בעולם

"זה יהיה ההימור שכולם ידברו עליו בעוד 20 שנה"

הוא עשה 250 מיליון דולר כשזיהה בזמן את מניות המם הפופולריות, עכשיו הוא רואה פוטנציאל דווקא בסטארטאפ בריטי מקרטע, שמנסה להרים את התחבורה העירונית לגובה
מערכת ice |  1
מכונית מעופפת סקיידרייב (צילום יוטיוב eVTOL)
ה"אף" של ג'ייסון מודריק עשה לו 250 מיליון דולר. זה קרה כשהוא זיהה את גל מניות המם של 2021 ורכב עליו בעוצמה כשהשקיע במניות של אולמות הקולנוע של AMC ורשת חנויות המשחקים GameStop. מנהל קרן הגידור הוותיק חיפש את המהלך הבא. המקום שבו הוא מצא אותו – הוא באוויר.
וול סטריט ג'ורנל מדווח שבשנה החולפת הפך מודריק לבעל השליטה בפועל בוורטיקל אירוספייס (Vertical Aerospace), סטארטאפ בריטי שמפתח רחפנים לנוסעים, או במילים אחרות: מוניות מעופפות, ולהביא אותם לשוק עד 2028. מודריק רואה בהשקעה הזו שילוב נדיר: תחום בתולי, צורך עירוני שהולך ומחריף וחברה שזקוקה בדיוק למה שיש לו להציע: כסף, שליטה, ודחיפה אגרסיבית קדימה.
הכלי שוורטיקל מפתחת נראה כמו מסוק קומפקטי, אבל מבפנים הוא משהו אחר: הנעה חשמלית, שקט כמעט מוחלט, ויכולת לשאת שישה נוסעים ומזוודות למרחק של כ-160 ק"מ. בחברה מעריכים שעלות הנסיעה תהיה דומה לשירות הפרימיום של Uber. זה לא יהיה זול, אבל בהחלט נגיש יותר לקהל רחב ממסוק.
בשלב זה המוצר עדיין בפיתוח, ואף שמתקיימות טיסות מבחן, הכניסה לשוק צפויה רק בעוד כשלוש שנים, אם וכאשר תושלם הסמכה מחמירה באירופה. בחברה מדגישים שבניגוד למתחרות כמו Joby, הם לא יפעילו את השירות בעצמם. האסטרטגיה: למכור את המטוס ולהרוויח מהתחזוקה, הסוללות והשירות.
ורטיקל הוקמה לפני כשבע שנים על ידי סטיבן פיצפטריק, יזם סדרתי ובעליה של קבוצת פורמולה 1. הרעיון נולד בפקק בדרום אמריקה, כשפיצפטריק בילה ארבע שעות ברכב בדרך למרוץ בשעה שהקולגות שלו טסו במסוק.
פיצפטריק גייס מהנדסים מהמסלול למעבדה, הקים את החברה בבריסטול והוביל אותה להנפקה דרך מיזוג עם ספאק. הכסף נשרף מהר, והמניה התרסקה. מודריק, שהתעניין בפרויקט עוד קודם לכן, נכנס פנימה כשהחברה גייסה חוב. בדצמבר האחרון הוא המיר הלוואות למניות, הדיח את המייסד (שנותר בעל מניות מיעוט) והפך לאיש החזק בחברה.
תחום המוניות המעופפות אינו חדש, אך קצב ההבשלה שלו עלה משמעותית מאז הקורונה. רק בשנה האחרונה, שלוש המתחרות האמריקאיות המובילות בתחום - Joby, Beta ו-Archer - גייסו יחד למעלה מ-1.4 מיליארד דולר, ביצעו טיסות מבחן ופיתחו תשתיות. בדובאי מוקם בימים אלה ה"ורטיפורט" הראשון, תחנת מוניות אווירית רשמית, ו-Joby צפויה להתחיל להפעיל שם קו כבר השנה.
ורטיקל עדיין נחשבת שחקנית קטנה בתעשייה שצוברת תאוצה, והצליחה לגייס 90 מיליון דולר בלבד. הסכום יספיק לה לעבור את השנה הנוכחית, אבל לא הרבה מעבר, בהתחשב בכך שתהליך ההסמכה לבדו צפוי לעלות כמיליארד דולר. החברה כבר החלה לחפש שותף תעשייתי משמעותי או גיוס נוסף שיאפשר לה להישאר בתמונה.
מודריק רואה במוניות המעופפות פתרון פרקטי לבעיה תחבורתית: ערים גדולות נחנקות, אין איך להרחיב את הכבישים וחפירה תת-קרקעית יקרה מדי. "אם לא ניתן להתרחב לרוחב –צריך לעלות לגובה", הוא אומר. מודריק לא מצפה לשיווק המוני תוך שנה, אבל בטוח בכיוון. "הכלים כבר טסים. עכשיו רק צריך לגרום לעולם להסכים להשתמש בהם". למרות הסיכון, הוא בטוח בעצמו: "אם זה יעבוד – זה יהיה ההימור שכולם ידברו עליו בעוד 20 שנה".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    בפעם הראשונה שדבר כזה יתרסק ויהרגו אנשים, הם יאבדו אמון
    אלי 07/2025/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ויקח שנים לחדש את האמון בכלי. אם אכן זה יתרומם עד 2028, אז אכן זה יעלה וירוויח יפה, אבל אח"כ יחטוף מכה רצינית שיקח עוד שנים להתאושש, אם בכלל.
    סגור