בארץ
העסק שלכם נפגע בעקבות המלחמה? זה מה שאתם חייבים לעשות
בין מלחמה ואזעקות לשגרה מתעתעת: בעלי העסקים המקומיים נאבקים לשרוד גם כשאין אופק ברור וכשההכנסות צונחות. כיצד בעלי עסקים קטנים צריכים להתנהל בעתות חירום? | כל הפרטים
בתקופה זו של חירום מתמשך, שבה הביטחון האישי מתערער, עבור בעלי עסקים קטנים מדובר במלחמה הישרדותית יום יומית. מאז ה-7 באוקטובר ועד היום, מדינת ישראל חווה בהמשכיות מערכות ביטחוניות משמעותיות וקשות.
כשהחיים האישיים מוקפאים, קשה לדבר על חיים עסקיים. בכל זאת, מאות אלפי בעלי עסקים מקומיים ממשיכים לתחזק, לעיתים בשארית כוחותיהם את העסק, גם כשאין אופק ברור, גם כשההכנסות צונחות וגם כשהלקוח לא באמת פנוי להוציא כסף.
השאלה שאינה נשאלת, היא מה עושים אלו שגם איבדו את בתיהם במלחמה הזאת? לראשונה בהיסטוריה של המדינה, חלק מבעלי העסקים עומדים בפני מצב שלא היה מעולם.
לחלקם נהרס הבית ואיתו גם העסק ובעלי העסקים מוצאים את עצמם חסרי אונים אל מול מציאות אכזרית וקשה. המדינה מתחייבת לפצות את התושבים שבתיהם ניזוקו ובתי עסק שנפגעו באופן משמעותי.
בשונה מתאגידים גדולים שיכולים להרשות לעצמם לייצר תנועה עם קמפיינים וגיבוי תקציבי, בעלי העסקים הקטנים נשענים ברובם על קשרים אישיים ועל קהילת לקוחות מקומית, לעיתים ממש שכונתית. בזמן מלחמה, החוט שמחבר בין בעל העסק לבין הלקוח הופך לדק במיוחד.
מה אפשר לעשות?
במקרים כאלו, אנו נדרשים לפעול בדרכים יצירתיות על מנת להרים את עצמנו ואת העסק מחדש. בהיעדר תנועה בעסקים, בלי פעילות שגרתית, חשוב לשתף את הלקוחות והקהילה בה אנו מתנהלים, ע"מ לתת להם תמונה ברורה של המצב, ואף במקרים מסוימים לגיוסם למען העסק.
במקרים כאלו, אנו נדרשים לפעול בדרכים יצירתיות על מנת להרים את עצמנו ואת העסק מחדש. בהיעדר תנועה בעסקים, בלי פעילות שגרתית, חשוב לשתף את הלקוחות והקהילה בה אנו מתנהלים, ע"מ לתת להם תמונה ברורה של המצב, ואף במקרים מסוימים לגיוסם למען העסק.
כמו כן, נראות ברשתות החברתיות ושיתופי פעולה עם בעלי עסקים אחרים, אפילו שלא בהכרח קשורים אחד לשני, חיוניים ויעילים מאוד. זה הזמן לצאת מהקופסה וליצור שיתופי פעולה שיביאו קהל לקוחות גדול.
בנוסף, נדרש לדעת לתפעל את העסק בתנאים הנוכחיים. בין אם זה לעבור למתכונת דיגיטלית, לשנות את דרכי הפעולה בעסק ב-180 מעלות או אפילו "להשאיל" לתקופה זמנית את הלקוחות לחבר קרוב שמשמש כבעל עסק. בכל מקרה, אסור להרים ידיים כשמדובר במפעל החיים של עצמך.
מעבר להכל, יש כאן שאלה רחבה יותר שכולנו צריכים לשאול את עצמנו כחברה - האם החברה הישראלית עדיין יודעת לתמוך בעצמאים ובעסקים המקומיים כשהם נלחמים לא רק על פרנסתם, אלא על זהותם? הקיום השברירי של העסקים הקטנים בתקופה הזו הוא עדות לעוצמה מסוג אחר - לא של פרסום נוצץ, אלא של קשר אנושי, של עיקשות ושל תקווה שמסרבת להיכנע.
עוד ב-

כותב המאמר הוא אייל ברנר, מנכ"ל מרכז פסיפס להדרכות בתחומי העסקים והחברה. (צילום: מיכל אסולין)
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(1):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
1.וואלה מעניןבועז 06/2025/30הגב לתגובה זו1 0יש כאן טיפים מעניינים דווקאסגור



