בארץ
ניהול קמפיין בחירות לראשות העיר בצל המלחמה: בין הזדמנות לאתגר
מלחמה מעמידה את המדינה ואת תושביה בפני אתגרים רבים המשפיעים על מגוון תחומי החיים. על אף הקריאות מצד רבים לדחיית מערכת הבחירות לרשויות המקומיות, נפל הפור וממש בעוד פחות משבועיים הן תתקיימנה ב- 256 רשויות ברחבי הארץ
ניהול קמפיין בחירות לראשות העיר תחת מציאות מורכבת זו טומן בחובו הן יתרונות והן חסרונות עבור המועמד המאתגר את ראש העיר המכהן והן עבור ראש העיר עצמו. ניכר כי מאז תחילת המלחמה, בוחרים מועמדים רבים לשים דגש על נושאים ביטחוניים מתוך הנחה כי הנושא מצוי כעת בבסיס צרכיו של הבוחר. נכון, כולנו רוצים ביטחון ומודעים לחשיבותו, בטח כיום אולם האם נכון עושים מועמדים המחליטים פתאום להפוך למומחי ביטחון?.
תקופת משבר מאפשרת למועמד להפגין תכונות מנהיגות כקבלת החלטות קשות, ניהול משברים ותקשורת אפקטיבית, תכונות שעשויות להוביל לתמיכה ציבורית רחבה. יתרון נוסף עבור המועמד נובע מהאפשרות שהנושאים האחרים, כמו כלכלה או חברה, ידחקו לשוליים, מה שעשוי להועיל לו אם אין לו ניסיון ממשי בתחום.
עם זאת, ניהול קמפיין בחירות בזמן מלחמה טומן בחובו גם קשיים רבים עבור המועמד. אנשים נוטים פחות לתרום לקמפיינים פוליטיים בזמן מלחמה, כאשר המשאבים מופנים למטרות ביטחוניות.
העברת מסרים פוליטיים מורכבים עשויה להיות קשה יותר בתקופה של לחץ וחשש, מה שעלול להקשות על המועמד להעביר את מסריו לציבור. נוסף על כך, התמקדות יתרה בנושאים ביטחוניים עלולה להוביל להזנחת נושאים אחרים החשובים לתושבים, מה שעלול לפגוע במועמד המזוהה בעיקר עם נושאים ביטחוניים.
מבחינתו של ראש העיר המכהן, ניהול קמפיין בחירות בזמן מלחמה מעניק לו יתרון מובנה. ראש העיר נתפס כמנהיג המוביל את העיר דרך המשבר, מה שמעניק לו תדמית חיובית ותמיכה ציבורית רחבה. לצד הפעילות הממשית למתן מענה עירוני בחירום זוכים ראשי הרשויות גם לעדנה מיצוגית שכן הם מקבלים זמן מסך, ואם אפשר להתקשט ב-אמ 16 מזובד, מה טוב.
נוסף על כך, לראש העיר יש גישה למשאבים רבים, כמו כלי תקשורת ותקציבים, שיכולים לסייע לו בקמפיין. יתרה מכך, בימי מלחמה ושעת החירום מטשטש הגבול האפור גם כך, בין תפקוד כראש עיר לבין ניהול קמפיין. עובדה המקשה על הצד שכנגד במניעת יתרון המובנה שיש לראש העיר המכהן.
עם זאת, ראש העיר עלול להיות נתון לביקורת ציבורית על התנהלותו במהלך המלחמה שכן הוא נתפס כאחראי הבלעדי לשלום תושביו, מה שעלול לפגוע בסיכוייו להיבחר. נוסף על כך, נדרש ממנו להתמקד בניהול המלחמה, מה שמקשה עליו להתמקד בניהול הקמפיין מצד אחד, ובהתמקדות בנושאים הנוספים החשובים לציבור, פגיעה שעשויה להוביל לאובדן תמיכה ציבורית.
לסיכום, ניהול קמפיין בחירות לראשות העיר בזמן מלחמה הוא משימה מורכבת, המציבה אתגרים רבים הן בפני המועמד והן בפני ראש העיר המכהן. גורמים רבים, כמו אופי המלחמה, תדמית המועמדים והאווירה הציבורית, ישפיעו על אופיו של הקמפיין. למשל, סביר שלא נראה תהלוכת פעילים צבעונית וקולנית ברחובות ביום בו הותר לפרסום כי קרה אסון.
תמיד יהיה מי שיחשוב אחרת, אך כדי לוודא שיח יעיל עם המכנה המשותף הרחב ביותר מוטב לא לסמוך על תחושות הבטן. בדקו מה הציבור מבקש, לא מה מה אתם חושבים שהוא צריך.
עוד ב-
כותב המאמר הוא דני ספקטור - סמנכ"ל קבוצת בייסברג
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה



