משפט

ה-FBI חיפש מסמכים מסווגים בנושא גרעין באחוזת טראמפ

מסמכים שונים הקשורים לנשק גרעיני היו בין הפריטים שחיפשו סוכני ה-FBI בפשיטה שבוצעה השבוע למעונו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ בפלורידה. אתמול אישר התובע הכללי גרלנד בהצהרה חריגה כי הוא אישר באופן אישי את ההחלטה לערוך את החיפוש
מערכת ice | 
דונלד טראמפ (צילום pixabay)
הפשיטה על אחוזת טראמפ: מומחים למידע מסווג אמרו כי החיפוש החריג שבוצע ביום שני השבוע במאר-א-לאגו, האחוזה והמועדון של הנשיא לשעבר טראמפ בפאלם ביץ' שבפלורידה, מדגיש את הדאגה העמוקה בקרב פקידי ממשל לגבי סוגי המידע שלדעתם ניתן לאתר במקום.
האנשים שתיארו חלק מהחומר שסוכנים חיפשו דיברו תחת מעטה של אנונימיות שכן מדובר עדיין בחקירה פעילה. הם לא סיפקו פרטים נוספים לגבי סוג המידע שחיפשו הסוכנים, כולל האם מדובר בנשק השייך לארצות הברית או לאומה אחרת. הם גם לא אמרו אם מסמכים כאלה נמצאו כחלק מהחיפוש. דובר טראמפ לא הגיב מיד לבקשת תגובה. משרד המשפטים וה-FBI סירבו להגיב.
התובע הכללי מריק גרלנד אמר אתמול (חמישי) כי הוא לא יכול לשתף לגבי החקירה, אבל בהצהרה פומבית יוצאת דופן של משרד המשפטים, הוא הודיע ​​שהוא אישר באופן אישי את ההחלטה לערוך את החיפוש שהוזמן לבית המשפט. הוא ציין כי טראמפ עצמו חשף בפומבי את החיפוש זמן קצר לאחר שהתרחש, ולכן יתכן שיוסר צו איסור הפרסום בקרוב.
"האינטרס הברור והרב עוצמה של הציבור להבין מה התרחש בנסיבות אלה נותן חשיבות רבה לביטול איסור הפרסום", נכתב בהצהרה. "עם זאת, לנשיא לשעבר צריכה להיות הזדמנות להגיב לבקשה זו ולהגיש התנגדויות, לרבות בכל הקשור ל'אינטרסים לגיטימיים של פרטיות' או לפוטנציאל ל'פגיעה' אחרת אם החומרים הללו יתפרסמו ברבים".
חומר על נשק גרעיני הוא רגיש במיוחד ובדרך כלל מוגבל למספר קטן של פקידי ממשל, אמרו מומחים. פרסום פרטים על נשק אמריקאי יכול לספק מפת דרכים מודיעינית ליריבים המבקשים לבנות דרכים להתמודד עם מערכות אלו. ומדינות אחרות עשויות לראות בחשיפת סודות הגרעין שלהן איום, אמרו מומחים.
פקיד לשעבר במשרד המשפטים, שבעבר פיקח על חקירות של דליפות מידע מסווג, אמר שסוג המידע הסודי ביותר המתואר על ידי האנשים שמכירים את החקירה יגרום ככל הנראה לרשויות לנסות לזוז מהר ככל האפשר כדי לשחזר מסמכים רגישים שעלול לגרום לפגיעה חמורה בביטחון ארה"ב.
"אם זה נכון, זה יצביע על כך שחומר השוהה שלא כדין במאר-א-לאגו אולי סווג ברמת הסיווג הגבוהה ביותר", אמר דוד לאופמן, לשעבר ראש מדור מודיעין נגד במשרד המשפטים, החוקר הדלפות של מידע מסווג.
 
החיפוש שבוצע ביום שני בביתו של טראמפ על ידי סוכני ה-FBI עורר סערה פוליטית, כאשר טראמפ ורבים ממגיניו הרפובליקנים האשימו את ה-FBI בכך שהוא פועל מתוך מניע פוליטי. חלקם איימו על הסוכנות ברשתות החברתיות. בזמן שגרלנד דיבר ביום חמישי, המשטרה באוהיו הייתה מעורבת בעימות עם אדם חמוש שניסה לכאורה להסתער על משרד ה-FBI. פקידי מדינה ופדרלים סירבו לנקוב בשמו של האיש או לתאר מניע אפשרי.
זו הייתה ההופעה הפומבית הראשונה של גרלנד מאז שסוכנים הוציאו לפועל את הצו. נוצר לחץ על גרלנד לומר משהו כדי שהציבור יבין מדוע משרד המשפטים - ושופט שופט פדרלי - האמינו שהצעד יוצא הדופן של ביצוע צו חיפוש בביתו של נשיא לשעבר נחוץ. אבל גרלנד באופן כללי סירב לדון בחקירות מתמשכות. "שמירה על שלטון החוק פירושה יישום החוק באופן שווה ללא חשש או טובה", אמר גרלנד ביום חמישי. "תחת השגחה שלי, זה בדיוק מה שמשרד המשפטים עושה".
החקירה על טיפול לא תקין במסמכים החלה לפני חודשים, כאשר מינהל הארכיונים והרישומים הלאומי ביקש להחזיר חומר שנלקח שלא כהלכה למאר-א-לאגו מהבית הלבן. 15 ארגזים של מסמכים ופריטים, חלקם מסווגים, הוחזרו בתחילת השנה. הארכיון ביקש לאחר מכן ממשרד המשפטים לחקור.
גורמי מודיעין בכירים לשעבר אמרו בראיונות כי בתקופת טראמפ, מידע מודיעיני מסווג מאוד על נושאים רגישים - כולל על איסוף מודיעין על איראן - טופל באופן שגרתי. אחד הפקידים לשעבר אמר כי המידע המסווג ביותר הגיע לעתים קרובות לידיים של אנשים שנראה כי לא היה להם צורך להחזיק אותו או שלא היו מורשים לקרוא אותו.
הבכיר לשעבר אמר גם כי מודיעין איתותים - תקשורת אלקטרונית יורטה כמו מיילים ושיחות טלפון של מנהיגים זרים - היה בין סוג המידע שבסופו של דבר הגיע לידי אנשים לא מורשים. יירוטים כאלה הם בין הסודות השמורים ביותר בגלל מה שהם יכולים לחשוף על האופן שבו ארה"ב חדרה לממשלות זרות.
אנשים שמכירים את החקירה אמרו שהיא מתמקדת בשאלה האם הנשיא לשעבר או עוזריו עצרו חומר ממשלתי מסווג או אחר שהיה צריך להחזיר למשמורת ממשלתית מוקדם יותר, וכי כשהרשויות עסקו בחודשים של דיונים בנושא, כמה פקידים הגיעו לחשוד שצוות טראמפ לא דובר אמת.
טראמפ ובני בריתו סירבו לשתף בפומבי עותק של הצו, אפילו שהם ותומכיהם גינו את החיפוש כבלתי חוקי ומניע פוליטי, אך לא סיפקו שום ראיות לגיבוי זה. עורכי הדין של הנשיא לשעבר יכולים להגיב להגשת הממשלה עם כל התנגדות לביטול הצו, ולהשאיר לשופט המפקח על התיק להחליט. הוא גם יכול לשחרר בפומבי את הצו בעצמו.
השופט הורה למשרד המשפטים להתייעץ עם עורכי הדין של טראמפ ולהודיע ​​לבית המשפט עד השעה 15:00. ביום שישי האם טראמפ מתנגד לביטול האיטום.
בעקבות הופעתו של גרלנד, טראמפ פנה לרשת המדיה החברתית שלו כדי לדחות שוב את ה-FBI את החיפוש במאר-א-לאגו. אבל הוא לא ציין אם יגיש התנגדות להגשת הממשלה. אם הצו יפורסם, סביר להניח שהצו יחשוף תיאור כללי של אילו חומרים חיפשו סוכנים במאר-א-לאגו ולאילו פשעים הם יכולים להיות קשורים. כמו כן תפורסם רשימה של המלאי שסוכנים לקחו מהנכס. עם זאת, הפרטים עשויים להיות מוגבלים, במיוחד אם החומר שנאסף כולל מסמכים מסווגים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה