השוק

תרחיש האימים של האוצר: הצמיחה ב-2024 תדרדר ל-0.2%

הכלכלן הראשי שמואל אברמזון הוריד את התחזית לשנת 2023 ל-2%, אל מול הנתון הקודם שעמד על 3.4%. לדבריו, המלחמה חשפה את המשק לכמה סכנות משמעותיות ורחבות היקף: "חשוב מאוד שיהיה ניצחון, כי בלעדיו הכלכלה לא תחזור לעצמה". דאגה נוספת: רמת האמון של המשקיעים במדיניות הממשלה תרד
מערכת ice |  2
שמואל אברמזון (צילום Magma Images, דוברות משרד האוצר)
הכלכלן הראשי של משרד האוצר שמואל אברמזון הוריד אתמול (חמישי) את תחזית הצמיחה לשנת 2023 ל-2%, אל מול תחזית קודמת לצמיחה של 3.4%. המשמעות היא שאברמזון חוזה בעקבות המלחמה אובדן תוצר של 1.4% במהלך השנה האזרחית. בנוגע ל-2024, אברמזון הציג כמה תרחישים אפשריים. בתרחיש פסימי הצמיחה עשויה להגיע ל-0.2%, ובתרחיש האופטימי ביותר הצמיחה תגיע ל-2.2%.
התחזית הגיעה בעיכוב רב לאור החובה להציג לכנסת ולממשלה דו"חות עדכניים. העיכוב כנראה נבע בשל מצב החירום. התחזית העדכנית של הכלכלן הראשי חשובה במיוחד במועד הזה, משום שעל בסיס התחזית של הכלכלן הראשי משרד האוצר מגבש את הצעת התקציב המעודכנת ל-2023 וכן ל-2024.
ביולי האחרון העריכו באוצר כי הכנסות המדינה ב-2023 יירדו ב-10 מיליארד שקל לעומת השנה הקודמת בשל ביצועים נמוכים בהייטק, בנדל"ן ובצריכה הפרטית. המשמעות של ירידה כזאת היא ירידה של 0.6% בתוצר כך שהגירעון היה מתקרב ל-2%, שהוא עדיין נמוך. כעת הציפייה היא לירידה חדה הרבה יותר, אך אברמזון לא התייחס לכך וטרם פרסם את תחזית הגירעון העדכנית, שתלויה בהחלטות הממשלה.

(צילום: עבד רחים כטיב/ פלאש 90)
הכלכלן הראשי הציג כמה סיכונים משמעותיים. למשל, לדברי אברמזון יש חשיבות כלכלית גדולה לתחושת הביטחון האישי של האזרחים ביום שאחרי המלחמה. "חשוב מאוד שיהיה ניצחון, כי בלעדיו הכלכלה לא תחזור לעצמה", אמר אברמזון בתדרוך לעיתונאים. לצד זאת, לדבריו, "יש גם תרחישי סיכון של פגיעה בתשתיות, שהם בוודאי משמעותיים לגבי פעילות המשק".
 
דאגה נוספת היא מפני רמת האמון של המשקיעים במדיניות של הממשלה ביכולת שלה לחזור לתוואי צמיחה ארוכה. "יש ציפייה לעלייה בתקציב הביטחון, שלא תהיה חד־פעמית אלא תהיה שינוי פרדיגמטי, אחרי שנים עקביות של שחיקה בתקציב לעומת התוצר", הוא אמר. "ברור לנו שיהיה שינוי סיבוב פרסה, אבל אנחנו מקווים שהוא לא יהיה גדול מדי. המשק יכול להתמודד עם זה. היינו כבר ברמות האלה".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    המקורבים יגנבו פחות (ל"ת)
    טםטם 11/2023/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    עם ריבית קצוצה של בנק ישראל, אני מופתע שיש בכלל צמיחה.
    שחר 11/2023/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תתנו לעשירים להתעשר על מעמד הביניים...תוקעים ריבית מטורפת ומתפלאים שיהיו בעלי עסקים שיקחו הלוואות בכדי להניע את המשק? תלכו לספר את הצזבט הזה לנגיד בנק ישראל שנמצא אי שם באולימפוס
    סגור