בארץ

כיצד יש לציין השנה את יום העצמאות? פרויקט מיוחד

בצל יום העצמאות ה-76, הרצון לחגוג את הקמת המדינה הפך למורכב סביב מלחמת חרבות ברזל, שחרור החטופים והשכול הכבד. אם כן, כיצד יש לציין השנה את יום העצמאות? פנינו לאנשי ציבור, אנשי תקשורת, ומובילי דעה כדי לעורר שיח בסוגיה הנוקבת שחש כל ישראלי השנה | פרויקט מיוחד של ice

אפרת בבג'ני | 
יום העצמאות 76 (צילום ליאור יאדו, רונן אקרמן, shutterstock, ביחד ערבים זה לזה, פלאש 90/ יונתן זינדל, אוליביה פיטוסי, ויקיפדיה-Omermantzur)

על רקע 132 החטופים והחטופות המוחזקים בשבי חמאס ואלפי נרצחים מה-7 באוקטובר עם פתיחת מלחמת חרבות ברזל, ציון יום העצמאות ה-76 למדינת ישראל הפך השנה למורכב עם לא מעט רגשות מעורבים בקרב הציבור הישראלי.

לאחר שהשרה מירי רגב, הממונה על טקסי יום העצמאות, הכריזה כי הטקס הממלכתי יתקיים השנה במתכונת מיוחדת, חלק ממשפחות החטופים מיהרו להתנגד למהלך ובכלל על עצם קיום הטקס. אחרים הביעו עמדות שונות, כמו גם חלק מהמשפחות השכולות, אשר שילמו את המחיר הכבד מנשוא ואיבדו את יקיריהן במלחמה הנוכחית, עם הבעת תמיכה בקיום הטקס אשר יעביר את המסר החזק מכל – עם ישראל חי וקיים. 
 

 
אותה סוגיה מורכבת מעסיקה בימים אלו כל אזרח ישראלי. לשם כך, החלטנו לפנות לאנשי ציבור, אנשי תקשורת ומובילי דעת קהל, בשאלה כיצד יש לציין את יום העצמאות השנה? 
כיצד יש לציין השנה את יום העצמאות? פרויקט מיוחד
 
 
 
         



 

 שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית) 


יום העצמאות השנה הוא מיוחד ואנחנו חייבים לציין אותו דווקא השנה ביתר שאת, מתוך תחושת אחריות ומשימתיות לביסוס והעמקת עצמאותה של מדינת ישראל בעזרת השם בשנים הקרובות. 

כל שנה, יום העצמאות הוא מהימים הקדושים והשמחים של השנה, ודווקא השנה מתוך המלחמה, ברגעים שיש מי שמבקש לפגוע בעצמאותנו, יש לנו חובה להרים גבוה את דגל ישראל ולחגוג עם חיילי צה״ל ועם המילואימניקים, עם המשפחות שנשארו בבית ועם כל אזרחי ישראל,  לחגוג עצמאות בכל מקום ובכל הכוח.
האחדות שלנו כאזרחי ישראל היא לא פריווילגיה, היא בבסיס קיומנו כאן במדינת היהודים. אז השנה, נוכל אולי לוותר על המטס הצה״לי כי מטוסי צה״ל עסוקים יום יום שעה שעה בהגנה על המולדת, אבל לא נוכל לוותר על החגיגה, על השמחה, על הביחד ועל האירועים בחיק המשפחה.
נוכל לוותר אולי על הזיקוקים, אבל בשום אופן לא נוותר על התקווה ועל הגאווה בחיילינו ובאנשינו שבכל החזיתות של מדינת ישראל. תמיד נזכור את האמירה הנצחית ׳עם ישראל חי׳ כי 'אין לנו ארץ אחרת' ומתוך הידיעה הזו והתפקיד שזה מטיל עלינו- נחגוג יחד, עצמאות שמח.


עופר כסיף, חבר כנסת (מפלגת חד"ש)


'עם הכובש עם אחר הוא עצמו אינו חופשי' (קארל מרקס). כל עוד הכיבוש ממשיך לא נהיה באמת חופשיים. רק כאשר העם הפלסטיני ישוחרר, אנחנו נשוחרר, ואז, רק אז, תהיה סיבה טובה לחגוג.


איילת שקד, שרת המשפטים לשעבר 


יש לערוך את כל הטקסים הרשמיים והממלכתיים כמו תמיד, כמובן עם ציון האירועים של החצי שנה האחרונה, כבוד לנופלים ולנרצחים והתייחסות לחטופים.

יום העצמאות מסמל את העבר ההווה והעתיד של מדינת העם היהודי בארץ ישראל ולא צריך לתת לאויבים את התענוג שלא נציין אותו.


 

 שחר תורג'מן, נשיא איגוד לשכות המסחר
 

כיום חג לאומי, אני מאמין שחובה עלינו לציין את יום העצמאות ולהעניק לו את המקום הראוי, אך השנה מטבע הדברים אין מקום לחגיגות ראוותניות. זוהי חובתנו להעלות על נס את גדולתו של העם הזה, מתוך מחויבות לזכרם של חיילות וחיילי הסדיר ושוטרי משטרת ישראל בכלל וכיתות הכוננות וחיילי המילואים בפרט שהקריבו את חייהם עבור כולנו.

ביום העצמאות הקרוב נקדש יותר מתמיד את ערכי הערבות ההדדית ומפעלי ההתנדבויות האדירים, שכן אנו עם של גיבורים וגיבורות-על. כל שנותר הוא לייחל למנהיגות שתהיה ראויה לעם שכזה.


בחזרה לראש העמוד >>


מגי טביבי, מגישת מהדורת החדשות המרכזית של עכשיו 14


בצל האובדן הגדול והדאגה האינסופית לשלומם של החטופים שעדיין נמצאים בשבי, קשה לחשוב על חגיגה וביטויים של שמחה, אבל אולי דווקא מתוך הפצע הלאומי שעוד מדמם, ציון יום העצמאות הוא תזכורת לשאלה למה אנחנו כאן וכמה יפות פניה של החברה הישראלית. חברה המורכבת מגיבורים וגיבורות שעומדים בחזית ובעורף והם מקור הכוח והחוסן. 

זו הרוח המיוחדת של העם שלנו, אותה רוח שעליה ובעבורה אנחנו חיים ונלחמים. אנחנו לא חוגגים אלא מציינים, זהו ההבדל, ולכך חשיבות כפולה.
אחתום בתפילה מספר דברים לשובם של חטופינו והצלחת חיילנו. ״כִּי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם הַהֹלֵךְ עִמָּכֶם לְהִלָּחֵם לָכֶם עִם אֹיְבֵיכֶם לְהוֹשִׁיעַ אֶתְכֶם״ (פרק כ). 
שנדע ימים טובים יותר.

דובי פרנסס, מייסד ומנכ"ל של קרן ההון-סיכון Group 11
 

את יום העצמאות השנה נצטרך לבלות בפריפריה, יישובי עוטף עזה, ויישובי הצפון, בלהראות סולידריות עימם ולהראות הכרת תודה לחיילים, שוטרים, ואנשי מערכת הביטחון ששומרים עלינו. צריך לבקר אותם בבסיסים, בנקודות השמירה, להשאיר אוכל טוב כיד המלך ולומר להם תודה על הכול. 

אני מקווה גם שבמקום זיקוקי דינור בתל אביב, נראה זיקוקי תאורה מעל שמי רפיח תוך כדי שחיילינו הגיבורים מטהרים את שאריות קן הצרעות של רצועת עזה. ביום העצמאות הזה אני מאחל לנו ניצחון לפנתיאון בעזה ומאחל לשאר אומות העולם ולשכנינו הפלסטינים מדרום ולחיזבאללה מצפון לזכור - לא מתעסקים עם עם הנצח מבלי לשלם מחיר עצום.


בחזרה לראש העמוד >>


יוסף חדאד, פעיל הסברה, אושיית רשת ומנכ"ל עמותת "ביחד – ערבים זה לזה"


אין ספק שהשנה כל נושא יום העצמאות מקבל משמעות שונה והופך למורכב במיוחד. הדעה האישית שלי היא שבשנה הזו צריך לציין את יום העצמאות מתוך רגישות מיוחדת וקשר עמוק ל-7 באוקטובר, לחטופים שלנו, לקורבנות ולכל מה שעברנו.

לכן זה לא יהיה יום של שמחה וחגיגות כמדי שנה, אך יחד עם זאת דווקא בזמן מלחמה כשאנחנו מוקפים באויבים שמנסים להשמיד אותנו ו-7 חודשים לאחר הטבח והאסון הגדול בתולדות המדינה חשוב שנציין את העצמאות שלנו ונעביר מסר ברור שאנחנו כאן ולא נלך למקום אחר לעולם, זו הארץ שלנו, זה הבית שלנו לתמיד.
אני מהתחלה אמרתי שזו מלחמת העצמאות השנייה שלנו, ולכן חשוב שביום הזה נדע לציין את העצמאות, להוקיר את הנופלים, הקורבנות וכל הגיבורים שנפלו למעננו, לא להפסיק לזכור את אחינו ואחיותינו שחטופים בעזה ובעיקר להיות מאוחדים. אינשאללה שיהיו בשורות טובות ושהחטופים יחזרו במהרה, זה הכי חשוב.


בחזרה לראש העמוד >>



אילון לוי, דובר במערך ההסברה הלאומי לשעבר 


״הִתְנַעֲרִי מֵעָפָר קוּמִי, לִבְשִׁי בִּגְדֵי תִפְאַרְתֵּךְ עַמִּי.״ לדעתי משפט זה הוא המצפן הערכי שלנו בימים מורכבים אלה של מדינת ישראל, בשאלה כיצד לנהוג ביום העצמאות. פסוק זה, הלקוח מתפילת 'לכה דודי' מתמצת את המעבר החד בין הימים הלאומיים.

זה הסיפור הישראלי שלנו: אנחנו מתנערים מן העפר והאפר לצד הגעה אל שיאים חדשים. אסור לתת לאויבינו לבטל לנו רגעי שמחה לאומיים ומאחדים, שממילא אינם רבים. אבל כפי שבפסח השארנו כיסא ריק בשולחן הסדר לחטופים כך חובתנו גם הפעם- להנכיח את הכאב דווקא על ראש שמחתנו כצעקה שקטה, תזכורות שאחינו ואחיותינו עדיין בשבי ואחרים נלחמים על קיומנו וחירותנו.

ינון מגל, מגיש ערוץ 14 ושדרן ב- FM103
חובה לחגוג תוך אזכור של המצב המורכב והצורך בניצחון מוחלט. 


ח"כ יוליה מלינובסקי, חברת כנסת (ישראל ביתנו) 

את יום העצמאות השנה צריך לציין באופן הכי צנוע ושקט שיש. רק טקסים ממלכתיים בלי זיקוקים ובלי חגיגות.  אין לנו כמדינה באמת עצמאות כאשר ישנם 132 חטופים בעזה שאיבדו את עצמאותם בשבעה באוקטובר.


מירי מיכאלי, מגישת המהדורה המרכזית בערוץ i24NEWS
 
השנה ציון יום העצמאות הוא לא זכות,  אלא חובה. אבל גם הזדמנות לציין אותו אחרת, יותר שורשי, יותר ערכי, יותר נכון.  לא צריך לבטל את ההופעות והחגיגות הרגילות כדי להיות אבלים, זה המצב הרגיל בימים אלה.
הלבבות שבורים, חסרים, מתגעגעים וכואבים. ציון אבלה על בניה ובנותיה וכמהה לשובם במהרה של 132 אחינו ואחיותינו. ככל שהמעבר הבלתי אפשרי מיום הזיכרון ליום העצמאות קשה יותר, חובתנו להרים את הראש, בגאווה על העם שמתגלה בשיא תפארתו ובתקווה לעתיד טוב יותר. 
אנחנו עם שצומח תמיד מתוך הכאב והשבר וככל שיענו אותנו- כן נרבה וכן נפרוץ. אויבינו ביקשו לא רק לרצוח את הגוף, אלא את הנפש הפועמת של ישראל. ואנחנו לא ניתן. עם ישראל חי לנצח.
השנה נחגוג בתפילות על הנס שהיא מדינת ישראל, נס גלוי שעל אף הכאב מתגלה גם בימים הקשים האלה (היי, חמאס, חיזבאללה, איראן, חות׳ים וכמה סטודנטים אמריקניים פריבילגים מטומטמים - אנחנו פה!), נשתדל לשמוח ובעיקר - נתחיל מחדש, נקיים חברה מתוקנת ומאוחדת, למען כל הנופלים, למעננו. חג שמח, ישראל.
 

 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה