משפט

שובתים היום כדי להפגין? דעו את זכויותיכם מול המעסיק

האם מעסיק רשאי לאסור על עובד לקחת חופש כדי להפגין? האם יכולים לפטר אותי כי השתתפתי במחאה? הבוס יכול לחייב עובד להגיע להפגנה? האם אקבל שכר אם לא הגעתי לעבודה? מדריך ליום השביתה במשק במחאה על הרפורמה
מערכת ice | 
שביתה (צילום freepik)
היום (שני) מתקיימת שביתה בקרב ארגונים רבים לצורך הפגנה נגד הרפורמה המשפטית. עובדים רבים שובתים בצורה מאורגנת או ביוזמה פרטית, וחלקם עולים לירושלים להפגין. אך מהם זכויות העובדים והמעסיקים במקרה חריג זה של השבתת חלק מהמשק?
עורכת הדין רותם ניסים, מומחית לדיני עבודה ושותפה במשרד עוה"ד דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות', הכינה מדריך עבור N12 ואלו עיקריו:
מעסיק רשאי לאסור על העובד לקחת חופש: המעסיק הוא שמאשר את ימי החופשה ויכול לסרב לבקשת העובד לצאת לחופשה, גם כשיש הפגנה. עם זאת, יתכן שמעסיק שיכריז באופן רשמי שהסיבה למניעת החופשה היא ההפגנה, יהיה חשוף לתביעה, בין היתר, במסגרת חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה.
 
אסור לפטר עובד בגין השתתפות במחאה: במגזר הפרטי - ניתן לפטר עובד שהביע עמדה פוליטית רק אם היה טעם או ריח של הסתה בדבריו. במגזר הציבורי - יש הנחיה גורפת שלא להביע עמדה פוליטית, למעט חריגים מסוימים. לכן, הבעת עמדה יכולה לחשוף את העובד לסנקציות, או אפילו לפיטורים, אם היה בוטה או אלים.
מעסיק לא יכול לחייב עובדים להגיע להפגנה: אם המעסיק סגר את המשרדים ביום ההפגנה על מנת למחות, הוא יכול לכפות על העובד לקחת חופש באותו יום, אם הודיע על כך מראש ובתום לב. עם זאת, נושא תום הלב בכל הקשור להפגנה על רקע פוליטי עוד לא הגיע לפתחו של בית הדין, ויתכן שבית הדין יקבע כי כפיית חופשה על מי שאינו חפץ להפגין, היא פעולה בחוסר תום לב.
לעובד המגזר הציבורי אסור להביע דעה ברשתות: במגזר הציבורי יש הנחיה גורפת להימנע מלהביע עמדה פוליטית, במיוחד עמדה בוטה או כזו המהווה הסתה. במגזר הפרטי, מעסיק לא יכול למנוע מעובד להביע עמדה פוליטית, במשרד או ברשתות.
 
מורה שובת לא יקבל שכר: ארגוני העובדים הגדולים במשק לא הצטרפו לשביתה, ומשרד האוצר הנחה שאין לשלם שכר לעובד שלא מגיע לעבודתו. שר החינוך הודיע שמורה שנעדר מעבודתו לא יקבל שכר, ויש לרשום היעדרות לתלמידים שלא יגיעו.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה