נבחרת אייס

אין גבול לחוצפה, דיפלומט מנסה להשתלט על דורות

עזות המצח של דיפלומט היא כה רבה עד שהיא כמעט היחידה שהודיעה כי היא תייקר מחירים באופן חד בלי להמתין ליום הבחירות, כעת, החברה מתכננת להגביר את כוחה ועומדת לרכוש את השליטה במונופול נוסף, רשות התחרות יכלה לעצור את דיפלומט ומזמן. מי שאחראי ליוקר המחיה היא הממשלה
פרופ' ירון זליכה
פרופ' ירון זליכה |  21
פרופ' ירון זליכה על דיפלומט (צילום באדיבות המצולם, מתוך אתר החברה)
יבואנית הענק דיפלומט היא אחת הסיבות המרכזיות ליוקר המחיה בישראל והנה מתגלה פעם אחר פעם כי רשות התחרות מגוננת על דיפלומט ומאפשרת לה להתחזק על חשבוננו במקום לבצע את תפקידה ולרסן את כוחה.
נזכיר כי דיפלומט היא חברת המזון השישית בגודלה בישראל וכן השחקן המרכזי בתחום הקוסמטיקה. היא יבואנית בלעדית השולטת בקשת רחבה של מותגים מרכזיים. סכיני גילוח ג'ילט, שמפו פנטן וגם שמפו הד אנד שולדרס, נוזל כלים פיירי, קטשופ היינץ, חיתולי פמפרס, טונה סטארקיסט ועוד. אין חשבון קניות בסופר או ברשת פארם בלי שחלק לא מבוטל ממנו הולך לדיפלומט. ואילו המחירים של דיפלומט גבוהים בעשרות אחוזים מהמחירים המקבילים באירופה. רווחיות מטורפת הכוללת רנטה מונופוליסטית שמנה על חשבוננו.
בעוד שברור כי בחלק נכבד מהמוצרים ששולטת עליהם דיפלומט היא מהווה למעלה מחמישים אחוז מהשוק הרי רשות התחרות מסרבת להכריז עליה ועל יבואנים בלעדיים אחרים כמונופולים. כך, חומקת דיפלומט מחוקי התחרות כשהיא אינה נחשבת לכאורה כמונופול. הדרישה להכריז על יבואנים בלעדיים כמונופולים חייבת להיות מופנית לשר האוצר הבא.
 
עזות המצח של דיפלומט היא כה רבה עד שהיא כמעט היחידה שהודיעה כי היא תייקר מחירים באופן חד בלי להמתין ליום הבחירות. בניגוד ליתר המונופולים והיבואנים הבלעדיים המתכננים לנו גל של התייקרויות, אך מסתירים את ההודעה על ההתייקרויות לאחר הבחירות בתקווה שהציבור ימשיך לישון בעמידה, אזי דיפלומט חשה כה חזקה בכוחה שהיא לא משחקת את המשחק הזה. היא כל כך שמה עלינו פס וכל כך לא חוששת שהפוליטיקאים משני המחנות יטפלו בה עד שהיא מעלה המחירים ובאופן חד כבר עתה.
והנה אנו מתבשרים כי דיפלומט מתכננת להגביר עוד את כוחה. כאילו לא די היה לנו בנחת זרועה. דיפלומט הודיעה כי היא עומדת לרכוש את השליטה במונופול נוסף בשם דורות. מונופול זה שולט על שמונים אחוזים בשוק מוצרי התיבול הקפואים בישראל. אך דורות כבר מכירה את הטכניקות של דיפלומט ולכן מאוד מתאימה להצטרף לפורטפוליו המוצרים של דיפלומט. לדוגמא את השום הקפוא שלה מוכרת דורות  בישראל במחיר יותר יקר מאשר בארה"ב על אף שהשום שלה מיוצר בישראל.
למעשה, כך בדיוק יצרה דיפלומט את כוחה המונופוליסטי. היא חתמה על הסכם בלעדיות אחר הסכם בלעדיות. כל פעם עם מותג מרכזי אחר. ורשות התחרות? יוק. היא אפשרה לה להגיע למגוון כה רחב של מותגים ביבוא בלעדי מבלי שהיא ראתה שום איום תחרותי על הצרכנים. רשות התחרות יכלה לעצור את דיפלומט ומזמן.
 
היא יכלה להכריז עליה כמונופול ולאכוף עליה את חוקי התחרות. היא יכלה להכריז על הסכמי הבלעדיות כהסכמים כובלים ולאסור עליהם. היא יכלה לפתוח נגד דיפלומט בחקירה בחשד לכאורה כי מחיריה כוללים רווח בלתי סביר וכידוע על פי החוק בישראל על מונופולים נאסר למכור במחירים הכוללים רווח בלתי סביר. היא יכלה לאסור עליה לרכוש עוד חברות ועוד מותגים. היא יכלה ליזום ביטול של מכסים ומכסות ותקינה שיאפשרו יבוא מתחרה. היא יכלה לאסור עליה להחזיק במותגים האמורים להתחרות זה בזה. אך מכל קשת הסמכויות שמחזיקה רשות התחרות בחרה הרשות לעשות כלום ושום דבר. וכעת היא לבטח תעצום עיניים ותאפשר לדיפלומט לרכוש את השליטה גם בדורות.
הסיפור של דיפלומט ממחיש דבר אחד פשוט. מי שאחראי ליוקר המחיה היא הממשלה.
*הכותב הוא יו"ר המפלגה הכלכלית וראש ביה"ס לחשבונאות, כלכלה וניהול כספים בקריה האקדמית אונו
תגובות לכתבה(21):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 17.
    אף אחד לא ישתלט . הם נבחרו ע"י העם . דמגוג שכמוך (ל"ת)
    טל 11/2022/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 16.
    פרופסור מלומד ממך ציפינו ליותר... כמה ריווחיות יש לה?
    אנלסיט שמבין 11/2022/01
    הגב לתגובה זו
    0 1
    הריווחיות של דיפלומט כפי שעולה מהדוחות היא 2.5% זה ריווחיות מאוד נמוכה ! הם ברגע יכולים להפוך להפסדיים. מפרופסור ציפינו לקצת נתונים, מאיפה בדיוק הם יכולים להוריד מחירים? מרווח של 2.5?
    סגור
  • 15.
    ירון אתה מלך אתה צריך להיות שר האוצר שלנו ולטפל בכל המו (ל"ת)
    דליה 10/2022/31
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 14.
    לוזר סידרתי, אפס בהבנה, היה נגד הגז. מלמד אותנו?? (ל"ת)
    איזה כלומניק 10/2022/31
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 13.
    זה האיש לבחור בו!!
    יפית 10/2022/28
    הגב לתגובה זו
    3 1
    איך לא בוחרים בו??!! היה צריך לקבל 15 מנדטים לפחות!! היה מתקן פה הרבה דברים שהמושחת והפושע קילקל
    סגור
  • טען עוד
  • 12.
    אל תבלבל את המוח , מי שקשה לו שלא יקנה שום כתוש,
    יוסף אשקר 10/2022/27
    הגב לתגובה זו
    1 1
    כל יום מוכיח זליכה שהוא מזלזל באינטליגנציה של עם ישראל ומייצר סיפורים מצוצים מהאצבע , למה שלא יתרחבו ? מגיע להם, הם עבדו מאד קשה בכדי להגיע לרמה זו , רב מוצרי דיפלומט הינם מותגים בינלאומיים, ויחסית יקרים, אנשים אוהבים מוצרים אלו וקונים , אבל זה לא אומר שאין תחליפים לכל הקטגוריות שהם עובדים איתם, מי שלא יכול לשלם שיקנה מוצר חלופי, אינני מבין על מה המהומה? תרדו מהחברות האלו , זו לא הבעיה שלנו , אנחנו מדינה עשירה וטוב שכך מאידך המחירים כצת גבוהים זה כל הסיפור , אם המדינה תהיה עניה המחירים יירדו בהתאם, צריכים להגיד תודה לאל שאנו במצב טוב ושימשיך כך
    סגור
  • 11.
    אם לא יקנו לא יהיה להם כח לעשוק (ל"ת)
    משה 10/2022/25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 10.
    יאללה זליכה
    Yaroni 10/2022/24
    הגב לתגובה זו
    1 5
    יאללה יאללה תפסיק לקטר זה מה שאתה עושה מהרגע שהבנת שאין לך עתיד בפוליטיקה.... מםלגנ כלכלית עאלק....
    סגור
  • 9.
    זליכה תודה!!!!!!!
    roni 10/2022/24
    הגב לתגובה זו
    6 0
    אתה היחיד שמדבר על זה
    סגור
  • 8.
    זליגה =
    סאדם חוסיין 10/2022/24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    התשובה העיראקית להפצצת הכור. זליכה
    סגור
  • 7.
    טוב שנזכרת לקרוא מאי''ה בדיליי
    חן 10/2022/23
    הגב לתגובה זו
    0 1
    הפרסום של דיפלומט לבורסה הוא מה-16.06.2022, מר זליכה מספר לנו לא את חדשות האתמול, אלא את חדשות הרבעון הקודם. בדיחה.
    סגור
  • לא טוב לקרוא מאי''ה בדיליי
    נח 10/2022/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הלפידיוט גם בדיליי?
    סגור
  • 6.
    הציבור מטומטם לכן הציבור ישלם. כבר שנים לא קונה דיפלומט
    T 10/2022/23
    הגב לתגובה זו
    1 0
    רק פראייר קונה מדיפלומט
    סגור
  • 5.
    עד כמה אפשר להיות רדודים
    מבין עניין 10/2022/23
    הגב לתגובה זו
    0 2
    דיפלומט מוכרת דרך הסופרים כ 3 אחוז מהמוצרים במשק....המכירות הקמעוניות של מזון וטואלטיקה.... ופסיק קטן מכל הקמעונות בכלל של אופנה, הנעלה, וכו וכו... שלא לדבר על ארנונה, מים, חשמל מנסה להיות פופוליסט? בזבוז של קול.
    סגור
  • 4.
    בעבר חשבתי לבחור בך
    ניר 10/2022/23
    הגב לתגובה זו
    4 3
    עקבתי אחר ההתבטאויות שלך נגד מונופולים וכיצד הם שולטים בשוק, וראיתי את הרצון שלך להלחם בשחיתות הציבורית ובשליטה של המונופולים על השוק. לכן, הופתעתי לגלות שנפסלת לראשות ועדת יוקר המחייה כיוון שאתה נמצא בניגוד אינטרסים - ייעוץ להסתדרות וייעוץ לחברות קמעונאות ענק - גופים אלו הנקראים בפיך מונופולים, דואופולים וכו'. מעבר לניגוד האינטרסים, זו צביעות מצדך לבקר אותם ולהיות מועסק על ידם, פוגע באמינות שלך ועל כל הרצון הטוב שהאמנתי שהיה לך - כנראה שלא היה קיים מעולם או נעלם לאורך השנים.
    סגור
  • ערימת שקרים ודיבה
    ירון זליכה 10/2022/23
    הגב לתגובה זו
    3 1
    כל כך ברור שאתה לוביסט של דיפלומט או אחד הגזלנים האחרים. זו הדרך שלכם להגן על הגזל? באמצעות דיבה נגד מי שנלחם בכם?
    סגור
  • 3.
    רשות התחרות
    משה 10/2022/23
    הגב לתגובה זו
    4 0
    רשות התחרות חזקה על נהגי מוניות פרופסור זליכה הורידו לנהגי המוניות את כל התוספות ו40אחוז מהמונה רשות התחרות הממונה על ההגבלים מציעה לך ללכת לנתבג כל יום עד הבחירות ולקחת את כל הקולות של נהגי המוניות
    סגור
  • מצד אחד אתם רוצים שוק סגור
    מנשה כהן 10/2022/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ושהמדינה תקבע את המחירים. אתם לא רוצים שוק פתוח ושאובר יגיע ויוריד מחירים ויוסיף מתחרים. מצד שני את מקטרים למה המדינה קובעת מחירים. בשוק פתוח היא לא תקבע. בקיצור רוצים לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה.
    סגור
  • מוזמן להפוך לנהג אוטובוס
    נהגוס 10/2022/23
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אף אחד לא מכריח אותך להמשיך לעבוד כנהג מונית. לא מתאים לך? תעשה הסבה מקצועית. חסרים כ 5000 נהגי אוטובוס בישראל. נכון, אי אפשר לעבוד בשחור. תתגבר.
    סגור
  • 2.
    הדרך היחידה להתמודד
    אמת 10/2022/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הדרך שלך להגביל את הגדולים לא תעבוד. אם תשחרר את הקטנים ואת העובדים הם יהיו חייבים להשתנות. בדרך שלך כל הקטנים יאבדו זכויות ולגדולים זה לא יזיז. אם אתה רוצה בוחרים תעבוד בשבילם ולא נגד הטייקונים
    סגור
  • 1.
    שחיתות
    אלי 10/2022/23
    הגב לתגובה זו
    2 1
    החברה הכי מושחתת שיש במדינה ...אני לא קונה ולא משתמש במוצרים שלהם...ורק סכיני גילוח אני קונה באינטרנט ברבע מחיר
    סגור