UPGRADE - האוניברסיטה הפתוחה

לימודי עיצוב ותכנון פנים: הדיפלומה של מעצבי הדור החדש

בעידן המחייב את התאמת הבית והמשרד למציאות החיים החדשה, חשיבותו של מעצב הפנים מקבלת משנה תוקף. באוניברסיטה הפתוחה גיבשו מערך תכנים המתכתב עם השטח במטרה לאפשר כניסה חלקה לתחום כבר עם סיום הלימודים
עבודות של בוגרת הקורס סלויה ביטר
בשיתוף האוניברסיטה הפתוחה - מערך לימודי החוץ
"לאחר עשרות שנים בתחום ההוראה, הרגשתי שהגיע הזמן לשינוי", מספרת אתי גרינמן (57), ממושב אורות שבמועצה האזורית באר טוביה. "עיצוב פנים זה תחום שמשך אותי כבר מגיל צעיר, אבל חוץ מנגיעות פה ושם, לא ממש יצא לי להתעמק בו כמו שבאמת רציתי. במחשבה קדימה, כשבאופק גם הפנסיה המתקרבת, החלטתי שאני בשלה לקחת את האהבה לתחום צעד קדימה. אחרי שקראתי והתייעצתי, החלטתי להירשם ללימודי עיצוב ותכנון פנים באוניברסיטה הפתוחה, ולהתחיל להכיר את התחום מהבסיס".
גרינמן ממש לא לבד. בדומה לה יותר ויותר ישראלים בוחרים בשנים האחרונות לבצע הסבה מקצועית ולהתפתח באפיקים חדשים – אם מתוך שאיפה להגשים חלום ילדות לא ממומש; אם מתוך תחושת שובע, מיצוי או שחיקה מהעיסוק הקיים; ואם כהחלטה כלכלית להיכנס לתחום נדרש ויציב, המספק אופק לשנים קדימה. הדברים מקבלים משנה תוקף בעידן הקורונה, כשלהתפרצות המגפה השלכות ישירות גם על שוק התעסוקה. הטלטלה בה מצויים רבים מענפי המשק מאלצת רבים, מבחירה או מחוסר ברירה, לבצע שינויים.
אחד התחומים שנהנה מביקוש גבוה עוד טרום הקורונה, ובימי המגפה רק זוכה לרוח גבית נוספת, הוא תחום עיצוב הפנים, שממצב עצמו גבוה בדירוג המקצועות הנחשקים. "כללי המשחק החדשים שנכפו על המשק מחייבים פתרונות פרקטיים המותאמים למצב", מסבירה האדריכלית איריס לניר, המשמשת מנהלת מקצועית ופדגוגית של הקורס ללימודי עיצוב ותכנון פנים, ושל הקורס ללימודי הום-סטיילינג של האוניברסיטה הפתוחה.
לדבריה, "השהייה הממושכת בבתים מצריכה לדוגמה הקצאת חללים שיאפשרו עבודה או לימודים לאורך זמן ולא רק כאלתור נקודתי. העובדה שאנשים נמצאים בבית במרבית שעות היום גם מביאה אותם לרצות להשקיע בו יותר, לתת לו תשומת לב גדולה מבעבר. במקביל צריך לזכור שגם ענף המשרדים מחויב להתאמות שיאפשרו לייצר שגרת עבודה גם תחת מגבלות הריחוק החברתי. כאן למעשה נכנס לתמונה מעצב הפנים, והיום הצורך בו גדל והולך".

אדר' איריס לניר צילום: באדיבות האוניברסיטה הפתוחה
מרחיבים את הגבולות
את ארגז הכלים לדור החדש של מעצבי הפנים, נערך לספק הקורס ללימודי עיצוב ותכנון פנים של בית ספר דיפלומה – אחד משישה בתי ספר המשתייכים למערך לימודי החוץ של האוניברסיטה הפתוחה – המערך הגדול בישראל בתחום לימודי התעודה וההכשרות המקצועיות. "כמי שחיים את תחום העיצוב ברמה היומיומית, יש לנו את היכולות לגבש מערך תכנים המתכתב עם השטח, הטרנדים והגישות הכי חדשניות, וכמובן עם שוק תעסוקה שמשתנה לנו מול העיניים", מדגישה לניר. "הרצון להיות מעצב פנים משתקף בעלייה במספר הנרשמים ללימודים. מבחינתנו הרציונל הוא לשלב בין ידע תאורטי להקניית מיומנויות פרקטיות שיאפשרו כניסה מהירה לתחום. כחלק מהאג'נדה הזו תוכנית הלימודים אצלנו כוללת גם יחידה מיוחדת המתמקדת בהקמת עסק עצמאי".  
הקורס עצמו נפרס על פני פרק זמן של שנתיים וחודשיים, מתהדר בסגל מרצים מהשורה הראשונה ומציע תוכנית לימודית בין תחומית עשירה, המבוססת על שילוב נושאים בתחומי האדריכלות, העיצוב והטכנולוגיה. "לתחום עיצוב הפנים גבולות גזרה רחבים, מהסיבה הפשוטה שהוא משיק לכמה וכמה ענפים ומקצועות - ולכן חשוב לנו שהסטודנטים יקבלו את המעטפת הראויה", מפרטת לניר. "מעבר לזה, רק הכרת התחום באופן יסודי תאפשר לסטודנטים להבין לאיזה נישות הם מתחברים ובאיזה ירצו להתמקד בעתיד".
עוד מוסיפה לניר: "כחלק מהלימודים אנחנו מתמקדים גם בהיבט הפרונטלי - איך לעמוד מול קהל, כיצד להציג רעיונות ויוזמות – היום זהו חלק בלתי נפרד מהמקצוע. תפיסת העולם שלנו גורסת שמעצב פנים חייב להיות אדם יצירתי, כזה שיודע לחשוב מחוץ לקופסה, תפקידנו הוא לפתוח לסטודנטים את הראש, לתת להם את הגירוי".
"אחת הסיבות שבחרתי ללמוד עיצוב בקורס של האוניברסיטה הפתוחה היתה דווקא בגלל התוכנית המקיפה, שנוגעת בשורה רחבה של נושאים. זה לא עוד קורס אינסטנט", אומרת גרינמן. "עוד שיקול חשוב מבחינתי היה הרצון לרכז את ימי הלימוד לשעות אחר הצהרים והערב, כך שניתן יהיה למזג את הלימודים עם העבודה".
בין פרונטלי לדיגיטלי
כמוסד אקדמי המתמחה בלימודים מקוונים, גם הקורס לעיצוב ותכנון פנים קיבל מענה והונגש ללמידה מרחוק. "לימודי עיצוב פנים הם דינמיים", מבהירה לניר. "פה לא יושבים שנתיים סביב שולחן ומסכמים שיעורים. לצד ההרצאות, שיעורי סטודיו, פרזנטציות אישיות וקבוצתיות והגשת פרויקטים הם חלק בלתי נפרד מההליך הלימודי. עם הידע והניסיון של האוניברסיטה הפתוחה ידענו להעביר את הקורס גם לממד הדיגיטלי, בין היתר באמצעות  שיעורים מוקלטים, ושימוש נרחב באפליקציית זום".  
באשר לקהל הנרשמים לקורס, מציינת לניר: "חתך האוכלוסייה שמגיע ללמוד אצלנו הוא רחב ומגוון, מצעירים אחרי צבא ועד פנסיונרים. הפריסה הרחבה מאפשרת לכל אחד למצוא שלוחה הקרובה למקום מגוריו. אני יכולה לגלות שבירושלים יש ביקוש ללימודים בקרב נשים חרדיות, ואנחנו מאוד שמחים לקלוט אותן אצלנו".
"היום, בפרספקטיבה של שנתיים וכבוגרת טרייה של הקורס, אני יכולה לומר שקבלתי החלטה נהדרת", מסכמת גרינמן. "התאבון להתעסק בעיצוב רק התעצם. פרויקט הביכורים שלי עם סיום הלימודים הוא שיפוץ הבית של הסבתא, ואין לי ספק שזה רק הסיפתח".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה