נדל"ן ותשתיות

התאחדות התעשיינים: "אם הממשלה לא תתעורר, ניקלע למשבר כלכלי"

נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים ד"ר רון תומר חשף צניחה של 55% בממוצע בהיקף הפעילות של חברות תעשיות הבנייה בישראל בינואר 2024. בהצהרתו בכנס החירום של התאחדות הקבלנים בוני הארץ, הזהיר: "מדינת ישראל עלולה למצוא את עצמה ביום שאחרי המלחמה, ללא תעשיית בנייה ישראלית עצמאית"
מערכת ice | 
רון תומר (צילום יוסי אלוני)
נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד"ר רון תומר, חשף היום (שני) בכנס החירום של התאחדות הקבלנים בוני הארץ, כי דוח חדש של איגוד מוצרי הצריכה והבנייה בהתאחדות מראה  כי בעקבות הקיפאון בנדל"ן, ישנה צניחה של 55% בממוצע בהיקף הפעילות של חברות תעשיות הבנייה בישראל בינואר 2024 לעומת ינואר 2023. הדוח מתבסס על סקר שבוצע בקרב כ-200 חברות  תעשייתיות שמייצרות מוצרים הנלווים לבנייה, כגון מלט, דבקים לבנייה, בטון ועוד.
כ-8% מהחברות אף דיווחו על יותר מ-75%  צניחה במכירות. כ-70% מהתעשיינים דיווח על צניחה של עד 50% במכירות, כ-15% מהתעשיינים דיווח על צניחה של עד 75% במכירות וכ-7% מהתעשיינים דיווח על ירידה של עד 25% במכירות. לדברי נשיא התאחדות התעשיינים, המשמעות בשטח של הצניחה במכירות באופן כה דרמטי, הנה צמצום ואף סגירה מוחלטת של קווי ייצור ופיטורי עובדים במפעלים הישראלים.
 
"ענף הבנייה הישראלי ובעקבותיו גם תעשיות הבנייה, נמצאים במצב קשה מאוד מאז תחילת המלחמה. זאת הן בשל הפסקות הבנייה והקיפאון בענף הנדל"ן והן בשל המחסור החמור בעובדים. התוצאה היא משבר של ממש וסגירה של קווי ייצור של חומרי גלם חיוניים לבנייה, כמו מלט, שאחר כך יהיה קשה מאוד לפתוח אותם שוב מחדש. תעשיה היא לא מכונית שמתניעים אותה ומכבים לפי צורך - אם תעשיינים מגיעים למצב שהם נאלצים לסגור קו ייצור, יש סיכוי גבוה שהוא כבר לא יחזור, ואז מדינת ישראל עלולה למצוא את עצמה ביום שאחרי המלחמה, ללא תעשיית בנייה ישראלית עצמאית. המשמעות של כך היא פגיעה עמוקה בתוצר ובתעסוקה ופיתוח תלות מוחלטת  ביבוא ממדינות לא ידידותיות בלשון המעטה כמו טורקיה וסין, וגם שמחירי הנדל"ן יעלו, כי ללא תחרות עם התעשייה הישראלית, המחירים פשוט עולים".
 
לאור המצב הקשה, נשיא התאחדות התעשיינים קורא לממשלה לעזור לתעשיות הבנייה הישראליות לצלוח תקופה זו, על ידי הגדלת הרכש הממשלתי מתוצרת ישראלית. "אם הממשלה לא תתעורר, אנחנו צפויים להיקלע למשבר כלכלי וחברתי. הממשלה חייבת להביא באופן מיידי עובדים זרים ועובדים פלשתינאים לעבודה בתעשייה וליצור מסלול פיצוי ייעודי לענף תעשיות הבנייה, כולל חברות עם מחזור של מעל 400 מיליון שקל".
 
"כמו כן, יש להעניק תיעדוף ברור לתעשיית הבנייה הישראלית במכרזים ממשלתיים וגם הקבלנים המקומיים צריכים לעשות כל מאמץ ולתעדף את התעשייה המקומית על פני יבוא. כך נגדיל את היקף הפעילות של תעשיית הבנייה הישראלית ונסייע לה לשרוד בתקופה קשה זו ונשמר את העצמאות היצרנית של מדינת ישראל בתחום הבנייה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה