משפט

ניגוד העניינים של הרב הראשי: הגיס יסיים את תפקידו

בג"ץ קבע כי ישנו ניגוד עניינים בהארכת מינוי אב"ד ירושלים, גיסו של הרב דוד לאו. מי באמת עומד מאחורי המינויים הרבים במשפחה?
איתן לויטס | 
הרב דוד לאו (צילום אוליביה פיטוסי\פלאש 90)
ביום רביעי האחרון בג"ץ פרסם את פסיקתו בעניין מינוי אב בית הדין הרבני בירושלים, הרב מרדכי רלב"ג. בג"ץ קבע כי הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, פעל בניגוד עניינים במינויו של הרב רלב"ג, מאחר שמדובר בגיסו. עוד נפסק כי הרב לאו לא יוכל לקבל החלטות נוספות בנוגעות לגיסו כחלק מתפקידו.
את העתירה הגישה עו"ד בתיה כהנא דרור, והרב לאו ישלם גם את הוצאות המשפט בסך 8,000 שקלים. ביטול המינוי בפועל יקרה עוד 60 יום, על מנת לאפשר למעורבים להיערך אליו.
 
הרב לאו מחזיק מתוקף תפקידו במשרת נשיא בתי הדין הרבניים. בשנת 2018 מונה הרב מרדכי רלב"ג לאב בית הדין בירושלים. עקב הקרבה המשפחתית, המינוי נעשה ע"י ועדה בלתי תלויה, שיש שטענו כי היא היתה "תפורה" בדמותו של הרב לאו, וקודמה מאחורי הקלעים ע"י מקורביו (אליהם נחזור עוד מעט).
כעת, על מנת להאריך את כהונתו של הרב רלב"ג, מונתה שוב ועדה כזו, והפעם בית המשפט קבע כי מינוי הוועדה לא מכסה על ניגוד העניינים. "ההסדר המעוגן בחוק הדיינים לא צפה לכאורה את האפשרות שנשיא בית הדין הרבני הגדול יהיה נגוע בניגוד עניינים אישי ביחס למועמד שעניינו נבחן", כתבו השופטים עוזי פוגלמן, דפנה ברק ארז ויעל וילנר. "ואולם, אין בכך כדי ללמד שמינויים בגדרו של חוק הדיינים יכולים להיעשות במצב של ניגוד עניינים. מינוי של קרוב משפחה, גם כאשר כוונות הצדדים טובות ובעל התפקיד המיועד הינו ראוי - הוא פסול".
מאחורי כל רב מצליח עומדת אישה חזקה
לציבור הרחב, הסתעפות משפחת הרבנים לא כל כך מוכרת, וזו הזדמנו טובה לפתוח אותה. מי שעומדת מאחורי קידום בני המשפחה היא העסקנית החרדית הדסה רלב"ג, בעלת קשרים רבים במוסדות מרכזיים. הקשרים של רלב"ג עוברים דרך רבנים, פוליטיקאים, עיתונאים ואנשי עסקים, והעניקו לה בעבר את הכינוי "מנכ"לית המדינה".
 
רלב"ג, מייסדת המכון להנדסה רפואית ומכשור רפואי בבית החולים הדסה עין כרם, נשואה לרב יצחק רלב"ג, חבר מועצת הרבנות הראשית. בתה של רלב"ג נשואה לרב הראשי דוד לאו, אותו הריצה בבחירות לתפקיד. גם את אביו, מחותנה הרב ישראל מאיר לאו, היא הריצה למשרה בתחילת שנות ה-90.
פסק הדין שניתן כעת על ניגוד עניינים, עוסק בבנה הרב מרדכי רלב"ג. בין חבריה הטובים של הדסה רלב"ג נמצא גם יו"ר ש"ס אריה דרעי, שהוא כידוע מקורב לראשון לציון הרב יצחק יוסף. עיתונאי "מקור ראשון" יהודה יפרח, דיווח ב-2018 על פי מקורות כי היא זו שרקחה את הדיל בין הרב יוסף לרב לאו שסיכם על מינוי בנה לאב"ד ירושלים.
 
על פסק הדין של בג"ץ מסר הרב לאו: "אני מברך על פסיקת בית משפט העליון שהשכיל למנוע פגיעה במעמד בתי הדין הרבניים, ומברך על כי בית משפט העליון לא קיבל את הניסיונות השונים להקים מנגנון של משפטנים מהנהלת בתי הדין או גורמי חוץ שיתערבו במינויים בבתי הדין הרבניים. מעמד בתי הדין הרבניים כערכאת השיפוט הדתית הרשמית במדינת ישראל חייב להישמר וטוב שנדחה הניסיון לכרסם במעמדו".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה