דעות

מבחן נאור: כך ראוי לבחור את שופטי העליון החדשים

מרים נאור ידעה לנטרל את עצמה ואת נטיות ליבה ולהוכיח כי "יש שופטות בירושלים". ראוי שגם הדור הבא של שופטי העליון יבחר על פי אמות המידה הללו, אותן ניתן להגדיר כ"סרגל מרים נאור" במקום על פי פרמטרים של השתייכות פוליטית
עו"ד מוריאל מטלון |  4
מוריאל מטלון (צילום יונתן בלום)
הוועדה למינוי שופטים אמורה לבחור בחודש הבא בחמישה שופטים חדשים לבית המשפט העליון, אשר יעצבו את דמותו של בית המשפט בשנים הבאות. בחירת העליונים החדשים, הפכה בשנים האחרונות לסוגיה פוליטית מטלטלת בין ימין לשמאל ובפרט בין השרה איילת שקד מימין לח״כ אפרת רייטן משמאל, כאשר הרכב הוועדה למינוי שופטים הפך לחלק מההסכם הקואליציוני, תוך רצון להכתיב הרכב כזה או אחר לבית במשפט העליון.
לטעמי ראוי לבחור בשופטות ושופטים על פי ״מבחן נאור״, בדמותה של מרים נאור ז"ל - נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, שהלכה לעולמה השבוע.
 
מנחם בגין טבע את המימרה "יש שופטים בירושלים". כאשר בוחנים את מורשתה של השופטת נאור, ראוי לומר כי "יש שופטות בירושלים". האישה השנייה אשר שימשה כנשיאת בית המשפט העליון, לצידן של דורית בינייש, הנשיאה הראשונה ואסתר חיות - הנשיאה הנוכחית.
מורשתה המיוחדת מתבלטת דווקא בימים אלו - כאשר לקראת הבחירה של השופטים החדשים נעשה ניסיון לעשות "אמריקניזציה" של בית המשפט העליון ולחלקו בין "שופטים שמרנים" ל"שופטים ליברלים" או לשופטים מימין ושופטים משמאל.
לכאורה - נאור הגיעה לשיפוט מתוך מחוזות האצולה של הימין. בעלה - אריה נאור היה יד ימינו של מנחם בגין אך מרים לא הייתה ימין או שמאל. היא הייתה הסרגל שביקש ליישר את מדינת ישראל לפי שורת הדין וערכי הצדק, בלי לסטות ימינה או שמאלה למחוזות פוליטיים, בלי שהיא נמנית על השופטים "האקטיביסטים" או "השמרנים".

נשיאת העליון לשעבר השופטת מרים נאור. צילום: יונתן זינדל פלאש 90
היא הדגישה כי השופט היושב בדין איננו אמור להנחיל את ערכיו או את השקפת עולמו. נאור הייתה סמל של ממלכתיות והוגנות אשר זיכתה אותה באות "אביר איכות השלטון". הגם שהיא ובן זוגה - פרופ' אריה נאור, השתייכו למחנה הלאומי – היא לא היססה לקבל החלטות אשר היו לצנינים בעיניי הימין.
ביום הראשון לכהונתה כשופטת שלום בירושלים היא פסלה את עצמה מלדון במשפטם של תושבי ימית אשר הפגינו מול ביתו של מנחם בגין כי היא חששה שבעלה - אריה נאור, אז מזכיר הממשלה יקרא להעיד בפניה.
 
היא עסקה רבות בשלטון החוק וחוקיות המנהל ובשאלות שנויות במחלוקת בציבוריות הישראלית ולאולמה הגיעו להישפט אישי ציבור מאריה דרעי ועד למשה קצב. כך היא כתבה בפסק הדין של קצב: "כולם שווים בפני החוק. כל בני האדם שווים בפני המשפט ובפני השופט. גדול כקטן, עשיר כעני, מכובד כפשוט. עת עומדים הם בפני המשפט ובפני השופט, עירומים הם כביום היוולדם".
נאור התבלטה מתחילת הדרך בבחינת "מים שקטים"- היא לא נמנתה על המשפטנים אשר אומנותם בלהט הדרשה והווכחנות ולימים הודתה כי לא היה לה חלום ילדות להיות עורכת דין או שופטת. בצבא שימשה כמורה-חיילת, דבר שהוביל אותה למסקנה שלא שם הוא מקומה וכברירת מחדל החליטה ללמוד משפטים, כי "היה קל להתקבל".
מי שחששה שלא תצליח להשתלט על כיתת תלמידים פרועה, הגיעה לעמוד בראש מערכת המשפט בישראל. נאור ניהלה את הדיונים בגובה העיניים תוך שהיא נוהגת בכבוד ובצניעות לכל הבאים לאולמה ויצקה אמות מידה נדירות למושג "מזג שיפוטי". אך סימלי שעד יומה האחרון היא ישבה בראש הוועדה לחקר האסון במירון ולא היססה לסמן את שורשי המחדל, גם אם הדבר היה למורת רוחו של חלק מהציבור שאליו היא משתייכת.
נאור ידעה לנטרל את עצמה ואת נטיות ליבה ולהוכיח כי "יש שופטות בירושלים". ראוי שגם הדור הבא של שופטי העליון יבחר על פי אמות המידה הללו, אותן ניתן להגדיר כ"סרגל מרים נאור" במקום על פי פרמטרים של השתייכות פוליטית.

הכותב: עו"ד מוריאל מטלון – יו"ר הועד המנהל , פירמת עורכי הדין גורניצקי ושות'
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    נכוותי מנאור אישית
    הנרי 01/2022/28
    הגב לתגובה זו
    3 0
    נוכחתי לדעת שהחוק והצדק אינם מעניניים אותה. היא מסמנת קודם את המטרה. חובה מידית להעביר את סמכות בחירת השופטים ל40 חברי כנסת לפי מפתח של על כל 3 ח"כ אחד יבחר לגוף הבוחר. ולהגביל כהונה ל6 שנים ולאחריה עומד השופט לבחירה חוזרת
    סגור
  • קשקוש ביביסטי. תביא צמשדהו קונקרטי. אתה תעמולן מטעם.. (ל"ת)
    יצחק, 01/2022/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    קיבלה החלטות פוליטיות בולטות ואומללות
    י 01/2022/25
    הגב לתגובה זו
    6 0
    אינני יודע מה היו החלטותיה בענינים כלליים אבל בהחלטות מהסוג הפוליטי היתה נגד היהודים ולא בעד הצדק. ראה בענין עמונה, גוש עציון ועוד. אי צדק משווע מתוך ראיה פוליטית מעוותת.
    סגור
  • פינוי עמונה נעשה כי הם ישבו על קרקע פרטית בניגוד לחוק.
    פין חס 01/2022/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה פסק הדין הכי קל בעולם לכל שופט במצב המשפטי הנוכחי.
    סגור