משפט

המתחרה של וואטסאפ וטיקטוק בתביעה הזויה

סנאפצ'ט הגישה לבית משפט בקליפורניה תביעה נגד ארה"ב, בדרישה מוזרה במיוחד – שעלולה להוות פתח לסדרה של תביעות נוספות ומוזרות לא פחות

יאיר מור | 
בית משפט (צילום freepik)
סנאפ, החברה המפעילה את אפליקציית התקשורת וואטסאפ, הגישה ביום רביעי תביעה נגד רשם הפטנטים והסימנים המסחריים בארה"ב (USPTO). הסיבה: סירובו המתמשך של המשרד להעניק לה סימן מסחרי על המילה "spectacles" ("משקפיים").
 
לטענת החברה, המשרד מונע ממנה ללא כל סיבה הגיונית את זכותה הטבעית לקבל בעלות על המילה שבה בחרה ב-2016 להיות שם המותג של המשקפיים ה"חכמים" שלה – הגדרה שנמצאת כאן במירכאות משום שאותם משקפיים אינם כוללים תכונות מתקדמות במיוחד, אלא בסך הכל משקפי שמש עם מצלמה לצד העדשה (ובדור השלישי שתי מצלמות לצד שתי העדשות), שמתחברים לסמארטפון בקישוריות אלחוטית ומשמשים מעין מצלמה חיצונית נוחה מנקודת המבט של החובש.
כאמור, החברה דרשה לרשום את המילה כסימן מסחרי כבר ב-2016, עם השקת הדור הראשון של המשקפיים. תוך שלושה חודשים היא קיבלה את הסירוב הראשון מה-USPTO. לדברי המשרד, "המילה spectacles משמשת באופן כה נפוץ לתיאור טבעו של המוצר או מוצרים מתחרים, ולא מקור מסוים של המוצר" – מה גם שהוא ציין בשלב מאוחר יותר כי המשפיים של סנאפ לא בדיוק היו הצלחה כבירה ולא הפכו לשם דבר.
סנאפ, מצידה, לא נתנה לעובדות לערער אותה: למרות שהדור הראשון היה כישלון מוחלט, שאלפי יחידות שלו נשארו במחסנים והוכרזו על ידיה ברבעון השלישי של 2017 כהפסד של 39.9 מיליון דולר, וגם דורות 2 ו-3 לא בדיוק הפכו למוצרים לוהטים, היא ערערה על החלטת ה-USPTO. לדבריה, המילה הגנרית "היתה פופולארית במאה ה-18, ואינה נמצאת כיום בשימוש נפוץ בארה"ב". היא הוסיפה כי הקמפיינים הפרסומיים שלה למשקפיים שלה הם השימוש המרכזי שנעשה במילה "spectacles" בשנים האחרונות, ולכן הציבור מקשר את המילה אליה.
לאחר שוועדת הערעורים של המשרד פרסמה בנובמבר חוות דעת לפיה השימוש של החברה במילה לא מצדיקה רישום סימן מסחרי עליה, בשבוע שעבר הגישה החברה תביעה לבית המשפט המחוזי בדרום קליפורניה, בדרישה לחייב את ה-USPTO לרשום על שמה את המילה הזו. ההשלכה של קבלת תביעה כזו עלולה להיות שורה של תביעות נגד כל מי שמוכר במקרה מוצר אחר שהמילה מופיעה בשמו – כפי שקרה לאחר שה-USPTO אישר בעשור הקודם לחברת King.com, מפתחת המשחק Candy Crush Saga, לרשום את המילים Candy ו-Saga כסימנים מסחריים – והיא ניצלה זאת כדי לתבוע המוני אנשים שמכרו משחקים או מוצרים אחרים שהכילו את המילים הללו.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה