דעות

הרחבת מכסת העובדים הפלסטינים - אבן דרך לישראלים בענף הבניה

בהחלטתה להרחבת מכסת העובדים הפלסטינים לטובת ענף הבניה, יש מסר ברור מהמדינה שהיא רואה במצוקת הדיור נושא שצריך לתת לו למענה

איציק גורביץ |  2
איציק גורביץ (צילום יחצ)
החלטת הממשלה שהתקבלה לפני כחודש, להרחבת מכסת העובדים הזרים והפלסטינאים ב -15,000 כל אחד, מעמידה את מכסת הפלסטינאים על 80,000 עובדים לטובת ענף הבניה, ואת מכסת הזרים על 30,000 עובדים.
החלטה זו היא תוצאה של שיתוף פעולה ארוך טווח עם משרד הבינוי וגורמים נוספים בממסד, לאחר שהוסבר ופורט הצורך הגדול והמחסור שהיה הקיים בעובדים הללו, כמענה מידי למצוקת הדיור, לצמצום הבניה הפעילה שהגיעה להיקפים חסרי תקדים של 120-130 אלף דירות.
 
החלטה זו יש בה כדי לתרום ולקצר את לוחות הזמנים של מסירת דירות, לאחר שאלו הגיעו למעל 30 חודשים לדירה, שיא של כל הזמנים. ההחלטה מבטאת גם את ההבנה שיש מחסור בעובדים לעבודות הרטובות, שהוא המגבלה הקריטית לכניסתם של עובדים ישראלים נוספים לטובת ענף הבניה.
זה הרגע גם להזכיר כי לצד העובדים הזרים ופלסטינאים מועסקים בישראל גם מעל ל-200 אלף עובדים ישראלים בענף הבניה, מרביתם במקצועות שהם לא עבודות הרטובות, ובלעדיהם כמובן לא ניתן להשלים את בניית הדירות.
אנו רואים בהחלטה זו אבן דרך להשמת ולהכשרת עובדים ישראלים, ביתר העבודות בענף הבניה.
יש בהחלטה הזו גם מסר ברור, שהמדינה רואה במצוקת הדיור נושא שצריך לתת לו למענה, והיא מסוגלת לכופף את אותם גורמים שהניחו שישראלים יכולים לעבוד בעבודות הרטובות בענף, מצב שלא קורה, מסיבות שונות.
במהלך העשור האחרון, לצד העלייה במספר העובדים הפלשתינאים והזרים שמועסקים בעבודות הרטובות, הלך וגדל מספר העובדים הישראלים שהתחיל ב-140 אלף והגיע ל-200 אלף (לפני הקורונה). עלייה זו היא ביטוי מלא ומתן תוקף לעמדה המקצועית שאנו מציגים לפיה העובדים הפלשתינאים והזרים מועסקים רק בעבודות הרטובות, והעובדים הישראלים מועסקים ביתר העבודות בענף הבניה במקצועות שטח, התקנות, עבודות בנאיות ולא רק במקצועות ניהול.
עוד נדגיש כי העובדים הישראלים שכרם גם עלה בתקופה הזאת ולא נפגע.
ביחד עם החלטת הממשלה להרחבת המכסה, תתממש גם החלטת הממשלה מ-2016, המחייבת את הפועלים הפלשתינאים החדשים שמבקשים לעבוד בישראל, לעבור מיונים מקצועיים, אותם תבצע התאחדות הקבלנים כספק של משרד הבינוי, כדוגמת המיונים המתבצעים כיום לעובדים הזרים בחו"ל במדינות סין, אוקריאינה, מולדובה, רומניה ובולגריה, משם כבר השתלבו בענף  40,000 עובדים.
הכותב: איציק גורביץ, סמנכ"ל ומנהל אגף כוח אדם בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    הגיהנום כולו של תושבי השומרון
    אניה 11/2021/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא מצליחים לצאת מהיישובים שלנו בכלל הפועלים הלה, הם נכנסים למכוניות ומוצאים את הנהג...הם עוברים בכבישים. 40 דקות נסיעה במקום 16 דקות.... שיעבדו בעזה
    סגור
  • 1.
    העובדים הזרים אינם שקופים
    אלון 11/2021/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כותב המאמר מתעלם מכך שאותם עשרות אלפים עובדים זרים צריכים מקום מגורים , צורכים שרותי בריאות וגם יש להם צרכים מיניים שלעיתים מסופקים דרך זנות וכו'. מדוע לא להכשיר עובדים בדואים מהנגב לדוגמא או עובדים מהמגזר החרדי . אני בטוח שאם השכר יהיה הוגן הם ירצו לעבוד. ישראל היא מדינה קטנה וצפופה ולא מסוגלת להכיל כמויות גדולות של עובדים/ מהגרים מחו"ל.
    סגור