בריאות

ממ"ד או מקלט, מה בטוח יותר? בכיר פיקוד העורף מסביר

מהו המרחב המוגן האופטימלי ולהיכן כדאי למהר בזמן אזעקה? סא"ל משה שלמה, ראש ענף הנדסה ורגולציה בפיקוד העורף, מספק התשובות ומזהיר: "אנו מזהים תופעה מדאיגה של חברות שמקימות או משמישות ממ"דים ופועלות ללא אישורים – במקום מיגון הן מגדילות את הסיכון"

מערכת ice |  10
צילום פלאש 90/ נעם רבקין פנטון
פריצתה של מלחמת חרבות ברזל וירי הטילים הבלתי פוסק של השבועות האחרונים המכוון ישירות אל העורף בישראל ומגיע משלל זירות – רצועת עזה, לבנון, סוריה ואפילו תימן – ממחיש היטב את הצורך בהיערכות ראויה מצד האוכלוסייה האזרחית. מהו המרחב המוגן האופטימלי ולהיכן כדאי להיכנס בזמן אזעקה? אתר ice עושה לכם סדר.
"התייחסות המדינה למיגון התושבים, עברה שינוי משמעותי בראשית שנות ה-70 וכחלק מלקחי מלחמת ששת הימים", מציין סא"ל משה שלמה, ראש ענף הנדסה ורגולציה בפיקוד העורף. "תשומת הלב ניתנה לבניית טיפוסים שונים של מקלטים – לשכונות שלמות, לבניינים משותפים ולבתים פרטיים – שיאפשרו שהייה ממושכת ויספקו פתרון לשלל איומים, ובהם גם ביולוגיים וכימיים. כחלק מהקמתם, אותם מקלטים נדרשו לתת מענה לנושאים כמו נקודות חשמל ותאורה, אוורור, מים ואינסטלציה".
 
"הטיפול במיגון העורף עשה עוד צעד קדימה בשנות ה-90, על רקע ירי של עשרות טילים לישראל מעיראק בזמן מלחמת המפרץ", ממשיך סא"ל שלמה. "בוצעו התאמות ועדכונים לאיומים המשתנים, ובהם גיבוש קריטריונים ברורים הנוגעים לכך שכל מבנה יהיה חייב לכלול מרחב מוגן דירתי (ממ"ד) או מרחב מוגן קומתי (ממ"ק) – כאשר פיקוד העורף הוא חלק בלתי נפרד ממנגנון האישורים".
אז בוא תעשה לנו סדר, מה בטוח יותר מקלט או ממ"ד?
"לכל אחד מהם יש יתרונות נקודתיים, ומבחינתנו שניהם טובים באותה המידה. אז להיכן בכל זאת למהר בזמן אזעקה? התשובה טמונה בשני פרמטרים עיקריים: זמינות ותקינות – כלומר המרחב המוגן שניתן להגיע אליו בזמן הקצר ביותר מרגע שמיעת האזעקה הוא זה שנעשה בו שימוש. כמובן שקריטי שאותו המרחב יהיה נגיש ותקין".
לא במקרה, מתעכב סא"ל שלמה על נגישות ותקינות המרחבים המגונים. "לצערנו ראינו לא מעט מקלטים בבניינים ברחבי הארץ שלאורך השנים, הוזנחו ולא תוחזקו – ועם הזמן הפכו למחסנים. נאגר בהם ציוד רב, לעיתים אפילו אשפה, מה שמנע שימוש בהם בשעת חירום", מדגיש סא"ל שלמה. "צריך להבהיר: בניגוד למקלטים שכונתיים או אזוריים שעל תקינותם אחראית הרשות המקומית תוך פיקוח ובקרה של פיקוד העורף – האחריות על תקינות המקלטים בבניינים הפרטיים היא של ועדי הבתים או חברות הניהול המנהלות את הבניינים מטעמם. ועד בית שלא מקפיד על תקינות המקלט או הממ"ק ועל תיקון הליקויים במידת הצורך, מועל בתפקידו".

סא"ל משה שלמה, ראש ענף הנדסה ורגולציה בפיקוד העורף (צילום דובר צה"ל)
"הדברים נכונים גם באשר לבתים פרטיים. אנחנו עדים גם לממ"דים שתקינותם נפגעה", מדגיש סא"ל שלמה. "במקרים כאלה, מומלץ להסתייע רק בחברות שיש להן מוצרים ושיטות מיגון המאושרות על ידי מכון התקנים ופיקוד העורף. בהקשר זה חשוב גם לומר, שאנו מזהים תופעה מדאיגה של חברות שמקימות או משמישות ממ"דים, פועלות ללא אישורים של פיקוד העורף ומנצלות את חוסר הידיעה של הציבור. המשמעות: במקום מיגון הן מגדילות את הסיכון".
ומה עושים אלו שאין להם מקלט או ממ"ד?
"במקרה כזה פתרון יעיל הוא חדר מדרגות שאין בו פתחים רבים, חשוב לרדת שתי קומות ולא קומה אחת. אם מדובר במבנה בעל שלוש קומות, כדאי להיות בקומה האמצעית. עוד אלטרנטיבה למקרה של מחסור בממ"ד או מקלט, היא חדר פנימי בתוך הבית. על רקע המלחמה וירי הטילים, גם הכשרנו חניונים תת קרקעיים כמו חניון הבימה כמו גם את התחנות התת קרקעיות של הרכבה הקלה, כדי שגם הן יוכלו במידת הצורך לספק מענה מיידי לקהלים רחבים. מי ששוהה בזמן אזעקה במקום פתוח ללא יכולת להסתתר, נדרש לשכב על הרצפה עם רגליים סגורות ולהגן על הראש עזרת הידיים את הראש. באתר פיקוד העורף נמצאות כל ההנחיות הרלוונטיות, היכרות איתן מצילה חיים".
תגובות לכתבה(10):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    כותרת מפוצצת תשובה אין.
    ארז 11/2023/18
    הגב לתגובה זו
    5 0
    אחרי שקראנו מתוך בנה שגם הממד וגם המקלט זמינים, מה עדיף??? אני יודע אבל זה לא כתוב בכתבה.
    סגור
  • 7.
    טעות בסיסית. הרי באף מדינה אין ממד
    צריך מתקפה, לא הגנה 11/2023/12
    הגב לתגובה זו
    4 0
    ממד לא מגן מפגיעה ישירה ובטח לא מטילים כבדים של כמה מאות קג של חיזבאללה. אלו טילים שמפילים בניין שלם. בבניינים משנות ה 80 יש ממק ויש מקלטים יותר חזקים מאיכות הבניה של היום. אבל יש פה טעות בסיסית בהבנה. מדינה נורמלית לא צריכה להתחבא כל שנה בממדים. היא צריכה למנוע מתקפות. לא להיות במגננה כל הזמן. אם אין טילים , אין צורך בממדים. זו המדינה היחידה בעולם, שמפציצים אותה בטילים והיא מתחבאת מאחורי ממד ומקלט במקום לתת הפצצה של המוות ולגמור אחת ולתמיד את המלחמה הזו.
    סגור
  • 6.
    בעיה
    ת.מ 11/2023/12
    הגב לתגובה זו
    0 1
    במקלטים יש בעיה בחדירת מחבלים כי הדלתות והחלונות נפתחים גם מבחוץ
    סגור
  • 5.
    ????
    ירושלים 11/2023/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה ההבדל בין ממד למקלט???
    סגור
  • 4.
    אם יש זמן לרדת למקלט ברור שעדיף מממד
    אורי 11/2023/11
    הגב לתגובה זו
    2 4
    מקלט בדרך כלל אינו נפגע ישירות מטיל ואין לו קירות חיצוניים משום שהוא נמצא מתחת לפני האדמה הטיל יפגע בבניין עצמו ולא במקלט ישירות. ואילו הממדים ברובם נמצאים בצד החיצוני של הבניין כך שהסיכוי להיפגע ישירות מטיל בממד הרבה יותר גבוהה מאשר המקלט. שניהם ממוגנים מבחינת בטון באותה הרמה
    סגור
  • לא מדויק
    אקז 11/2023/18
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שניהם לא ממוגנים באותה רמה גם לא מבחינת בטון. 25 ס"מ עובי קיר מזוין לממ"ד אל מול 40 ס"מ. משמעותי מאוד.
    סגור
  • 3.
    מה עדיף כשיש חדירת מחבלים? ממד/ מקלט (ל"ת)
    הדלת לא ננעלת מבפנים 11/2023/11
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • בעיה
    ת.מ 11/2023/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    במקלטים יש בעיה בהתקפה משולבת של טילים ומחבלים כמו שהייתה בדרום דלת וחלונות המקלטניתנים לפתיחה גם מבחוץ
    סגור
  • 2.
    שום סדר, מי החברות התקינות, מי לא?
    קוקו 11/2023/10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מתי עדיף מקלט על ממד, כשהטילים של חיזבאללה יגיעו, או שזה לא משנה? מקלט הבדרכ 40~סמ בטון וממד ב20~25. מה הסיכויים בפגיעה ישירה(בממד/מקלט)? מה עובי התיקני של חלון ממ"ד? האם חמ"ד עדיף על חדר מדרגות?
    סגור
  • 1.
    עדיף ממד חזק ו חדר מדרגות מחוזק
    אהרון 11/2023/10
    הגב לתגובה זו
    0 2
    מה פירוש מיקלט או מרחב דירתי מוגן תארו ל עצמכם ש צריך לרדת מי קומה 20ב מעלית ו ה חשמל נופל מה קורה אז ברור ש חדר מדרגות מחוזק או מרחב מוגן דירתי עדיף מי מיקלט עם עושים נכון עדיף אבל מי שומע ל איש פשוט אף אחד אבל יש מומחים ש חושבים ש הם תמיד יודעים יותר טוב למרות ש לפעמים טועים
    סגור