תקשורת ומדיה

הארץ יאלץ להסיר כתבה? "קריאה לפגיעה פיזית בציבור שלם"

מועצת העיתונות קבעה כי עיתון הארץ יאלץ להסיר מאמר אשר "אינו יכול להתפרש אלא כקריאה לפגיעה פיזית בציבור שלם". הארץ: "שימוש במועצת העיתונות לשם השתקה"
מערכת ice |  5
בניין הארץ (צילום Magma Images)
בית הדין של מועצת העיתונות קבע כי עיתון הארץ יאלץ להוריד כתבה שתוכנה "גזעני ומסית". הדיון התקיים לאחר אלעד צדיקוב מנכ"ל "אופק והסברה יהודית", וכן שי גליק מנכ"ל בצלמו, הגישו למועצה תלונה נגד מאמר של העיתונאי אורי משגב שפורסם בינואר אשתקד: "איפה ציבור שיצית אינתיפאדה חילונית" בטענה שמדובר בהסתה לאלימות כאשר "כותב המאמר הפנה אצבע מאשימה כלפי ציבור שלם אותו מכנה "החרדים".
 


היום (חמישי) הודיעה המועצה כי היא קיבלה את התלונה וקבעה כי על העיתון, החבר במועצה , להסיר את הכתבה מהאתר. בנימוקי החלטת בית הדין, שבראשו עמדה השופטת בדימוס זיוה הרמן, צוין כי: "נתן משקל לעובדה כי בתקופת פרסום המאמר התנהל בחברה דיון סוער על דרך התנהלותו של חלק גדול בציבור החרדי, אותו חלק בחר לזלזל בהוראות הממשלה והנחיות הקורונה. לרבות פתיחת מערכת החינוך של פלגים במגזר החרדי" וכי "אותו חלק רמס ברגל גסה את ההוראות המחייבות עד כדי סיכון חיי אדם".

יחד עם זאת, ולצד התחשבות בערך המוביל של חופש הביטוי הסבירו במועצה שנבחנה השאלה: " האם כותב המאמר תייג באופן שלילי את כלל הציבורי החרדי בכל ימות השנה".
במועצה התייחסו לדבריו של משגב לפיהם, "החרדים מסוכנים כיום להווה ולעתיד של ישראל יותר מהטילים של חיזבאללה והגרעין האיראני", וכן לסיום המאמר במילים: "מי שיצית פה אינתיפאדה חילונית יהפוך לכוכב עליון", נקבע כי "אלו מילים קשות, אשר יש בהן לכדי עידוד מלחמת אחים, ואף כי המאמר "אינו יכול להתפרש אלא כקריאה לפגיעה פיזית בציבור שלם".
כאמור, הוחלט כי התוכן הגזעני והמסית של הביטויים הנכללים, מוצאים חלק ממנה מתחומו של חופש הביטוי ולא נותר אלא לקבוע כי עיתון הארץ הפרו את כלל 14א של כללי אתיקה לתקנון האתיקה של מועצת העיתונות והתקשורת בישראל.  
עיתון הארץ והעיתונאי אורי משגב, בחרו של לנכוח בדיון בבית הדין ולהציג את עמדתם ובמכתב שמסרו כתבו: "אין בכוונתו להשחית זמן נוסף במענה למתלונן הסדרתי שמאי גליק, וכי הודגשה הסגה מהשימוש הפוליטי שהוא מנסה לעשות במועצת העיתונות לשם השתקה". 


נכון לכתיבת שורות אלה הכתבה עדיין זמינה לקריאה בעיתון הארץ, מהעיתון נמסר: "נלמד את ההחלטה ונחליט מה לעשות". מועצת העיתונות היא גוף ללא תוקף משפטי , יחד עם זאת העיתון חבר במועצה ומחויב לתקנון האתיקה שלה. 

תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    עיתון השנאה השנוא (ל"ת)
    צוף 04/2022/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    מערכת אנטישמית !!! (ל"ת)
    אסף 04/2022/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    טינופת (ל"ת)
    אורי משגב 04/2022/28
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 1.
    אל תגיבו. האתר לא מפרסם תגובות ודעות שאינם תואמים את רו (ל"ת)
    ש. 04/2022/28
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • באמת 'התפלאתי' שהם כיסחו את כל התגובה שלי
    אחמד הציוני 04/2022/28
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הם עובדים אצל שוקן? נשאר לו עוד כסף מהפשקוויל הקורס שלו כדי לשלם להם?
    סגור