דעות

הממשלה לא תהסס לשפוך דמי חיילינו בעבור חזון משיחי

יאיר גולן בטור מיוחד: תדע כל אם עבריה כי גורל בניה מופקד בידי אלה שלא יהססו לשפוך את דמי בחורינו בעבור חזון משיחי, קיצוני ואלים
יאיר גולן |  13
יאיר גולן (צילום מרים אלסטר פלאש 90)
תדע כל אם עבריה כי גורל בניה מופקד בידי אלה שלא יהססו לשפוך את דמי בחורינו בעבור חזון משיחי, קיצוני ואלים. הדרך היחידה לסיכול מהלך זה מחייב את הפלת הממשלה והחלפתה המהירה בממשלה שיש בכוחה לגבש מדיניות אמיתית שיש בה ביטחון עם תקווה לשלום. מדיניות נתניהו מובילה אותנו למלחמת גוג ומגוג.
סיכום מבצע "בית וגן": שום מבצע צבאי לא יסתיר את כישלונותיה העצומים של הממשלה. הדרך הנכונה לסכם מבצע צבאי היא דרך חמש רמות המלחמה – הרמה הטכנית, הטקטית, האופרטיבית, האסטרטגית והמדינית. 
 
ברמה הטכנית, נעשה במבצע שימוש יחסית נרחב בכטמ"מים תוקפים. זה לא לגמרי ראשוני, אך אין ספק שבמקרה זה צה"ל ושב"כ גישרו נכון על הפער בין מודיעין מעולה לבין נגישות מבצעית נמוכה או מסוכנת מאוד, על ידי השתחררות מהתווך הקרקעי. ניכר כי בכל לוחמה קרקעית עתידית נראה יותר ויותר כלי טיס מאוישים מרחוק או אוטונומיים – מעין אוויריית כיס של היבשה, המספקת סיוע צמוד וזמין ובמעגלי שליטה קצרים לכוחות בשטח. 
ברמה הטקטית הכוחות הוכיחו מיומנות גבוהה  - הרבה יותר גבוהה ממה שהופגן במספר מבצעים שהסתבכו והביאו לנפגעים מתוך אוכלוסייה לא מעורבת. צה"ל הפיק לקחים והקצה למבצע יחידות מעולות שכושרן הבסיסי גבוה, אימונן לקראת המבצע היה ממושך ויסודי, והתוצאות בהתאם מבחינת נפגעי כוחותינו ומבחינת היקף הפגיעה בבלתי מעורבים. 
ברמה האופרטיבית, צה"ל חידש דפוס ישן. אחרי מבצע חומת מגן" בוצעו עשרות מבצעים חטיבתיים בשטחי יו"ש עד סוף 2006 – ראשית 2007. כל המבצעים האלה החלו עם רמה מסוימת של מודיעין מדויק, אבל חלק ניכר מההישג המבצעי, קרי – דיכוי הטרור, הושג דרך יצירת חיכוך מתמשך, יצירת הזדמנויות מודיעיניות ומבצעיות, והעמקת הפגיעה בתשתיות המחבלים. בהחלט יתכן והמבצע הבא כבר בקנה. 
ברמה האסטרטגית, ניכר שצה"ל ושב"כ אינם שוגים באשליות. התבטאויות ראשי המערכות מתונות, מקטינות ציפיות, ובעיקר מודעות לשבריריות ההישגים אל מול עליית המתח הביטחוני, ונוכח היקף החיכוך האזרחי המספק שפע הזדמנויות למפגע הבודד, או לחוליות טרור מוכוונות. זהירות זו אף גדלה לאור הקשר ההולך ומתהדק בין הזירות השונות בעידודה המובהק של איראן, וההבנה שכדור שנורה בג'נין, יכול להעיף רקטה מעזה, טיל בגבול הצפון, ומטח מרמת הגולן הסורית. 
ברמה המדינית, ניתן לסכם ולומר שאין מדיניות מוצהרת אך יש מדיניות בפועל – סיפוח מיליוני פלסטינים והגעה מהירה למלחמת גוג ומגוג. אותו נתניהו שבירך על תוכנית טראמפ לפני כשלוש שנים – תוכנית שלמעשה מאשררת את עיקרון שתי המדינות, הוא הנתניהו שנותן כיום גב מלא למהלכי סיפוח פרועים באיו"ש, שתכליתם הדלקת השטח ויצירת התנאים ההכרחיים למימוש תוכנית ההכרעה של סמוטריץ, קרי: סיפוח מלא, נתינות למי שמוכן לחיות תחת שליטתנו, הגירה למי שלא מוכן, ומלחמה כנגד כל השאר (נחשו מי יישא מלחמה זו על גבו). באין מדיניות מוצהרת מדברים גורמי הקואליציה (וגם חלק מגורמי האופוזיציה) על שימור הסטטוס קוו, תוך אימוץ גישה של ניהול או צמצום הסכסוך. 
התרגום בשטח הפוך לחלוטין. באין יוזמה מדינית – ביטחונית, זוכים הפרועים והאלימים ביותר לעדנה, וחומרת האירועים בשטח נקבעת על ידי הכי קיצוניים, הכי אלימים, הכי משיחיים, הכי לא רציונאליים שבשני הצדדים. ישראל מפקירה למעשה את גורלה בסוגיה הכי משמעותית לקיומה בידי חמאס וגא"פ מן הצד האחד ובידי משיחיים אלימים מן הצד השני, להם יש ייצוג קובע בממשלה למרבה הזוועה. נכון לשים לב למקביליות המהלכים אותם מקדמת הממשלה: הפיכה משטרית וסיפוח דה פקטו עם עליה בהיקף האלימות בצידו. יש לראות מהלכים אלה כמכלול אחד.
תדע כל אם עבריה כי גורל בניה מופקד בידי אלה שלא יהססו לשפוך את דמי בחורינו בעבור חזון משיחי, קיצוני ואלים. הדרך היחידה לסיכול מהלך זה מחייב הפלת הממשלה, והחלפתה המהירה בממשלה שיש בכוחה לגבש מדיניות אמיתית שיש בה ביטחון עם תקווה לשלום, זהירות שקולה עם העזה ותנופה, כיאה למדינה חזקה ובטוחה בעצמה ובאזרחיה.
הכותב: יאיר גולן שכיהן כסגן שרת הכלכלה והתעשייה בשנים 2021–2022, וכחבר כנסת מטעם מרצ בשנים 2019–2022. הוא אלוף במילואים בצה"ל, ובמהלך שירותו הצבאי כיהן, בין היתר, כסגן הרמטכ"ל, מפקד פיקוד העורף ומפקד פיקוד הצפון
תגובות לכתבה(13):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 12.
    להיפך אתם מסכנים אותנו בחזון משיחי של שלום עם טרוריסטים
    קידי 07/2023/11
    הגב לתגובה זו
    0 1
    ממשלת השמאל לא היססה לסכן ולשפוך את דמי חיילינו בעבור חזון משיחי של שלום עם הטרוריסטים הערביים. תודה לאל שהלכתם - אל תחזרו ואל תהרגו אותנו.
    סגור
  • 11.
    גולן
    אני 07/2023/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני תמהה איך הגעתה למשרת סגן הרמטכל.אתה איש רע מעודד סרבנות וחורבן הארץ.
    סגור
  • 10.
    הכי טוב זה מפקיר החיילים המדופלם בני גנץ ( יש לו הרבה
    חרא שמאלני 07/2023/11
    הגב לתגובה זו
    0 1
    הכי טוב זה מפקיר החיילים המדופלם בני גנץ ( יש לו הרבה ניסיון )
    סגור
  • 9.
    עוד מבצע
    קלע דוד 07/2023/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כמות המבצעים שאני זוכר בג'נין יותר גדולה מכמות המבצעים אצל רמי לוי. הבלוף דומה.
    סגור
  • 8.
    למה משחררים את הדפוק הזה מהמוסד שבו הוא מאושפז ? (ל"ת)
    לבנת חבלה 07/2023/10
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • טען עוד
  • 7.
    גולן הוא איש אמיץ שאומר את האמת (ל"ת)
    אני 07/2023/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 6.
    ממשלת חורבן!
    ט 07/2023/09
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ההתנגדות רק החלה!
    סגור
  • 5.
    מפחיד ועצוב כתבת מעולה (ל"ת)
    ליאור 07/2023/09
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 4.
    מנדט אחת אפילו אין לך
    י. ג 07/2023/07
    הגב לתגובה זו
    0 2
    מי אתה בכלל מי שמך? אתה כלום ושוב דבר לגביך העם אמר את דברו אתה שווה 0 מנדטים. תצעק מהיום עד מחר
    סגור
  • 3.
    לא יודע איך קיבלת בכלל קצונה - אתה בושה לצה"ל
    י. ג 07/2023/07
    הגב לתגובה זו
    0 1
    לא יודע מי החליט להעניק לך קצונה - אני בכלל לא הייתי מגייס אותך ובטח שלא מקדם אותך אפילו לדרגת רב טוראי - אתה איש קטן וקיצוני מלאה שנאה עצמית, מפלג ומפלג בושה, בושה, בושה
    סגור
  • 2.
    בינתיים ממשלות השמאל שפכו הכי הרבה דם חיילינו - בדוק (ל"ת)
    סימי 07/2023/07
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 1.
    מפחיד שמטורף מיזנטרופ שונא עמו וארצו כמוך בצמרת צה"ל
    אייל חיפה 07/2023/07
    הגב לתגובה זו
    1 1
    תהיות רבות על מערכת הסינון בצה"ל שמאפשרת ליצור כזה להגיע כל כך גבוה בתוכה. בושה בושה בושה.
    סגור
  • הייצור הזה אכול שנאה עצמית ומפזר את זה לכול עבר.
    יהודה קפלן 07/2023/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גם ממרץ הוא עף...
    סגור