משפט

תביעת הקריפטו הראשונה בישראל בסכום של כ-246 מיליון שקל

תאגיד סטקהאונד העוסק בקריפטו יוצא בתביעת ענק נגד חברת אבטחת העברות נכסים דיגיטליים ישראלית. מדובר בתביעה הראשונה בישראל העוסקת בקריפטו: "הציגו מצגי שווא באשר ליכולותיהן וניסיונן, לשמור ולהבטיח את נכסי התובעת ואת הגישה אליהם"
אביחי דלאל | 
אתריום (צילום Pixabay)
סטייקהאונד הגישה היום (שלישי) תביעת ענק בסכום של כ-246 מיליון שקל נגד פיירבלוקס  הישראלית. סטייקהאונד טוענת שפיירבלוקס איבדה את הנכסים הדיגיטליים של סטייקהאונד בסכום המוערך ב-246 מיליון שקל במטבעות דיגיטליים. 
סטייקהאונד, תאגיד הממוקם בשוויץ ועוסק במתן שירותים של ניהול נכסים קריפטוגרפיים בשוק המטבעות המבוזרים פנה לפיירבלוקס העוסקת בפיתוח של תשתית מאובטחת להעברה, אחסון והנפקה של נכסים דיגיטליים ומטבעות קריפטוגרפיים. בהסכם שנחתם בין שתי החברות שבו פיירבלוקס הייתה אמורה לשמור, להצפין ולגבות את הארנק הדיגיטלי של סטייקהאונד, החברה איבדה כ-246 מיליון שקל שהם כ-38 אלף את'ריום, נכון לערכם מהבוקר. 
לטענת סטייקהאונד, פיירבלוקס הבטיחה  בהסכם הרישיון, לספק מפתחות פרטיים שלהן וכן ולפחות מפתח פרטי אחד של התובעת ולגבות את המפתחות הללו, באופן שניתן יהיה לשחזר את המפתחות במקרה חירום. שירות זה מכונה "חבילת שחזור מפתחות מלאה", את המפתחות היו אמורים להעביר לחברה נוספת שנקראת קוינקאבר ונמצאת בבריטניה לצורך מעגל אבטחה נוסף. אלא שהתברר כי המפתחות לא הגיעו לקוינקאבר. חצי שנה לאחר חתימת ההסכמים בין הצדדים מנכ"ל פיירבלוקס מיכאל שאולוב התקשר והסביר  בעמימות כי בדיקה שביצעו הנתבעות לשחזור לאחר אסון העלתה כי לכאורה לא בוצע גיבוי של המפתחות הפרטיים למטבעות האת'ריום, וכי הללו לא אותרו. למחרת, הודיעו הנתבעות כי למעשה המפתחות הפרטיים אבדו מבלי שנשמרו, שכן הסתבר כי גובו בסביבת עבודה זמנית בלבד, ולפיכך לא ניתן לשחזר את המפתחות.
על פי  כתב התביעה שהגישו עו"ד אלי כהן ואלכס פלדשר ממשרד גורניצקי ושות': "עולה, לכאורה, כי המדובר בטעות אנוש שביצע עובד של פיירבלוקס, אשר עבד בסביבת עבודה לא מתאימה, לא שמר ולא גיבה את המפתחות הפרטיים של הנתבעות הדרושים לפתיחת הארנק הדיגיטלי הרלבנטי, ומסיבה לא ברורה, המפתחות נמחקו ולמעשה נעלמו כלא היו, מה שלא מאפשר את שחרור הנכסים הדיגיטליים של התובעת. בדיעבד, התברר כי לא זו בלבד שהמפתחות הפרטיים לא היו קיימים למעשה בידי פיירבלוקס כמתחייב בהסכמים, אלא שהם למעשה מעולם לא הועברו לקוינקאבר כפי שהיה על הנתבעות להעביר אליה לגיבוי, ומשכך גם לא גובו".
בכתב התביעה מאשימים: "הפרו בהפרות יסודיות את ההסכמים וההסכמות שבין הצדדים, והפרו חובות וחיובים החלים עליהן, בין היתר, מכוח הסכמים והסכמות אלה; מעלו באמונה של התובעת והפרו את חובות הנאמנות החלות עליהן כמי שהיו אמונות על שמירת נכסי התובעת; הציגו בפני התובעת מצגי שווא באשר ליכולותיהן וניסיונן, לרבות יכולותיהן לשמור ולהבטיח את נכסי התובעת ואת הגישה אליהם; נהגו ברשלנות רבתי, במעשה או במחדל;  הפרו חובות חקוקות ועוולו כלפי התובעת; עשו עושר שלא במשפט על חשבון התובעת; גרמו לתובעת להוצאות, חסרון כיס ועוגמת נפש רבה, לרבות פגיעה במוניטין ובשמה הטוב של התובעת, אובדן אמון שנגרם ועלול להיגרם לה מצד לקוחותיה, ואף גרמו לה לאובדן רווחים עתידיים והזדמנויות עסקיות".
תגובת חברת הפינטק הישראלית "פיירבלוקס": "בחודש דצמבר 2020 צוות המחקר של פיירבלוקס (Fireblocks) שיתף פעולה עם בקשה של חברת סטייקהאונד (Stakehound) לבנות סדרה של מפתחות פרטיים BLS שנוגעים ל-staking project של מטבעות ETH 2.0. המפתחות הפרטיים שנוצרו בהקשר לפרויקט זה נוהלו מחוץ לפלטפורמת פיירבלוקס ולא היוו חלק ממבנה ארנק ה-MPC או תהליכי הגיבוי של הפלטפורמה". 
"כשנחשפו אי סדרים מסוימים סביב מפתחות ה-BLS הפרטיים במהלך תרגול שגרתי של התאוששות מאסון, פיירבלוקס השעתה באופן מיידי את הכתובות שעשויות היו להיפגע והציעה את סיועה ללקוח. אנו חוקרים באופן אקטיבי את המצב ומסייעים לכל הצדדים הנוגעים בדבר לפתור את העניין". 
"אף אחד מהמפתחות הפעילים של פיירבלוקס לא הושפע  וכל ההון של הלקוחות הוא בטוח. כל המפתחות של הלקוחות מגובים וניתנים לשחזור. מפתחות ה-BLS הפרטיים בפרויקט זה לא היו חלק ממבנה ארנק ה-MPC של פיירבלוקס. המפתחות יוצרו על ידי הלקוח ואוחסנו מחוץ לפלטפורמת פיירבלוקס, הלקוח לא אחסן את הגיבוי למפתחות באמצעות ספק שירות צד ג', כפי שמורות ההנחיות שלנו. אנו נמשיך לעדכן אודות המצב והפתרון של אירוע ברגע שמידע עדכני יהיה זמין".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה