נדל"ן ותשתיות

המהלך החדש של רמ"י: שכירות ארוכת טווח לצד דירות למכירה

על רקע עליית הריבית שהובילה לירידה דרמטית במחירי המכרזים ומספר כישלונות של מכרזים של קרקעות שמיועדות לשכירות ארוך טווח, פרסמה רמ"י מכרז משולב במתחם "קריית שחקים" בהרצליה לשכירות ארוכת טווח ל-238 יחידות  עם אפשרות למכור 38 דירות באופן מיידי. מה המשמעות של המהלך?
עו"ד אלון קנינגר | 
יעקב קוינט (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
דירה להשכיר – החברה הממשלתית לדיור ולהשכרה ביחד עם רשות מקרקעי ישראל פירסמה לאחרונה מכרז במתחם קריית שחקים, בהרצליה להקמת מתחם מגורים הכולל 238 יח"ד לבניה רוויה, מתוכן 221 יחידות דיור למטרת השכרה לטווח ארוך למשך 20 שנה, ו-38 יחידות דיור למכירה מיידית, בתוספת שטחי מסחר.
מתחם קריית שחקים נמצא בלב ליבה של העיר הרצליה, צמוד לדופן המזרחית של תחנת הרכבת ומערבית לקניון שבעת הכוכבים. כזכור בסוף שנת 2022 זכו חברת אביב ייזום, בבעלות משותפת של מליסרון וקבוצת אביב במכרז רמ"י להקמת 733 יחידות דיור וכ- 900 מ"ר שטחי תעסוקה ומסחר ו- 2,640 מ"ר מבני ציבור זאת בתמורה לסכום יוצא דופן של 916 מיליון שקל עבור רכיב הקרקע, ו כ-206 מיליון עבור הוצאות פיתוח והיטלים, בסך הכל מעל 1.1 מיליארד שקל.
 
במסגרת קריית שחקים ייבנו מגדלים בני 60-22 קומות, ובהם 1,650 יח"ד, ויוקצו 200 אלף מ"ר עבור שטחי תעסוקה ומסחר, 12 דונם לשטחים ציבורים פתוחים וכ-6,600 מ"ר נוספים עבור  שירותי ציבור בעבור גני ילדים מעונות יום וכו'.

הדמייה מליסרון-אביב יזום קריית שחקים הרצליה. צילום: סטודיו 84
אחד הדברים הבולטים במכרז הנ"ל הינה האפשרות החריגה של היזם למכור באופן מיידי 38 דירות ולא להעמידן להשכרה ארוכת טווח, ניתן להניח כי ההוראה החריגה הזאת מגיעה על רקע התקופה הלא פשוטה בתחום ההשכרה לטווח ארוך, כאשר בתקופה אחרונה לא מעט מכרזים נכשלו ואלו שלא נכשלו, נסגרו במחירים נמוכים בהרבה ממחיר השמאות.

פרסום המכרז בהרצליה. צילום מסך
ההסבר שעומד מאחורי ההוראה החריגה הזאת הוא שעיקר הקושי של היזמים בתחום ההשכרה לטווח ארוך נובע בשל סביבת הריבית הגבוהה יחד עם תקופת מימון ארוכה.
כך, שבעוד פרויקט יזמי קלאסי (בניה ומכירה) סופג את מחיר הריבית למשך תקופת הפרויקט החל מרכישת הקרקע ועד מסירת הדירות כ 3-5 שנים בממוצע, הרי שבפרויקטים של שכירות ארוכת טווח המימון של היזם עומד בהינו לתקופה ארוכה של כ 30 שנים, זאת מאחר שאין רוכש קצה שמשלם את מלוא מחיר הדירה וסוגר לקבלן את ההלוואה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה