תקשורת ומדיה

הישג ליוצרים: "סעיף תלי" ייכלל בכל החוזים בין ערוץ 1 לבמאים ותסריטאים

במהלך פגישה שקיים עם ראשי תלי, הודיע יונה ויזנטל כי הוא יכלול את הסעיף שמכיר בזכותם הקניינית של היוצרים ותשלום תמלוגים על יצירותיהם
השידור הציבורי מיישר קו עם המתחרים המסחריים. רשות השידור ותלי הגיעו להסכמה כי מעתה בכל החוזים מול יוצרים, ייכלל \"סעיף תלי\" שמכיר בזכותם הקניינית של היוצרים ביצירתם ומבטיח להם תשלום תמלוגים על הפקות שישודרו בערוץ 1. על ההחלטה קיבל העורך הראשי של הרשות, יונה ויזנטל.
רשות השידור נמנעה במשך שנים ארוכות, גם לאחר הקמת תלי לפני כ-15 שנה, מתשלום תמלוגים ליוצרים ומהכרה בזכותם הקניינית על יצירתם. ב-2007, ביוזמתו של יו\"ר הרשות לשעבר משה גביש, התקיים הליך גישור בין תלי לרשות על ידי שופטת בית המשפט העליון בדימוס דליה דורנר. בעקבות הגישור, החלה הרשות לשלם לחברת התמלוגים של הבמאים והתסריטאים סכומים שוטפים אך סירבה בתוקף לאפשר ליוצרים לשמור זכויות ביצירתם, כפי שמאפשרים כל גופי השידור האחרים בישראל.
משמעות שמירת הזכויות ביצירה היא הכרה בזכותו הקניינית של היוצר ביצירתו ושותפות מינימאלית שלו בהצלחתה. פועל יוצא של הכרה קניינית זו הוא שתשלום התמלוגים בגין השימוש ביצירה, אינו מעשה של \"נדיבות לב\" אותו ניתן לשנות או להפסיק בכל עת. לאורך כל השנים דרשה תלי מהרשות להשלים את המהלך שהחל ב-2007 - להכניס את סעיף תלי לחוזים, להבטיח תשלום תמלוגים ולעגן זאת משפטית, אבל כל ההנהלות הקודמות סירבו.
בשבועות האחרונים, מרגע שכונס הנכסים הראשי התחיל לטפל בענייני הרשות, ויונה ויזנטל נכנס לתפקידו, התחדשו המגעים בין הצדדים. לאחרונה התקיימה פגישה בין ויזנטל לבין ראשי תלי, היו\"ר רן טל והמנכ\"לית אופירה לובניצקי. כבר בראשית הפגישה הודיע ויזנטל מיוזמתו שהרשות תכיר בזכותם הקניינית של היוצרים, ותכלול מעתה והלאה את סעיף תלי בחוזים מולם. ההכרה של הרשות בסעיף תקפה החל מספטמבר 2014, ואילו לגבי החלה רטרואקטיבית של הסעיף בחוזים שנחתמו בשנים עברו, נמשכים המגעים בין הצדדים.
\"זה ציון דרך חשוב מאוד עבור היוצרים החברים בתלי\", אומרת מנכ\"לית החברה אופירה לובניצקי, \"אני מודה ליונה ויזנטל, שהשכיל לזהות מיד את העיוות, ותיקן אותו מיוזמתו במהירות ובנחרצות. זו התנהלות מרשימה, שנוסחת הרבה אופטימיות ביחס לעתיד הצפוי לשידור הציבורי החדש, מבחינת היוצרים ובכלל\".
מרשות השידור טרם התקבלה תגובה.
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    הרשות כבר משלמת תמלוגים שוטפים ליוצרים
    חברת תלי 10/2014/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    היא רק לא הסכימה, משום מה, להתחייב לכך בחוזים. המהלך הזה לא יעלה לרשות שקל נוסף.
    סגור
  • 4.
    כל הכבוד
    קוקי 10/2014/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל הכבוד יוזמה מבורכת!!!
    סגור
  • 3.
    החלטה של רשות הידור צודקת נתנאל
    מתי 10/2014/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ההחלטה על כך לא תעלה לרשות השידור שקל נוסף. לכל יוצר מגיע להתפרנס בכבוד
    סגור
  • 2.
    עם כל הכבוד למגיב מס 1
    יורם 10/2014/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רשות השידור כמו רשות השידור שילמה את הכסף לתלי כל השנים, אבל בשביל ההנאה המוזרה שלהם מנעה מיוצרים זכויות שמגיעות להם - למה? ככה. כי הם היו יכולים. כל הכבוד לויזנטל שקם ועשה מעשה. והכסף, כן כמה שזה ישמע מוזר הוא אותו כסף...
    סגור
  • 1.
    עם כל הכבוד למר ויזנטל...
    נתנאל ג. 10/2014/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ם כל הכבוד למר ויזנטל - מאיפה יבוא הכסף?? כלומר - מלכתחילה ברור שיהיה צורך לתקן את החוק ולחדש או להמשיך את תשלומי האגרה-הזכורה-לרע, כדי לממש את תשלומי התמלוגים הנ"ל. שמישהו יסביר את זה בעדינות גם למשלמי האגרה, שממילא עדיין ממשיכים לשלם אותה.
    סגור