נדל"ן ותשתיות

המס החדש יבוטל? בשורה משמחת לבעלי הדירות בישראל

במושב סיום ועידת מרכז הנדל"ן אילת 2024, מנכ"ל משרד האוצר טען: "החזרת מס דירה שלישית חד משמעית לא על הפרק. להרחיק עוד משקיעים מהשוק זה לא נכון", פיצוי ליזמים? " ונראה לי זו הצעה לא ישימה לא פרקטית ולא שוויונית"
מערכת ice |  18
ירידה בכמות הישראלים שיכולים לרכוש דירה (צילום פלאש 90/ יוסי אלוני, pixabay)

"בהחלט ביקשתי לעשות שינויים מהותיים במבנה המס בישראל במסגרת תקציב 2025 . לאו דווקא בכיוון של מיסוי מקרקעין, אלא מיסוי שיותר יעודד צמיחה. במסגרת הדיון באוצר הייתה אחת ההצעות להחזיר את מס דירה שלישית. ואני אומר חד משמעית – זה לא על הפרק ולא מקודם. רוצה להרגיע. להרחיק עוד משקיעים מהשוק זה לא נכון", כך פתח שלומי הייזלר מנכ"ל משרד האוצר את הבוקר של המושב המסכם של ועידת מרכז הנדל"ן אילת 2024

בנושא הטבות לחיילי מילואים ציין הייזלר, "דרשנו שבתכנית תהייה הקצאה של עדיפות 25% של חיילי מילואים. דרישה צודקת ומחויבת המציאות ולצערנו הרב במועצת מקרקעי ישראל התקבלה החלטה להוריד ל20% בניגוד להחלטתנו. שוקלים מה אפשר לעשות".
 



הייזלר גם התייחס להצעת הפיצוי ליזמים על איחור במסירה עליו הצהיר מנכ"ל משרד השיכון בועידה ואמר, "לא למדתי את ההצעה על בוריה ונראה לי זו הצעה לא ישימה לא פרקטית ולא שוויונית. בהחלט רואים צורך לשים לזה לב. להבדיל בין חוזים שנחתמו לפני תיקוני חוק המכר וכאלה שנחתמו אחרי. כמה היקף הנזק לכל אחד והאם זו תופעה שעלולה להקריס את כל השוק. אנחנו לא אדישים לזה. נכון לעכשיו לא חושבים שנכון להתערב ולשלם פיצוי, כן חושבים שצריך תיקון חקיקה. שמתייחס לאותם קנסות שנקבעו בתיקון לחוק המכר. אם אתה נותן פיצוי לדיירים צריך לתת פיצוי אמיתי ולא קנס. ידרוש תיקון חקיקה ונבחן את הדברים."

והייזלר מקנח במענה לינקי קווינט רמ"י שטען כי המטרו הוא "סידור עבודה לחברים", מקום לג'ובים, "אמירות חמורות ואין בהם דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים שכל מה שמעניין אותם זה מדינת ישראל. יש מחלוקת אמיתית בינינו לבין משרד התחבורה. עמדתנו באוצר שאת המטרו חייבים לקדם כמה שיותר מהר ובעוצמה. פרויקט שמעודד צמיחה. בתחילת הדרך צידדתי שנכון שנת"ע תוביל את זה. ההכרעה תבוא לפתחי בשבועות הקרובים וביחד נקבל החלטה. חושב שצריכים לבדוק את העניין ברצינות".

שלומי הייזלר. צילום ניאו מדיה
רפי אלמליח ראש מינהל התכנון אמר בהמשך הועידה כי  "אנחנו שואפים לתכנן את הרמה האזורית ולייצר פאזל של כל חלקי המדינה שישרת עצמו בכל ההיבטים של התשתיות, פנאי ונופש, שלוב בין עיר לאזור הכפרי. אנשים רוצים סביבה שתאפשר להם גם פנאי ונופש, גם עבודה במרחק סביר וגם צריכה תרבות וחינוך. למשל, תוכנית המתאר הארצית של למפרץ חיפה, קורמת עור וגידים. אושרה במועצה הארצית ובממשלה ואנו עמלים עם רמ"י על 5 תוכניות המהוות פאזל לאותו מרכז מטרופוליני חדש. אני מאמין כי השנה נגיע לדיון עם אחת או שתיים מתוך כלל התוכניות"
"זה לא נתפס שיזם צריך לשלם היקפי תשלומים למימון בזמן שההיתר מתעכב. הפקיד לא נכנס לנעלי היזם, 3 שנים של אישור תוכנית עיצוב אדריכלי זה מצב שמביא לקריסה של יזמים אני בונה את אגף הרגולציה מחדש ומנסה לייצר רשות רישוי עם החלטות ותקנות שיטיבו עם היזמים"
בפאנל מסקרן במיוחד בנושא המטרו ותשתיות המסכם את ועידת מרכז הנדל"ן התעמתו נציג משרד האוצר ויו"ר לשכת שמאי המקרקעין על נושא מס המטרו ומחירי הדירות. מתן יגל, סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר : "נגבה על פי החוק מס של 75% בקרבת המטרו מהמטר הראשון".
נחמה בוגין, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין : "בעיני מדובר בשערורייה , לחזור אחורה ולגבות מס כזה על זכויות שהיו קיימות כבר קודם, זה עניין של הגינות ציבורית". ענה לה מתן יגל : "מחירי הדירות ירדו בגלל שמלאי הדירות הלא מכורות מייצר לחץ אצל היזמים להוריד מחירים" נחמה בוגין מגיבה : "מחירי הדירות יעלו, הפער בין ההיצע לביקוש רק גדל והפארסה של המחסור בעובדים זרים ממשיכה".
"ברור שכולנו רוצים שיהיה פיתוח. בעיני זה לא פחות משערוריה לחזור אחורה ולחייב על זכויות שהיו שם קודם זה עניין של הגינות ציבורית." אמרה יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, נחמה בוגין  בנושא המטרו. מתן יגל סגן הממונה על התקציבים לא נשאר חייב, "יש חוק במדינת ישראל שמס המטרו הוא 75 אחוז מהמטר הראשון. תמ"א 70 מאוד חשובה.  המדינה תשקיע סכומי עתק בבניית המטרו והרצון שלנו הוא קודם כל לוודא שיהיה פיתוח משמעותי סביב המטרו ויש שם זכויות בניה מאוד משמעותיות".
"לגבי סוגיית המיסוי וזכויות הבניה אנחנו הראשונים שחוששים שייעצר פיתוח ולכן עושים בחינות מדוקדקות כדי להבין שהקונסטלציה תכיל  מיסוי מסוים ומצד שני נותנת זכויות בניה משמעותיות מצד כדי לתת כדאיות כלכלית לפרויקטים". בוגין מיהרה להגיב, "אם לא נעשה עכשיו תיקונים נכונים המטרו יישאר על הנייר. אני מברכת על הפרויקט הזה וכולנו תמימי דעים שהוא פרויקט חשוב מאוד אבל כדי שיצא לדרך צריך לשמור על הכלכליות שלו. כרגע אזורי ההשפעה של המטרו הפכו להיות אלא שמתרחקים מהם כי נושא המס המוגבר -  75 אחוז לא ברור על תוואי המטרו. צריך לחדד ולהבהיר שהמס המוגבר יהיה על זכויות שהם מעבר למה שקיים ולא על מה שהיה לפני . וצריכים להיעזר בשמאים שיתנו חוות דעת שמאית שתייצר את האיזון אחרת הרבה מאוד פרויקטים יתקעו".
עוד ויכוח בין יגל לבוגין התנהל סביב צפי למחירי הדירות, כשיגל אמר: "המחירים של הדירות ימשיכו לרדת מסיבה פשוטה  - הלחץ להורדת מחירים על היזמים גדול מאחר ומלאי הדירות הלא מכורות עולה ולכן יש גם היצע דירות רחב". ובוגין ענתה , "מחירי הדירות לא ירדו אלא רק יעלו. הפער בין היצע לביקוש רק גדל והפארסה עם העובדים הזרים לא עוזרת. כל יום שאין פיתרון לזה הנזק לשוק הוא אדיר"

תגובות לכתבה(18):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 17.
    מדינה של חיות
    יעקב 04/2024/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה שיש לקנות. אנשים קונים לילדים שלהם כי עוד 20 שנה לא יהיה להם אפשרות להגיע לדירה. לפחות שלא יקחו מיסים בהמות
    סגור
  • 16.
    המשקיעים לא מעלים את מחירי בדירות
    מוטי 03/2024/30
    הגב לתגובה זו
    2 0
    היום למשקיע עדיף לשים את הכסף בריבית גבוהה בבנק מאשר להשקיע בדירה שהתשואה עליה בקושי 2 אחוז. בנוסף המשקיעים "המשוקצים " הם אלה שאחראים לשוק השכירות .פגיעה במשקיעים היא מחסור בדירות להשכרה ועליית מחירי השכירויות. מס,דירה שלישית זה גזילה ופופוליזם. היה עדיף לחשוב על ביטול מס שבח במכירת דירה כל 4 שנים ואז ישתחררו אלפי דירות לשוק הקונים.
    סגור
  • 15.
    מה חדש תחת השמש?
    מוקי 03/2024/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מי שמתעשר משחיתות וניצול ישלם
    סגור
  • 14.
    למנכ״ל האוצר יש כנראה יותר מ-3 דירות
    דודי 03/2024/30
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אי אפשר להבין את העמדה הזו!! הרי מס נוסף על דירה שלישית ויותר יציף את השוק בדירות יד שניה ויגרום לירידת מחירים! כמו כן ירחיק משקיעים שגורמים לעליית מחירים!
    סגור
  • 13.
    אוכלי חינם
    ??????????מימי 03/2024/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עשרות פקדים מדולדלים שלא עוזרים בכלום לקדום וקיצור הלכים.רק ירון זליכה יכול עשות עבודת מופת באוצר.??????
    סגור
  • טען עוד
  • 12.
    בכיינים כולם לכו תעבדו ותקנו דירה
    אבי 03/2024/29
    הגב לתגובה זו
    1 1
    זה יצא וביקוש מחיר דירות רק יעלה מספיק לשבת בבתי קפה כל היום ולהתבכיין תכלס הממשלה הזו הכי טובה שהייתה
    סגור
  • 11.
    פינוי בינוי
    מיתר 03/2024/29
    הגב לתגובה זו
    1 0
    זה הפיתרון האולטימטיבי לזוגות צעירים והגיע הזמן שהמדינה תכניס יד לכיס ותקדם פרוייקטים כאלה, כך יעלה הסיכוי לצעירים לרכוש ולהיות בעלי בתים ראויים למגורים בעתיד
    סגור
  • 10.
    זבל
    אפי 03/2024/29
    הגב לתגובה זו
    2 0
    זבל אינושי שמשעבד את הצערים לדירות והפרירירים זה הצעירים תקימו מיפלגה וקחו את השלטון ומהר מהגנבים והזבל האנושי
    סגור
  • 9.
    מס' רכישה לבטל
    מס' רכישה 03/2024/29
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מה שהעולם את השוק זה מס הרכישה של שמונה אחוזים שחייבים לבטל.
    סגור
  • 8.
    עדיף שיקטינו את המס על דירה ראשונה
    נמאס 03/2024/29
    הגב לתגובה זו
    3 0
    מי שמסוגל לקנות דירה שלישית שישלם. כשמחיר הדירות עולה גובה המס עולה. גובה התשלום למתווכים עולה. דירה למשפחה במרכז עולה כ 4 מיליון. זה לפני המיסים עו"ד ומתווך. צאו וחשבו בכמה עולה הדירה יותר ילרוכשים להערכתי..מעל 150אלף. מוגזם לחלוטין.
    סגור
  • 7.
    עוד פעם רמ"י
    אריק 03/2024/29
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הגוף הפושע הזה שמספסר בקרקעות כאילו הביא מהבית את האדמה. בכל מכרז מעודד קבלנים להעלות את מחיר הקרקע וזה מתגלגל על האזרח
    סגור
  • מה שהיה הוא שיהיה !!!
    המגחך 03/2024/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הכוזרים ימשיכו לעשוק לגזול ולהונות את המדינה וזה עובר בירושה מדור לדור אז תפסיקו לברבר,
    סגור
  • 6.
    מגוכח
    יניב 03/2024/29
    הגב לתגובה זו
    1 0
    משקעים כן, חרדים כן , חילונים לא משרתי מילואים וחיילים משוחררים לא. הטבות לבעלי עניין בלבד מדינה אלק
    סגור
  • 5.
    בארץ שאסור לגדל חזירים ,הם משמינים .תתביישו
    ס,ע 03/2024/29
    הגב לתגובה זו
    4 0
    בארץ המאויימת ביותר בעולם מוכרים גלידה ב20 שח ,ודירה כמו בקליפורניה ,שקרנים גנבים ומטומטמים בסוף תשארו כאן רק עם העולם התחתון וכמה מחבלים ..ארץ מכוערת.
    סגור
  • 4.
    עשירים יהיו יותר עשירים
    דניאל אישטה 03/2024/28
    הגב לתגובה זו
    8 1
    במילים אחרות "עשירים ישארו עשירים ועניים ישארו עניים" ככה לא בונים חומה...
    סגור
  • 3.
    צודק בהחלט. ירחיק את קוני הדירות ורק הממשלה והקבלנים יפ (ל"ת)
    כלכלן 03/2024/28
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 2.
    פחדנים אלו שמקבלים החלטות או שיש להם הרבה דירות.... (ל"ת)
    אאבב 03/2024/28
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • 1.
    גם דירה ראשונה
    יצחק אביטן 03/2024/28
    הגב לתגובה זו
    3 4
    יש אלפים שלא משלמים מס גם ל10 דירות שיש להם
    סגור