תקשורת ומדיה

משרד המשפטים בקביעה מטלטלת: תחקיר כלכליסט - פייק

המשטרה הכניסה כלי חודרני חדש למערך המודיעיני שגם לגביו נערכה בדיקה; הטלפונים של מנכ"לי המשרדים שנטען כי נפרצו על ידי המשטרה שלא כחוק, נבדקו על ידי הצוות, מומחי NSO וגורמים בטחוניים נוספים
מערכת ice |  5
NSO (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
פרשת NSO בתפנית דרמטית: צוות הבדיקה שפעל בשבועות האחרונים בראשות עמית מררי, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה (פלילי) קבע את מסקנות הבדיקה לפיהן הסערה שהתרחשה סביב תוכנת הריגול פגסוס, הייתה לשווא.
הצוות בראשות מררי פעל בהשתתפות שני ראשי אגפים בדימוס בשב"כ, שמונה לבדוק טענות שונות שעלו בפרסומי התחקיר שערך העיתונאי תומר גונן בכלכליסט הגיש את ממצאיו ליועצת המשפטית לממשלה. בדיקת הצוות אודות שימוש לא חוקי לכאורה באופן בו משטרת ישראל מפעילה אמצעים לביצוע האזנת סתר בדרך של תקשורת בין מחשבים, העלתה כי טענות התחקיר לא היו נכונות.
הצוות, אשר הסתייע גם במומחים טכנולוגיים, בדק האם בוצעה הדבקה למכשירי טלפון ניידים השייכים אל מי מבין רשימת האנשים שפורסמו בתקשורת, באמצעות תוכנת פגסוס שבשימוש משטרת ישראל (סייפן), ללא צו שיפוטי.
 
עיקרי ממצאי הצוות: עם השלמת הבדיקה הטכנולוגית המקיפה של צוות הבדיקה והמומחים הטכנולוגים, אשר נשענה גם על מידע שהגיע מידי מומחים של חברת NSO, עלה כי אין כל אינדיקציה לכך שמשטרת ישראל הדביקה באמצעות תוכנת פגסוס שבידיה, ללא צו שיפוטי, מכשיר טלפון של מי מבין רשימת האנשים שפורסמו בתקשורת.
כתב 'כלכליסט' תומר גנון, צייץ בטוויטר שלו במוצאי שבת האחרונה כך: "נשבעתי למקורותי, אגן עליכם עד שכל האמת תתגלה. אגן על היקר לכם כי בחרתם לא לשתוק ולחשוף את האמת." לאחר זמן מה חשבונו נמחק מהטוויטר בפתאומיות. וכך גם חשבון הפייסבוק שלו.
כזכור, גנון חשף שהמשטרה האזינה שלא כדין ללא פחות מ-26 אנשי עסקים, בכירים במשרות ציבוריות וראשי ערים. לאחר מכן פורסמו תוצאות בדיקה ראשונית שנעשתה במשטרה, וע"פ המידע שניתן לרה"מ בנט, פריצה נעשתה רק ל-3 שמות מתוך ה-26, כאשר גם הפריצות הללו נעשו בצו בית משפט.
לפי המידע שהועבר לצוות קיימים צווים להאזנת סתר מסוג תקשורת בין מחשבים לגבי שלושה מבין האנשים שהופיעו ברשימה שפורסמה, כאשר לגבי שניים מתוכם על פי ממצאי הצוות אכן בוצע ניסיון הדבקה, ורק לגבי אחד מהשניים לגביהם ניתן צו ההדבקה הצליחה.  
הבדיקה בוצעה גם ביחס למערכת נוספת שנכנסה לשימוש לאחרונה, אשר גם בעניינה לא היתה כל אינדיקציה לכך שבוצעה הדבקה או ניסיונות הדבקה לטלפונים הניידים של אף אחד מרשימת האנשים שפורסמו.
עוד יצויין, כי בדיקה טכנולוגית מעמיקה נעשתה במערכת פגסוס ובמערכת הנוספת גם ביחס למכשירי הטלפון הנייד שהיו ברשותם של שלושת המנהלים הכלליים לשעבר של משרדי הממשלה ששמותיהם פורסמו, בין היתר באמצעות נתונים שהועברו על ידם בעקבות פנית הצוות לצורך בדיקות אלה.  
בדיקה זו העלתה אף היא כי אין כל אינדיקציה לכך שבוצעה על ידי משטרת ישראל האזנת סתר לטלפונים הניידים שלהם בדרך של תקשורת בין מחשבים, במערכות המשטרה שנבדקו. בדיקות מעמיקות ומקיפות אלה חייבו מספר סבבי בדיקה גם אל מול החברה והאריכו את הליך הבדיקה מעבר למתוכנן.
כזכור, הצוות מונה על רקע טענות שונות שהתפרסמו ביחס לחריגה מהסמכויות הנתונות למשטרת ישראל בכל הנוגע להאזנות לתקשורת בין מחשבים, ובכלל זה טענות לעניין כך שבעת ביצוע האזנת סתר כאמור מתקבל בידי משטרת ישראל חומר נוסף החורג מהמותר על פי דין. שמות גדולים של מנכ"לי משרדים ממשלתיים עלו בתחקיר, ובימים האחרונים הטענות החלו להתפורר.
בתוך כך, מחק אתמול גונן, שעומד מאחורי התחקיר את חשבונותיו ברשתות החברתיות ולאחר מכן חזר.
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    איך אפשר יהיה להאמין למשהו שכלכליסט יפרסם בעתיד
    תוהה 02/2022/22
    הגב לתגובה זו
    3 0
    זה לא עיתון זו פלטפורמה פרסומית, מי שרוצה מעביר טקסט ויפרסמו אותו
    סגור
  • 4.
    כלכליסט אם יש הוכחות זה הזמן להציג משהוא אחרת אתם צהובו (ל"ת)
    פייק? 02/2022/21
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור
  • 3.
    ספין 676543 של הנאשם נכשל. נחכה לבא בתור.
    מלי 02/2022/21
    הגב לתגובה זו
    8 1
    זה בסדר... לא תצטרכו להמתין הרבה. אתם מכירים כבר את הסחורה.
    סגור
  • 2.
    האם האישור כשר?
    ג.ש. 02/2022/21
    הגב לתגובה זו
    1 0
    השאלה החשובה הנשאלת היא האם האישורים שכן ניתנו על ידי שופטים היו כשרים. איך יכול שופט כשמולו יושב חוקר משטרה להחליט שהמקרה נדרש או לא נדרש במעקב. למעשה כל המידע בידי המשטרה ולכן היא בעצם הקובעת.
    סגור
  • 1.
    בקיצור, ההר הוליד מיקרו עכבר
    טוני 02/2022/21
    הגב לתגובה זו
    12 1
    אם למו"ל של כלכליסט ולגנון יש מינימום של אינטגריטי מקצועי, הם צריכים לעשות אחת מהשתיים: להציג הוכחות חותכות לטענותיהם כאן ועכשיו או לשים את המפתחות וללכת הביתה.
    סגור