משפט

הרפורמה במערכת המשפט: ביטול עילת הסבירות ופסקת התגברות

פחות מיממה לפני הדיון המכריע בעתירה נגד מינוי דרעי לשר, נתניהו משגר מסר רם וברור לשופטי העליון ומשגר את שר המשפטים, יריב לוין הכריז על הרפורמה המשפטית המתוכננת והציג את סעיפיה: גם היועצים המשפטיים על המוקד ופסילת החוק
כפיר אדר | 
השבעה בכנסת (צילום יונתן סינדל אוליבר פיטוסי פלאש 90)
יממה לפני הדיון בבג"ץ דרעי, שר המשפטים יריב לוין מקיים הערב (רביעי) מסיבת עיתונאים מיוחדת בכנסת והציג את עיקרי הרפורמה המשפטית שצפויה להחליש את בג"ץ ולהעביר סמכויות לכנסת. 
לוין על כוונתו לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים והכנסת יותר פוליטיקאים לוועדה. לוין יפעל לחקיקה מהירה של חוק יסוד שתכלול את "פסקת ההתגברות". לוין שולל בתכלית השלילה את הנורמה לפיה בית המשפט מחליף את הפוליטיקאים, נציגי העם ורואה בו לשכת פקידים שעובדים אצל נציגי העם ולא להיפך. 
לוין אמר: "יש כנסת בירושלים ויש גם ממשלה. הן הביטוי המובהק לבחירת העם. אני סבור שגם מערכת המשפט נשנענת על אמון הציבור. ההתערבות ההולכת וגוברת של מערכת המשפט הביאו לאובדן משילות ופגיעה בדמוקרטיה. אנחנו הולכים לקלפי, האזרחים בוחרים ופעם אחר פעם, אנשים שלא בחרנו מחליטים".
עוד הוסיף: "זו לא דמוקרטיה. אני עוסק בנושא הזה למעלה מ-20 שנה, הזהרתי ממשפטיזציה, גיבשתי הצעות לרפורמה. הסכנות מהן התרעתי התממשו ולכן הזמן לפעול. משיק היום את השלב הראשון ברפורמה שהיא שיקום המשילות, השבת האמון והאיזון בין שלוש רשויות השלטון. נדון ברפורמה כאן, בכנסת, בית הנבחרים, בהרחבה ובאופן מעמיק. יישמעו דעות של כל נבחרי הסיעות, מומחים ואנשי מערכת המשפט".
עיקרי השלב הראשון של הרפורמה שנועדו לטפל: שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים. לא השופטים יבחרו את עצמם בחדרי חדרים וללא פרוטוקול, ימונו שני נציגים על ידי השר, שקיפות מלאה. הנושא השני הוא הסדרת פסילת החוקים ופסקת ההתגברות. לא עוד דיון בחוקי יסוד, פסילת חוקים ללא הסמכה. בית המשפט יפעל מתוך חוקי היסוד ולא מעליהם. תחוקק פסקת התגברות מאוזנת ומצד שני לא תהיה התגברות של אותה הכנסת במקרה שבית המשפט פסל חוק פה אחד.
הנושא השלישי הוא ביטול עילת הסבירות, בגלל אי סבירות בעיני השופט. תוחזר יכולת ההחלטה לכנסת. "בלתי סביר הוא לצפות באופן סביר שבית משפט יבדוק סבירות של נושאים אלה, לדבריי אין דבר כזה סבירות". הנושא האחרון הוא היועצים המשפטיים, לא עוד כפיפות של הכנסת לאנשים שלא נבחרו, כשמם כן הם, יועצים. הם צריכים לייצג את הממשלה ולא עמדתם הפרטית. היא תשיב את הסדר על כנו ואת אמון הציבור.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה