משפט

מדוע בעיר שלי נרשמה עלייה חדה במספר הזוגות שמתגרשים?

בשנת 2023, חלה ירידה בשיעור של 1.2% בשיעור הזוגות המתגרשים יחסית לשנת 2022, יחד עם זאת ישנן ערים שבהן חלה עליה או ירידה חדה. עו"ד הילה וינטרוב מצביעה על מספר סיבות עיקריות לגירושין בין בני זוג והאם בכלל ניתן למנוע גירושין?
עו"ד הילה וינטרוב |  1
הסכם גירושין (צילום freepik, pexels, shutterstock)
בדו"ח מיוחד של הנהלת בתי הדין הרבניים שפורסם השבוע, עולה כי בשנת 2023, חלה ירידה בשיעור של 1.2% בשיעור הזוגות המתגרשים יחסית לשנת 2022, יחד עם זאת ישנן ערים שבהן חלה עליה או ירידה חדה. לדוגמא בת"א המעוז החילוני, חלה ירידה בשיעור של 13% ואילו בעיר החרדית מודיעין עילית נרשמה עליה בשיעור 56%.
עורכת הדין הילה וינטרוב המתמחה בתחום הגירושין ומגשרת,  מסבירה מנסיונה מדוע זוגות מתגרשים: "כעו"ד לגירושין וכמגשרת שטיפלה ועודנה מטפלת בעשרות תיקים במקביל ניתן להצביע על מספר סיבות עיקריות לגירושין בין בני זוג: 
מחלוקות לגבי חינוך הילדים
בני זוג שלא רואים עין בעין את חינוך הילדים. הסוגיה הנפוצה בהקשר זה היא כאשר למשל, אחד מבני הזוג משנה את אורח חייו תפיסתו הדתית (התחזקות דתית) או כאשר אחד מבני הזוג מחליט לחזור בתשובה ומעוניין כי ילדיו ילמדו במסגרת החינוך הממלכתי-דתי (ולא החילוני) ואילו הצד השני אינו מעוניין לשנות את מסגרות החינוך של הילדים, דבר המוביל להתנגשויות בין הצדדים.
בגידה
בגידה היא אחת הסיבות הנפוצות לגירושין כאשר צד מגלה כי הצד השני לא היה נאמן לו ובעיקר כאשר מדובר על רומן ארוך ומתמשך (ולא בגידה חד פעמית). אנשים רואים בכך בגידה באמון שקשה מאוד להתרומם ממנה ולסמוך על הצד השני. 
יחד עם זאת, ישנם מקרים בהם במקרה של בגידה הצדדים חותמים על הסכם שלום בית ובמסגרתו קובעים תנאים מסוימים שבהתקיימותם תוטל סנקציה על הצד ה"בוגד". כך למשל, סעיף בהסכם לפיו אם הצד שבגד ייתפס בבגידה שוב, יאבד חלק נכבד מרכושו או יתחייב בפיצוי הולם.  מדובר בסעיף יסודי שבתי המשפט נוטים לאשרו על אף היעדר רצון להתערב במערכת הזוגית. 
חשוב לציין כי בתי הדין הרבניים מתייחסים באופן שונה ל"בגידה" מבתי המשפט לענייני משפחה ויכולים להעניש את הצד הבוגד בגין הבגידה.
משבר כלכלי (חובות)
אחת הסיבות העיקריות לגירושין,  היא למשל  כשיש צד שבמשך תקופה מסוימת מובטל והמשפחה נאלצת לרדת ברמת החיים שאליה התרגלה. במקרים רבים הצד השני לא מסוגל לקבל זאת. כמו כן  מקרים בהם מתברר כי,  אחד הצדדים  הימר על הכספים או איבד כספים רבים ובכך נפגע האמון בין הצדדים וכאשר בני הזוג נקלעים לחובות בבנקים ובחברות האשראי- הדבר מקשה על היחסים ויוצר מריבות וחיכוכים יומיומיים בין בני הזוג נוכח המצב הכלכלי.
השפעה רעילה של המשפחה הקרובה
תופתעו לשמוע שיש לא מעט זוגות שמתגרשים בגלל המשפחה של בן/בת הזוג. במקרים רבים כשיש התערבות של המשפחה בעניינים שבין בני הזוג, הדבר יכול להעכיר על מערכת היחסים. הדבר נפוץ בעיקר בין נשים לחמות כאשר יש לא מעט מחלוקות הן לגבי בני הזוג והן לגבי אופן וחינוך הילדים.
אלימות במשפחה
לא מעט בני זוגות נפרדים על רקע אלימות במשפחה. במקרים הללו הקורבן לרוב סובל תקופה עד אשר קורה אירוע משמעותי שאחריו הוא אומר "לא עוד". בעידן של היום, נוכח ההתייחסות המחמירה לאלימות במשפחה, יש מודעות בקרב אנשים שאין סיבה שימשיכו לסבול,  ומשכך כשיש עניין של אלימות והיעדר שליטה התוצאה לבסוף תהא גירושין.
אינטימיות וקרבה
אני יכולה לומר שהדבר המשותף לרוב הזוגות שהחליטו להיפרד היא היעדר אינטימיות וקרבה. מדובר בזוגות שלאחר הולדת הילדים החלו מתרחקים אחד מהשני. אומרים ש"ילדים זה שמחה" אבל ילדים גם יכולים להרוס קשר שאין לו בסיס מספיק חזק. זו האמת. וכך, מוצאים עצמם זוגות רבים כעבור מספר שנים של גידול ילדים, לאחר שאלו גדלו קצת מרוחקים האחד מהשני, ללא כל תקשורת או אינטימיות ובתחושת מיצוי של "שותפים בלבד" לדירה. אינטימיות היא חשובה בקשר זוגי וכשהיא הולכת ודועכת לבסוף נעלמת לגמרי - אנשים חשים שאין טעם בהמשך הזוגיות.
מה הסיבה לירידה הדרסטית באחוז הגירושין בת"א? 
אין ספק שהנתון המפתיע הוא לגבי העיר תל אביב שבעבר הייתה העיר ובה אחוז הגירושין הגבוה ביותר בארץ. עיר השפע. כיום המצב השתנה, לא יהיה זה מופרך לומר כי הדבר קשור בקשר ישיר לכך שזוגות צעירים ולהם ילדים ומשפחות "ברחו" מהעיר ת"א נוכח יוקר המחיה. כך שהזוגות שנותרו מתגוררים בעיר הם או צעירים שטרם הביאו ילדים משותפים, או צעירים שהחליטו מראש שלא להינשא או זוגות מבוגרים יותר, כאלה שפחות מחפשים 'הזדמנויות 'בחוץ, 'סתגלתניים' ומקבלים את המציאות כמו שהיא גם כשיש קשיים. נוסיף לכך את העובדה, כי בשנים האחרונות צעירים רבים שחיים בת"א מחליטים מראש שלא להינשא ולחיות כידועים בציבור ומשכך כאשר הם נפרדים אם לא נאלצים להיפרד על מדרגות הרבנות.
איך ניתן להסביר את העלייה המשמעותית בשיעור המתגרשים במודיעין עילית?
אחוז הגירושין עלה ככל הנראה מהפתיחות ששוררת בעיר וכן בעקבות המצב הכלכלי השורר שם. נראה כי אנשים נהיו מודעים לזכויותיהם, וכיום כשלצד לא טוב, ובמיוחד זוגות צעירים,  הם לא נלחמים על הקשר אלא מבינים כי יש מנוס וכי אין זה "אות קין" עוד להיפרד. 
בעבר עצם המחשבה להתגרש כלל לא עברה לאנשים חרדים במוחם, כי לא הייתה פתיחות לרעיון. אם התגרשת - יש בך פגם ומשהו פסול. הגישה והתפיסה השתנתה. בנוסף, ידוע, כי מצב כלכלי משפיע רבות על הנישואים. זה גם לא סוד שהעיר מודיעין עילית סובלת מאחוז אבטלה מאוד גבוה ומדובר בעיר העניה בישראל. משכך, אין זה מפתיע כי אחוז הגירושין קפץ שהרי אחת הסיבות הנפוצות לגירושין היא מצב כלכלי קשה.
 
האם בכלל ניתן למנוע גירושין?
התשובה היא שזה תלוי נסיבות. יש מקרים בהם ניתן להציל את הנישואים וזה קורה בעיקר כאשר יש רצון אמיתי של שני בני הזוג,  כאשר הם משתפים פעולה ומחליטים להתגבר ביחד על המשבר. אני מכירה לא מעט זוגות שפנו לטיפול זוגי ואף הצליחו להגיע האחד לשני ולהישאר יחדיו ומנעו את הפרידה. במקרים כאלו אנשים נוטים לא אחת לחתום על הסכמי "שלום בית" ולחלופין על הסכם גירושין שזו דרך "המלך". 
הבעיה היא שבמקרים רבים, יש צד אחד שלא מוכן להודות שיש בעיה או שלא רואה בעיה בעצמו וחושב כי רק הצד השני הוא ה"בעייתי". במקרים הללו יהיה קשה עד בלתי אפשרי להציל את הנישואים בהיעדר שיתוף פעולה של שני הצדדים. 
יחד עם זאת,  ישנם מקרים בהם זוגות שנפרדו וחשבו שיהיה להם יותר טוב האחד בלי השני, לבסוף חזרו (מה שנקרא "הדשא של השכן לא ירוק יותר") לאחר תקופה,  כשהבינו כמה הם קשורים האחד לשני.
כמובן שגירושין עם ילדים ברקע הם לרוב קשים יותר, מורכבים ואמוציונאליים יותר לעומת זוגות שמתגרשים ללא ילדים שאז המחלוקת היחידה,  אם בכלל,  היא חלוקת הרכוש".

צילום: אינגה אבשלום
הכותבת הילה וינטרוב היא עו"ד לגירושין ומגשרת
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מתגרשים? הידעת!
    גבריאל 04/2024/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מתגרשים? הידעת שאחד מכל 5 זוגות מתקינים תוכנת ריגול לבן/בת הזוג! חושד/ת שמרגלים אחרי הנייד שלך? חפשו בגוגל "עולם הסייבר"
    סגור