דעות

רשות המיסים מאז ומתמיד נלחמה בקופים: מהפלילים ועד ה-NFT

השימוש ב-NFT הוא כבר לא בגדר דמיון. קיימות פרצות רבות בהליך היצירה ובפלטפורמות המסחר, שניתן לעשות בהן שימוש על מנת לבצע פעולות, בין אם חוקיות ובין אם לאו, במטרה  להסתיר הכנסות, להלבין כספים כפועל יוצא ולהימנע מלשלם עליהן מס
עו"ד נאוה הנס | 
עו"ד נאווה הנס (צילום יח"צ)
לאורך השנים פיתחו הקוף והאדם יחסים מיוחדים, והיוו בסיס לשלל תוכניות טבע ותוכניות קומיות. בשלב כלשהו במועד לא ידוע, הפך המונח "קוף" למטבע לשון בעולם התחתון, שם נעשה שימוש במונח "קוף" ככינוי לאיש קש, אדם הלוקח על עצמו אשמה של בכיר ממנו. בהירארכיה הפלילית ה"קופים" הם הכיסוי לפעילות ארגון פשיעה ודואגים שראש הארגון בכל סיטואציה אפשרית יהיה מחוץ לתמונה.
הפעם הראשונה בה הצטלבו דרכי עם יצירת NFT  באופן פיסי, התרחשה במפגש אקראי עם בחור צעיר, שהראה לי קוף שרכש ביחד עם אחיו בכמה אלפי דולרים. המפגש הזה העלה למודעות שלי את המעמד של ה NFT בעולם שלנו ופתח לי צוהר, לעולם מרתק במיוחד. 
הגלגולים של הקוף מהעולם הקדמון, דרך עולם הפשע ועד למקום של כבוד, כיצירת אמנות דיגיטלית NFT וכסמל סטטוס שנרכש על ידי סלבריטאים, ברחבי העולם, בסכומים דמיוניים הפך לדבר שבשגרה.
 
המיתוג החדש של הקופים, כיצירות אמנות יוקרתיות, הניח את היסודות הכלכליים והיוקרתיים  להפיכתן לסמלי סטטוס, עשרים וארבעה מיליון, שלוש מאות תשעים ושלושה אלף דולר, הוא סכום שהוצע על ידי גולש כלשהוא עבור אוסף של 107 ציורים של קופים לבושים בגדי ואביזרי מלחים או פיראטים, שנמכרו במכירה פומבית וירטואלית באתר בית המכירות סות'בי'ז גולש אחר שילם 1,835,000 – כמעט שני מיליון דולר – עבור 101 תמונות של כלבים, גם הם לבושים מגוון בגדים ואביזרים הקשורים לים, לחוף ולהפלגות, אך חלקם לא קשורים לכלום.
המעמד הפופולארי של היצירות, באופן לא מפתיע, מצית את דמיונם של אנשים, שמחפשים להתעשר במהירות ובקלות והוא הבסיס לעלייה בהונאות ברשת, שמותירות מתעשרים חדשים שבורי לב. בכדי לסבר את האוזן נתונים מדו"ח מחקר שפרסמה קבוצת Chainalysis, המתמחה בניתוח השוק ופורסם ב-CNBC. על פי הנתונים, בשנת 2021 הצליחו נוכלי קריפטו ברחבי העולם, לשדוד 14 מיליארד דולר ממשתמשים שונים, על ידי הונאות רשת וגניבות. מדובר בעלייה של 79% בהפסדים בעקבות פשעי קריפטו, בהשוואה לשנה הקודמת, שיא חריג. חלקכם בטח משפשפים עיניים ולא מבינים על מה אני מדברת , לצעירים שלנו, היצירות  הללו הם חלק אינטגרלי מסדר היום,  הם קונים ומוכרים ברשת יצירות, בשגרה.
את עיני, באופן לא מפתיע, צד הקוף שככל הנראה עורר בי קונוטציות שמתקשרות לעולם הפלילי, שנים של  עיסוק במשפט הפלילי כתובעת ולימודי קרימנולגיה, ככל הנראה יצרו את הבסיס למחשבה משעשעת שחלפה בראשי, באשר לשימוש הציני שעלול לקרום עור וגידים,  אם ישתמשו  בקופים להסוות כספים שהגיעו מעסקאות לא חוקיות , במקום הקוף האנושי, ישתמשו בקוף דיגיטלי. במצב כזה, לא ישולם מס על הכנסות וניתן יהיה להסוות את הכסף, להלבין אותו, באמצעות שימוש במספר ארנקים ובפלטפורמות שהן בגדר "נעלם" לרשויות ברחבי העולם.
מדובר במידע רב וחשוב שבשלב הזה, נבלע בתוך ״הים הדיגיטלי״ בחרתי להשתמש במילה "ים" כדי לתאר עולם ללא גבולות ברורים שהולך ומתפתח בקצב עצום, עולם חדשני שמאיים להשליט סדר עולמי חדש ולהחליף את האסכולות הישנות, בנקים עורכי דין ושאר מתווכים.
הרגולציה בארץ בפרט ובעולם בכלל, נמצאת הרחק מאחור, אם כי יש ניצנים למעורבות רגולטורית למשל בארצות הברית , כעת נראה שהרגולטורים נכנסים לתחומים נוספים, הראשון הוא דרישות האבטחה.  בשבוע שעבר הוציאה רשות ני"ע האמריקאית טיוטת כללים להגנה על משקיעים ולשיפור אבטחת הסייבר, שמתבססת על הצעה משנת 2020 שעסקה בעיקר במערכות מסחר אלטרנטיביות באג"ח
אם בעבר היו נאלצים לגנוב ולהבריח יצירות אמנות, באמצעות תוכניות מתוחכמות שאף היוו השראה לסרטים רבים, הרי שהיום הסרטים של המדע הבדיוני של פעם, יהיו הבסיס לביצוע הונאות ברשת, על ידי אקרים מוכשרים, ללא ספק הקידמה כבר כאן והיא בועטת ועלולה לנשוך בעלים רבים, של יצירות מסוג זה, אם לא יינקטו אמצעי אבטחה מחמירים.
זאת שעתם של הרגולטורים, להוציא מהמגירות תוכניות ולהתחיל להפגין את נוכחותם ברשת, באופן שיבטיח למשקיעים את השקעתם, דאגה ליציבות ולבטחון למשקיעים, תגרום להפחתת הונאות, הלבנות הון ותפחית העלמת  הכנסות.
הסוגייה האם בראשם של יוצרי סדרות הקופים, עברה המחשבה המשעשעת על השימוש הדו משמעי בקופים, תישאר בגדר פנטזיה. בעולם המציאות לעומת זאת לאור העובדה שיצירות הNFT  רבות ומגוונות ולא עוסקות רק בקופים, אלא במכלול יצירות אמנות, חדשניות ויפיפיות אין לה מקום.
השימוש  NFT הוא כבר לא בגדר דמיון, אלא מציאות שניצבת לפנינו במלוא הדרה, קיימות פרצות רבות בהליך היצירה ובפלטפורמות המסחר, שניתן לעשות בהן שימוש על מנת לבצע פעולות, בין אם חוקיות ובין אם לאו, במטרה  להסתיר הכנסות, להלבין כספים כפועל יוצא ולהימנע מלשלם עליהן מס. כעת נותר לנו רק לחכות ולראות, האם בהצהרות ההון הבאות יתפסו היצירות הללו, מקום של כבוד בטור הנכסים.
הכותבת עו"ד נאוה מומחית במשפט פלילי, כלכלי, עבירות מסים והלבנת הון, לשעבר מנהלת מחלקת תביעות מחוז מרכז ברשות המסים
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה