השוק

מהומה בוועדת הכספים; סמוטריץ': "נעביר תקציב הכי מהר שאפשר"

שר האוצר הגיב לטענות על התקציב: "עד רגע הזה לא עוכב שקל אחד שצריך היה, גם אם יחזרו על שקר אלף פעם הוא עדיין יישאר שקר"
מערכת ice |  2
מלחמת חרבות ברזל (צילום shutterstock, פלאש 90/ חיים גולדברג, יוסי אלוני)
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' הצטרף הבוקר (שני) לדיון ועדת הכספים ואמר: "ארגון ה-oecd פרסם בימים האחרונים דו"ח לגבי ישראל, מי שמכיר אותי יודע שאני מאוד אופטימי, גם הנתונים של הארגון אופטימיים באופן יחסי. אי אפשר להתכחש שהמלחמה היא אירוע כלכלי ויהיו לה השפעות, אין לי ספק וגם הארגון משוכנע בזה, שהמשק והכלכלה הישראלית נכנסו כמשק וכלכלה חזקים ויתגברו על המצב.
"נכון שמאמצע שנת 2022, עם גל האינפלציה הגדול, אנחנו במסלול האטה, אבל נכנסנו יחסית בצורה חזקה. גם התקציב המבוסס והאחראי שהעברנו ל-23 ו-24, שנתן לנו את אותה כרית ביטחון שאנחנו צריכים עכשיו, ואם נסיים בגירעון החזוי בתוך מלחמה, זה לא כל כך גרוע.
"אני חושב שבכלכלה הישראלית יש את כל המרכיבים הנכונים לצלוח את המשבר ולצאת למסלול של צמיחה. לא צריך להקל ראש אבל המשק הישראלי יודע להתמודד עם האתגר. הדבר הכי חשוב לכלכלה הוא ניצחון מוחץ על חמאס והחזרת החטופים. ממילא החזרת האמון, המלחמה התחילה במשבר גדול של אמון. הכלכלה הישראלית יודעת לתמוך את כל מאמצי המלחמה בחזית ובעורף".

חברי כנסת מחו על כך ששר האוצר הודיע כי הגיע רק כדי להעביר מסר ואין בכוונתו לענות בשלב זה על שאלות, חברי כנסת נכנסו לדבריו פעמים רבות וכך גם נציגי ארגוני עסקים, וחלקם הוצאו מהדיון.
"היה לי חשוב לומר, כדי שנביא את התיקון לתקציב הזה מהר, אפשר לומר אוהבים או לא, אבל הזמן הוא פקטור מאוד מרכזי, אנחנו מביאים את התוספת למלחמה כי יש צרכים. קיבלתי החלטה על מדיניות כלכלה מרחיבה, שמחזקת את קו הביצורים הכלכלי. אנחנו צריכים להיות מסוגלים להעביר את הכספים. ככל שתאשרו מהר יותר, נוכל לממש חלקים גדולים יותר לבריאות, לרווחה, כל מה שצריך".
על רקע טענות חברי כנסת לעיכוב כספים השיב: "עד רגע הזה לא עוכב שקל אחד שצריך היה, גם אם יחזרו על שקר אלף פעם הוא עדיין יישאר שקר. עד רגע זה לא שמעתי ביקורת על השימושים של התוספת, שמעתי רק בקשות לקיצוץ בתקציבים כאלה ואחרים, לא שמעתי שהתוספת לשימושים אזרחיים או לצבא, יש למישהו יש תלונה עליהם, הכספים שנועדו כדי שכל הגורמים יעשו את מה שצריך.
"אני רוצה להסביר למה עד רגע זה לא התעכב שום צורך. יש ערבוב מושגים בין אם יש כסף ואם החשב מאפשר לשלם. ברגע שסיכמנו והיו החלטות ממשלה שתקציב מסוים אמור לעבור למטרה מסוימת, החשב אפשר את העברת הכספים, למרות שהכסף עדיין לא עבר בתקנה. אני חשבתי שזה נכון, היו חילוקי דעות, אבל חשבתי שנכון לבוא עכשיו עם התוספת התקציבית.
"בחוק המסגרות שאתם רואים עכשיו יש 17 מיליארד לביטחון, ו-8.8 מיליארד לצרכים אזרחיים. אני חוזר ואומר לא היה שום עיכוב, התחייבנו על בין 6 ל-7 מיליארד שקל, תפסנו אותם כרגע במסגרת מקורות זמניים. התוספת שאנחנו מביאים משחררת את כל התקציבים למשרדים, אבל לא היה שום צורך לשלם שלא שולם, לא למלונות, לא למפונים, ולאף צורך.
"אני מסתובב בכל הארץ ואני לא מדבר על הלוחמים שמספרים על האחדות הנפלאה, והאחדות הזו גם בעורף, והיה מצופה שיהיה גם כאן. אני משוכנע שאזרחי ישראל מימין ומשמאל שצופים בדיון מתביישים בנו".
בתגובה לדברי סמוטריץ', תקפו חברי כנסת מהאופוזיציה את שר האוצר וטענו כי הוא זה שמפלג.
בהמשך הוסיף השר: "ביקשתי לבוא ולהעביר מסר אחד, במסגרת דיוני התקציב אבוא ואשמע את כל השאלות ואענה את כל התשובות. באתי רק להעביר מסר אחד, תסכימו או לא. בפעול לא עוכב ביצוע תשלום של אף סכום שהיה חשוב, בין צבאי ובאין אזרחי. הזמן עובר, ויש גבול כמה אפשר לקחת סיכון סביב כסף שלא נמצא בתקנות, אשים בפניכם את הכל". 
לעניין טענות חברי כנסת על אי פרסום דו"ח ההפרשים כפי שקובע החוק, אמר השר: "אני מודה שאני וכל אנשי המשרד עושים ימים כלילות 7 ימים בשבוע, עושים את הכל כדי לנהל את המלחמה, ואולי לא התפננו לבירוקרטיות. בזה השקענו את כל זמננו, ואני מודע שהיינו לא בסדר, אבל אני מעדיף להיות לא בסדר כדי לתת מתווה הכי גדול לעסקים מקום המדינה, ולדאוג לדרום ולצפון, הציבור ישפוט אם היינו בסדר או לא היינו בסדר. אין בתקציב הזה שום דבר סקטוריאלי, אני חושב שהאחריות של כולנו בבית הזה היא להעביר את התקציב הכי מהר שאפשר, כדי שיהיה אפשר להעביר את השימושים למלחמה".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    שלב לפני
    חזי 12/2023/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    טינופת ממוצעת
    סגור
  • 1.
    בן אדם הזוי (ל"ת)
    צפוני 12/2023/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור