דעות

אריה דרעי, עם כוח גדול מגיעה אחריות גדולה

אילו אריה דרעי היה הולך לפי הספר, ייתכן והיה יוצא ללא רבב מהפרשייה החמורה בגינה נחקר והיה חוסך לו ולבוחריו את המערבולת אליה נקלע בשנים האחרונות
עו"ד נאווה הנס |  5
עו"ד נאווה הנס (צילום יח"צ)
התיק של אריה דרעי נפתח בקול תרועה רמה והיום הסתיים בקול ענות חלושה בגזר דין, נזכיר כי במסגרת הסדר טיעון שנערך בין הפרקליטות לסנגוריו של אריה דרעי, הוגש כתב אישום מתוקן אשר מחולק לשני אישומים, כפי שניתן לראות מהטיעונים לעונש של הצדדים, שהוצגו ביום שלישי שעבר, בפני בית משפט השלום בירושלים
האישום הראשון בו הורשע דרעי, הינו בגין סיוע לאחיו עורך הדין שלמה דרעי, להפחית את מס הרכישה שעליו לשלם עבירה לפי סעיף 98 (ג1) לחוק מיסוי מקרקעין: הענישה לפי סעיף זה הינה עד שנתיים מאסר בפועל. דרעי  הורשע בכך שללא הצדק סביר הגיש מש"ח במתכונת חסרה ובכך סייע לאחר ללא הצדק סביר לערוך הצהרה שמנעה מהרשות לראות שמס הרכישה הופחת שלא כדין. עבירה טכנית.
כפי שעולה מהטיעונים לעונש של הפרקליטות, שלמה הוא הרוח החיה סביב האישום הראשון, הוא ליווה וערך את עסקת המקרקעין והוא גם מי שאחראי על הסרת המחדל, כלומר תיקן דיווח ותשלום  המס  שנגרע מהרשות. בשלב זה כפי שהפרקליטות מסרה לבית המשפט, בתשובה לשאלת השופט, עניינו של שלמה מתנהל בנפרד ומאוד מעניין יהיה לראות בגין איזה עבירה יאשימו את שלמה אם בכלל בכל זאת מדובר בעורך דין. עינינו הוראות שהאישום הוא בגין ידיעה ולא כוונה לסייע לאחר להתחמק ממס העונש בגין עבירה לפי סעיף 98(ג2) כוונה לסייע לאחר להתחמק ממס עלול להגיע לשבע שנים.
האישום השני בו הורשע אריה דרעי עוסק בהעברת העסק לאחיו שלמה. מדובר בחברה שעסקה בייעוץ שבראשה עמד אריה דרעי, עם חזרתו לחיים הפוליטיים ב-2013 נותבו הכנסות שהיו מגיעות לחברה, מעסקה שעשתה בעבר, לחברת עורך דין שלמה דרעי בע"מ.
 
הנאשם הורשע במסגרת האישום השני במספר עבירות בין היתר ,בכך שלא כלל הכנסה בסך 101,074 בדוח השנתי לשנת 2013 ללא הצדק סביר, לא מדובר בעבירת כוונה מדובר בעבירה מסוג רשלנות לפי סעיף 217 לפקודה. כמו כן, הורשע גם בשתי עבירות של אי הגשת דוחות במועד ואי ניהול פנקסי חשבונות עבירות טכניות.
בהסדר שהציגה הפרקליטות, העונש שהמדינה ביקשה להטיל על דרעי הינו: מאסר על תנאי של 12 חודשים ,למשך 3 שנים. קנס כספי 180 אלף שקל. היום כאמור, קיבל בית המשפט וגזר את דינו של דרעי בהתאם למתווה שהוצג לו על ידי הצדדים בהסדר הטיעון וגזר על דרעי מאסר על תנאי של 12 חודשים למשך 3 שנים וקנס כספי בסך 180 אלף שקל.
אציין כי עבירות מהסוג שיוחס לאריה דרעי במסגרת כתב האישום המתוקן הן עבירות טכניות שעל פי רוב מוגשות על ידי מחלקת התביעות ברשות המיסים. במקרה דנן היות ובחקירה בראשיתה ייוחסו למר דרעי עבירות חמורות יותר ומתוקף היותו איש ציבור על כל המשתמע מכך בהיבט ההרתעתי, הטיפול נותר בידי הפרקליטות. לעניות דעתי מדובר בעבירות שאלמלא הפרשה הגדולה שהן  תוצר לוואי שלה, ספק רב אם היו  מוצאות מקום של כבוד בדמות כתב אישום פלילי.
האישומים בהם אריה דרעי הורשע במסגרת כתב האישום הן "עבירות טכניות", מונח שהפרקליטות ורשות המיסים, לא אוהבים ונוהגים לכנות עבירות מסוג זה כ"עבירות בסיסיות"  עבירות שלא דורשות כוונה פלילית. גם הסכום שהושמט מהדוח ללא הצדק סביר, הוא סכום נמוך יחסית ועל פי רוב לא מוגשים בגינו כתבי אישום. נקודה נוספת שנזקפת לטובתו של אריה,  הינה כי המחדלים נשוא כתב האישום הוסרו כלומר כל הדיווחים הוגשו ושולם המס שנגרע ויש בכך הבעת חרטה.
ניתן היה לסיים את התיק מחוץ לכותלי בית המשפט, בהטלת כופר יחד עם זאת, איש ציבור צריך להקפיד לדווח בהתאם לחוקים בוודאי כאשר הוא חלק מהרשות המחוקקת ועל כן היה חשוב לפרלקיטות לסיים את התיק בבית המשפט בהרשעה ולא מחוץ לכתליו ,מחד למען יראו וייראו ומאידך גם להוריד את הלהבות מהציבור במובן זה, שהיה מקום לפתוח בחקירה פלילית ולא מדובר ב"צדיק שלא נפל בו רבב" הגם שהרשויות באו לחפש במקרה זה מלוכה ומצאו אתונות.
ענישה של מאסר על תנאי למשך 12 חודשים היא ענישה לא קלה בעבירות מסוג זה, לאחר הסרת המחדלים, במיוחד לאור העובדה כי קיימת הרשעה בתיק. בדרך כלל מבקשים 6 חודשים של מאסר על תנאי, הקנס 180 אלף שקל הוא קנס יחסית גבוה לפסיקה בעבירות מסוג זה שבמרבית המקרים מסתיימות בכופר בסכום פחות. עם נפילת החשדות החמורים שיוחסו לאריה דרעי בתחילת הדרך, שוחד מרמה, עבירות חמורות נפלו גם עבירות המס שהיו נלוות אליהן ,שאם היו מוכחות עבירות מסוג כוונה שהן חמורות יותר ואשר הענישה בגינן הינה מאחורי סורג ובריח.
לא מן הנמנע כי אם הגופים האמונים על החקירה, היו יודעים שמדובר בעבירות בהן הורשע, ספק אם הייתה החקירה נפתחת. יחד עם זאת החקירה נפתחה וגם אם החשדות שנתגלו באקראי ,הרבה פחות חמורים מאלו שנחשד בהן מלכתחילה, הרי שעדיין נעברו עבירות ואנשי ציבור, ראוי שיקפידו על "קלה כחמורה".
אנשי ציבור צריכים להיות נקיים מ"לפני ולפנים" שהרי עיני הציבור נשואות אליהם, המשפט שצריך לעמוד לנגד עיני בית המשפט הינו "אם בארזים נפלה שלהבת מה יעשו אזובי הקיר". עם כוח גדול מגיעה אחריות גדולה ולכן במקרה זה האמצעים שננקטו כנגד איש ציבור, חמורים יותר מאלו הננקטים כנגד "אחד העם" – בוזגלו הפוך.
הכותבת היא מומחית במשפט פלילי, כלכלי, עבירות מסים והלבנת הון, לשעבר מנהלת מחלקת תביעות מחוז מרכז ברשות המסים.
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    מי שטוען שדרעי צדיק...
    הזועם 04/2022/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    צריך להיות סומא חרש ופיסח !!!
    סגור
  • 3.
    מה קןרה עם הפרשיה של הכספים של ליברמן וביתו? (ל"ת)
    גיא קולק 02/2022/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    אריה דרעי
    אלכס 02/2022/05
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אם אתה עקום. המדינה עקומה. השופט מתעקם . הפרקליטות עקומה. השאלה אם יש ,או נשאר משהו ישר. או צריך ללכת שוב לפגיה . או קללת השם 40 שנה. או 2000 שנות גלות נוספות.
    סגור
  • 1.
    להלן רשימה של מייצגי "ישראל השניה" :
    הטבח השבדי 02/2022/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אריה דרעי שנפש בסנט מוריץ וסידר ג'וב בקרן קיימת לבנו. דוקטור אבישי בן חיים ,סא"ל במילואים,גר בישוב היוקרתי הר אדר ונשוי לאשכנזיה(באיזו קטגוריה נמצאים ילדיו?ישראל הראשונה או השניה?). ביבי שגר בקיסריה ויש לו עוד דירות בירושלים. לשיפוטכם.
    סגור
  • לטבח המתוסכל
    המגחך 04/2022/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רצית להכין חביתה ויצא לך ביצה מקושקשת!
    סגור