משפט

אל על תשלם מיליארדים? תביעה ייצוגית בטענה להפקעת מחירים במלחמה

עתירה ייצוגית שהוגשה דורשת מאל על להשיב מאות מיליוני דולר לציבור. החזית המשפטית נתמכת בחוות דעת פרופ' דיויד גילה, הקובעת כי החברה הפכה מונופול מבצע וניפחה מחירים בצל המלחמה
מערכת ice |  3
מטוס אל על (צילום פלאש 90/ משה שי)
עתירה משפטית שהוגשה לאחרונה לבית המשפט המחוזי בלוד מעלה טענות חמורות נגד חברת התעופה אל על. התביעה טוענת כי החברה ניצלה באופן פסול את יציאתן של חברות תעופה זרות מישראל במהלך המלחמה, במטרה להפקיע מחירים ולגרוף רווחי עתק.
לפי דה מרקר, הסכום הנתבע, העומד על 598 מיליון דולר, נסמך על חוות דעת מקצועית של פרופ' דיויד גילה, שכיהן בעבר כממונה על התחרות. מסמך זה שופך אור חדש על פעילות החברה ומהווה קריאת השכמה לרשות התחרות, שבדיקתה בעניין מתנהלת כבר קרוב לשנה וחצי ללא הכרעה.
על פי כתב התביעה, שהוגש על ידי עו"ד אילן ורדניקוב באמצעות עורכי הדין ד"ר טל רוטמן ועדי ציטרון ממשרד פרל כהן ושות', אל על ניצלה את העדר התחרות בשוק התעופה הישראלי.
לטענת התביעה, החברה העלתה באופן דרמטי את עלות הטיסות, הגדילה את נתח השוק שלה בקווים רווחיים במיוחד, ורשמה רווחים יוצאי דופן. נתונים המובאים בתביעה מצביעים על זינוק של פי 15 ברווחי החברה מהטסת נוסעים בלבד מאז פרוץ המלחמה. כמו כן, נרשמה עלייה של פי 2.5 ברווחי שירותים נלווים, כמו בחירת מושב ודמי כבודה – שיעורים הנחשבים חריגים הן בהשוואה לביצועי העבר של אל על והן בהשוואה לחברות תעופה בינלאומיות אחרות. פרופ' גילה מדגיש כי הרווחיות של אל על משירותי טיסה נלווים גבוהה פי 4.8 מזו של חברות זרות.

בחינה נוספת של רווחיות אל על החריגה חושפת את התשואה על ההון הפעיל. נתון זה היה גבוה פי ארבעה ב-2024 בהשוואה לעשר חברות תעופה זרות שנבדקו. תשואה זו גם עלתה פי שלושה על עלות ההון המשוקללת של אל על, שהוערכה על ידה ב-8%-9.6%.
גילה קובע כי התשואה על ההון הפעיל מצביעה על רווחיות יוצאת דופן ובלתי רגילה של אל על – הן ביחס לתפקודה טרם המלחמה והן ביחס לענף התעופה כולו. לדידו, תמחור הטיסות של אל על לאחר פרוץ המלחמה העביר 483 מיליון דולר מכיסי הלקוחות ישירות לחברת אל על. זאת בניגוד למקורות לגיטימיים לגידול ברווח, כדוגמת גידול בתפוסה או בהטסת מטענים.
הערכתו של גילה מבוססת על ניסיון לאמוד את הפער בין הסכומים שאל על גבתה במהלך חודשי המלחמה, בהם כוח השוק שלה התחזק מאוד, לבין הסכומים שהייתה צפויה לגבות אילו המצב התחרותי ששרר לפני המלחמה היה נשמר. גילה מציין כי בששת הרבעונים שקדמו למלחמה, הכנסה הממוצעת של אל על מהטסת נוסע לק"מ עמדה על 10.46 סנט, ואילו בתקופת המלחמה היא טיפסה ב-12% – כלומר, תוספת הכנסה של 1.28 סנט לק"מ.
כתוצאה מכך, הכפלת ההכנסה הנוספת לק"מ ב-37,711 מיליון ק"מ של נוסעים שאל על הטיסה בתקופת המלחמה, הביאה לחברה תוספת הכנסה של 483 מיליון דולר. גילה מדגיש כי עליות המחירים לא נבעו מגידול בעלויות – אלו אף ירדו במעט, אם כי באופן זניח.
התביעה מעריכה את הנזק הכספי שנגרם לציבור הנוסעים הישראלי בסך של כ-483 מיליון דולר, כתוצאה מהפקעת המחירים מאז אוקטובר 2023. בנוסף, נתבע פיצוי בסך 115 מיליון דולר בגין נזק לא ממוני, על בסיס קביעת פיצוי של 50 דולר לכל כרטיס טיסה הלוך ושוב שנרכש בתקופה זו. עו"ד ורדניקוב טוען כי הפקעת המחירים "בולטת לעין וברורה לכל, במיוחד כשמדובר בשירות חיוני בזמן מלחמה".
חוות הדעת של פרופ' גילה אינה רק בסיס לתביעה, אלא גם מבקרת באופן מרומז את פעילות רשות התחרות. למרות שחלפו 14 חודשים מאז פניית הרשות לאל על בבקשה לנתונים, טרם נראו תוצאות ממשיות לבדיקה המתמשכת. גילה מדגיש כי אל על הפכה למונופול בפועל בתחום התעופה הבינלאומית היוצאת מישראל, וכי עליות המחירים לא נבעו מעלויות גבוהות יותר, אלא מכוח השוק המונופוליסטי שלה. יתר על כן, גילה סותר את טענת אל על למגבלת כושר ייצור, וקובע כי זו החלטה אסטרטגית שנועדה למקסם רווחים, וכי החברה יכלה להגדיל את היצע הטיסות באופן משמעותי.
אל על לא מסרו התייחסותם לידיעה בדה מרקר.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    אין סוף למחלה שנקראת תאוות כסף
    עמרם העצבני 06/2025/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אין סוף למחלה הזאת שנקראת תאוות כסף. רק הכסף משחק תפקיד גם אם יש לך ציציות,כיפה ופאות עד הריצפה .
    סגור
  • 2.
    מקווה שיחייבו את התובע בהוצאות משפט
    רוני 06/2025/11
    הגב לתגובה זו
    1 0
    איזה שטויות חסרות תוכן. כל חברת לגסי שתטיס במשך שנה את המטוסים שלה עם תפוסה של 100% תראה רווח אסטרונומי כי ה20 אחוז מושבים האחרונים עושים יותר רווח מ80 אחוז האחרים לפעמים ללא תוספת השקעה מצידם. דבר שני אם הטיסות היו זולות אז ורדה מחדרה הייתה טסה לקפריסין להכל כלול בזמן שורדה מנתיבות לא הייתה יכול לטוס לטיפול רפואי בחול כי לא היה מקומות.דבר שלישי זה טיסות לא לחם וחלב ל99 אחוז זה מותרות . האם בוצע העלאת מחירים? ברור, בכל דבר בארץ המחירים עלו בלפחות 20% אבל אני לא הולך ותובע כל בעל חנות שמוכר משהו שיקר לי
    סגור
  • 1.
    אל על
    צדק תרדוף 06/2025/11
    הגב לתגובה זו
    0 1
    בצדק עשקו את האזרחים שרצו לטוס גבו מחירים מטורפים מי שיכול לא לטוב אל על שלא יטוס וקצת חרם לא יזיק רק ישפר את המחירים נמופקעים
    סגור