קונים חכם - המתחם לצרכנות נבונה

לחיות ממה שיש: כך נתמודד עם יוקר המחיה ועליית המחירים

בדיקת ההוצאות אל מול ההכנסות, קביעת מסגרת תקציבית מוגדרת וצרכנות נבונה – אלו רק חלק מאמצעים שיאפשרו גם לכם לצלוח את גלי ההתייקרויות במשק

שרון לוין | 
שרון לוין, מנהלת הסברה בארגון פעמונים (צילום דודי מוסקוביץ)
האחריות האישית היא זו שמובילה אותנו לקבלת החלטות ולהתנהלות כלכלית נבונה יותר. זה גם המוטו שמנחה אותנו בארגון פעמונים. העניין מקבל משמעות גדולה עוד יותר כאשר מביאים בחשבון את התקופה האחרונה המאתפיינת בלא מעט סימני שאלה בגזרה הכלכלית. בהתאם לכך, על כל אחד ואחת מאיתנו לבדוק איך ניתן לחיות ממה שיש – למקסם את הפוטנציאל ולהימנע מהוצאות מיותרות.
הדרך להתנהלות כלכלית אחראית, שקולה ומאוזנת מחייבת את כולנו לדעת איפה בדיוק אנו עומדים מבחינת הוצאות והכנסות. במילים אחרות: כמה אנחנו מוציאים וכמה מכניסים, ומהו גובה הנכסים או החובות שלנו? באתר פעמונים, תוכלו להוריד כלי יעיל שיעזור לבדיקת ההוצאות ולעשיית סדר.
לאחר שבדקנו את ההוצאות וההכנסות, נכסים וחובות, חשוב להחליט מה חשוב לנו יותר ומה פחות – ובהתאם לכך לבנות תקציב. הקציבו סכום לכל סעיף הוצאה ולפי זה ערכו את הקניות. הקנייה עצמה חייבת להיות מושכלת, כלומר לא לקנות בכוח. גם אם מוצר מסוים נמצא במבצע, לא צריך לרכוש אותו באופן אוטומטי מתוך מחשבה שמתישהו בעתיד נעשה בו שימוש. שימו לב מה בדיוק אתם רוכשים ובאיזו כמות. מומלץ מראש להגדיר מה אתם צריכים ומה אתם רוצים, זה יעזור בקבלת ההחלטות עוד לפני הרכישה.
את התחושה ש"בא לנו" לקנות, כולנו מכירים, וזה בסדר גמור. אם ההוצאה טופחת כבר הופכת לגדולה, כנראה חרגנו מהתקציב שלנו, מהסכום אותו הגדרנו מראש. המשמעות היא שבחודש הבא, נצטרך להצטמצם – לא לקנות, לקנות פחות, או לחילופין לקנות משהו אחר, זול יותר. זכרו, לא חייבים לקנות מותגים. מוצר זול יותר לא אומר בהכרח שהוא פחות טוב או פחות איכותי.
קנו עם תקציב מוגדר מראש – החליטו כמה אתם מוכנים או יכולים לשלם. את הרכישה בצעו באופן ממוקד ולא אסוציאטיבי. בתהליך החיפוש, מציעים לנו מוצרים דומים למה שחיפשנו או כאלה שהם הכי פופולריים – שימו לב לזה. ברור שתרצו לקבל החלטות באופן עצמאי לפי מה שמתאים לכם, ובדרך אל תוותרו על השוואת מחירים.
אל תתפתו לפרסום ולכל מה שמשווקים לנו. למשל ברכישת מוצרי מזון, הכינו תפריט מראש: בדקו מה יש בבית ומה חסר, ולפי זה הכינו רשימה פרטנית. בהמשך לכך, כאשר אתם מגיעים לסופר היצמדו לרשימה. אין צורך לרכוש בכמויות גדולות ובייצור מחסן מיותר בבית. בנוגע למבצעים למיניהם, הרי שאם עשינו חישוב והתברר שהמבצע כדאי, אפשר לקנות, אחרת כדאי לוותר.
בכל רכישה כדאי לזכור שמוצרים בפיקוח זולים יותר, ולפעמים גם בפער גדול. בנוסף, מחירי המוצרים יורדים לקראת סוף היום, בימי שוק של הרשת, או ביום שישי בצהרים. לרוב, המוצרים בגובה העיניים יקרים יותר ממוצרים הממוקמים במדפים הנמוכים או העליונים, וכך גם המוצרים המכוונים לגובה העיניים של ילדים – וזאת מתוך שאיפה להפעיל על ההורים לחץ לקנות.
כשקונים באופן דיגיטלי, בדקו האם עלויות המע"מ כלולות. מה עלות המשלוח והאם יש עלויות נוספות. לעתים מתגלה כי עלות המשלוח מקפיצה את המחירים והעסקה כבר לא משתלמת. ייתכן גם שבמהלך הקנייה יציעו לנו מוצר נוסף שאנחנו לא צריכים ואז נוציא יותר ממה שתכננו. במקרים כאלה, שוב מומלץ שלא להסתנוור ולהיצמד לתכנון המקורי.
בסיום הקנייה, תמיד יש לבדוק את הקבלה או החשבונית. על העניין החשוב הזה אסור לפסוח. לא פעם יש טעויות ואין שום סיבה לשלם על שגיאה של מלצר/ית, קופאי/ת או נציג/ה של שירות לקוחות.
קחו בחשבון: בימים מסוימים או בשעות מסוימות מחיר הדלק יורד. התקנת דלקן או רכישת מנוי מפחיתה את העלות, במידה ויש תחנה בה אתם מתדלקים באופן קבוע. הקפידו באופן רציף למלא אוויר בצמיגים, כשמעבר לבטיחות, זה גם מפחית את שחיקת הצמיגים בנסיעה. כמו כן, רוקנו את הבגאז' מדברים מיותרים, זה מעמיס משקל על הרכב וגורם לצריכת דלק גדולה יותר.
בבית, שימו דגש על חיסכון בחשמל: כבו אורות ומזגנים בחדרים ריקים. דאגו לסגירת חדרים כשהמזגן פועל. נצלו את אור השמש לייבוש כביסה, במקום במכונה. הקפידו שלא להפעיל מכשירי חשמל לחינם אם אין בהם שימוש.
אנו מזמינים אתכם להיכנס לאתר פעמונים, ולרשתות החברתיות כדי לקבל ולהיחשף למידע נוסף, ניתן גם לפנות אלינו לליווי פרטני או לקורס, במסגרתו אנו מעניקים ידע וכלים להתנהלות כלכלית נבונה.
*הכותבת היא מנהלת הסברה בארגון פעמונים – ארגון חברתי ללא כוונת רווח, הנותן סיוע בתחום כלכלת משק הבית באמצעות ייעוץ, ליווי כלכלי, הפצת ידע וכלים, הרצאות ותוכניות לחינוך פיננסי בכל הארץ
לכל הכתבות והטורים בפרויקט קונים חכם לחצו כאן
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה