דעות

"יועצי תקשורת נחשפים לדברים שייקחו איתם עד הקבר"

הצעת החוק של חבר הכנסת מהליכוד תביא שחר של יום חדש לעולם יחסי הציבור והדוברות. אנו נחשפים למידע סודי ורגיש ממש כמו עורכי דין ואני מאמין בכל לבי שחיסיון הוא צו השעה במקצוע שלנו
רני רהב |  8
רני רהב (צילום מתוך עמוד הפייסבוק של רני רהב)
קמתי לשחר של יום חדש עבור יועצי התקשורת והדוברים באשר הם, מקצוע שהוא חלק בלתי נפרד מחיי, כבר 35 שנים.
חבר כנסת אמיץ, שלמה קרעי, יזם הצעת חוק פרטית הקובעת כי יוטל חיסיון בין יועץ תקשורת/דובר ללקוח, בדומה לזה המוטל על יחסי עורך דין-לקוח. 
מאז ומתמיד, ובעידן 2020 ביתר שאת, התקשורת, על שלל הפלטפורמות שהיא מציעה, כמו גם הרשתות החברתיות, ממלאת חלק מרכזי, משמעותי ובלתי נפרד מחיינו. הציבור מוצף במידע, שרובו מגיע בתהליך מורכב ממערכת יחסים בין העיתונאים ליועצים וללקוחות – לטובתו.
מערכת היחסים שכל חברה או פרט מנהלים עם הציבור הרחב מושפעת במידה מרובה מהתדמית שלהם כפי שהיא משתקפת בכלי התקשורת השונים. במקרה של חברת מזון, למשל, הדרך לליבו של הציבור אולי עוברת דרך הקיבה, אבל וודאי שהיא גם עוברת דרך התקשורת, שמעצבת את דעת הקהל כלפיה. זו הסיבה שמרבית הארגונים, כמו גם נבחרי הציבור, עובדים מול איש מקצוע – יועץ התקשורת, הדובר, 'היח"צן', שיודע לנווט את הספינה בים המידע, לזקק מה חשוב, לדייק את המסרים ולהבליט ולקדם את העיקר ואת המעניין, 'להתלבש' על סדר היום הציבורי-תקשורתי באופן טבעי ונכון ולקבל חשיפה ראויה, שתשקף את שאיפותיו.  
לייעוץ תקשורתי יש קודים, שפה והתנהלות. זוהי לא גחמה של 'זבנג וגמרנו' אלא מקצוע, שיש לו התחלה, אמצע וסוף. הסוף אגב, לא תמיד טוב, שהרי עיתונות טובה היא עצמאית ומשוחררת מכל אינטרס, זו ש'שומעת הכל', אך מעבירה את המסננת והפרשנות שלה לבסוף. תפקידנו הוא לנהל תקשורת מקצועית, שקופה, ברורה, בריאה והוגנת אל מול מערכות התקשורת, על מנת להשיג את המיטב עבור הלקוח, הגם שלעתים זה רק הרע במיעוטו.  
 
קראו עוד ב-ice
אנו, יועצי התקשורת ואנשי יחסי הציבור והמשברים, מתנהלים יום יום, שעה שעה, אל מול מידע סודי, חסוי ורגיש, ממש כמו עורכי דין. אולי ללא 'תעודת הסמכה', אך כן אל מול 'בית המשפט השני' -  התקשורת. 

לעתים תדירות, יועץ התקשורת נחשב לאדם המקורב ביותר ללקוח, הוא נחשף לחייו המקצועיים, האישיים, ליעדיו, למספרים הרגישים, לעסקאות שסגר (או לא), לקשיים, למתחרים, לטעויות, לתהיות, להצלחות, לנפילות. הוא איתו ברגעים הקשים ביותר בחייו, כמו גם שותף להצלחות, 'באש ובמים'. בהתאם לכך, הוא גם בונה אסטרטגיה ותכנית עבודה והצלחתו תלויה במידה מרובה ברמת היצירתיות והרלוונטיות שלו. אך עם כל הכבוד להצלחות המקצועיות לטובת הלקוח, אני סבור שהדבר שעובר כחוט השני בעבודה נתון לסוגיית הסודיות, הנאמנות והמוסר. 
אני מאמין בכל לבי שיש חשיבות רבה לחוק שכזה  - לטובת שני הצדדים  - על מנת לאפשר זרימת מידע חופשית, תקשורת הדדית מפרה, ומשנה זהירות  - בהתאם. לא זו בלבד שאני רואה בהצעה זו כלגיטימית וברוכה, אלא שמאז ומתמיד האמנתי שזהו צו השעה במקצוע, שהוא משנה סדורה לכל דבר ועניין. 
במהלך הקריירה שלי נחשפתי לדברים כה רגישים, שילכו איתי 'עד הקבר' - לא בגלל שהמידע עלול להרוס עסקים או משפחות, אלא משום שלא הייתה הצדקה לקיומנו המקצועי לולא היושרה, שהיא נר לרגלינו. וכשנאמנות וסודיות הן שם המשחק, ראוי להסדירן בכללי אתיקה ברורים בחוק.
תגובות לכתבה(8):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    צודק אחלה מאמר, תתעלם מהקנאים הרדודים (ל"ת)
    רננה כהן 06/2020/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 7.
    מהיום שלקחת את איל גולן - אתה מבחינתי לא מוסרי בעליל (ל"ת)
    דני 06/2020/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 6.
    רני פשוט מעודד הקאה (ל"ת)
    אורטל 06/2020/28
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 5.
    מה שנכון נכון.....נקווה שיצליח. תודה רני (ל"ת)
    עדי לביא 06/2020/28
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 4.
    בדיוק כמו פסיכולוגים, נכון מאוד! ישר כח (ל"ת)
    דודי שמש 06/2020/28
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 3.
    מילים כדורבנות! אחלה מאמר דעה (ל"ת)
    מיכל כהן 06/2020/28
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 2.
    מישהו פה מתבלבל קלות
    קראסטי הליצן 06/2020/26
    הגב לתגובה זו
    1 1
    אתה מתבלבל - הסיבה היחידה שיועץ תקשורת מעוניין בחסיון זה אם הוא עושה משהו פלילי. האלה שאתה צריך לשאול את עצמך היא אחת - מה יש לך להסתיר אדוני?
    סגור
  • 1.
    ללא ספק מספר 1 בתחום (ל"ת)
    עיתונאי 06/2020/26
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור