נדל"ן ותשתיות

מחירי הדירות יזנקו? כך החרם הטורקי יפגע בענף הבניה בישראל

התאחדות הקבלנים פרסמה את הנתונים המלאים בנוגע להיקף היבוא של חומרי הבנייה לישראל מטורקיה, כאשר בסך מדובר בסכום של 1.49 מיליארד דולר ערב המלחמה, אשר מהווים כ-10% מכלל צריכת חומרי הבנייה בישראל. וגם: האם הדבר ישפיע על מחירי הדירות?
מערכת ice |  1
ישראל, טורקיה (צילום freepik, shutterstock)
בעקבות חסימת הנמלים בטורקיה ליצוא ויבוא לישראל, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים עמית גוטליב התייחס בשבוע שעבר (שישי) להשלכות ההרסניות, לדבריו, של המהלך על בנייה למגורים ולתשתיות בישראל. "חברות הבניה מקבלות את הבשורה הקשה וההכרזה של טורקיה, כאשר הענף נמצא במצוקה אדירה מאז המלחמה בגלל מחסור בכוח אדם ובחומרי גלם". כעת, התאחדות הקבלנים מוציאה את הנתונים המלאים בנוגע להיקף היבוא של חומרי בנייה לישראל מטורקיה. אז בכמה כסף מדובר?
ע"פ נתוני הלמ"ס והיבואנים, היקף היבוא הכולל של מוצרים וחומרים מטורקיה לישראל עמד על 4.6 מיליארד דולר ערב המלחמה, כאשר היקף יבוא מוצרי הבנייה בנייה עמד על 1.49 מיליארד דולר, והוא היווה כ-10% מכלל צריכת חומרי הבנייה בישראל.
 
באופן ספציפי יותר, כ-40% מהברזל לזיון (מוטות מכל הסוגים) שצורך הענף בישראל – יובאו מטורקיה. כ-25% מהצמנט (מלט שהוא חלק מהבטון) שנצרך בישראל יובא גם הוא מטורקיה. בנסף, יובאו מוצרים רבים כמו חלונות, זכוכיות, מוצרי איטום, חומרי הדבקה, אריחי חרסינה, אבני חיפויי לבניינים וקירות ועוד.
נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו: "אם המדינה לא תעודד יבוא ממדינות נוספות ותקל על יבואני מוצרי הבניין, מחירי הדירות צפויים לטפס בהמשך שנת 2024. זו לא הפעם הראשונה שארדואן נוהג בצורה נקמנית נגד מדינת ישראל. הגיע הזמן שאנחנו נבין שעלינו לבטל את התלות בטורקיה בנושא מוצרי וחומרי בניין. יבואנים ישראליים מייבאים ממנה בשל מחירים תחרותיים. הדבר דומה לכך שהסתמכנו שנים בעיקר על עובדים פלסטינים בעבודות רטובות בענף הבנייה, ואחרי 7 באוקטובר היה ברור שצריך איזון מחדש עם הרבה יותר עובדים זרים וישראלים".
עוד הוא הוסיף: "כך, גם אסור להסתמך על יבוא מוצרים וחומרים ממדינה אחת או שתיים. לכן, המדינה צריכה לתמוך בהתרחבות היבוא למדינות חדשות על ידי הקלות ליבואנים – ובעיקר לייצר איזון מחדש בתחום זה על ידי חזרה לעידוד רחב של יצור כחול-לבן כדי להבטיח עצמאות של הענף".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    תפסיקו להפחיד
    גדי 05/2024/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש מספיק מדינות שימכרו מוצרים. מלט ניתן ליצר בארץ . לדעתי טורקיה בונה על אספקת חומרי בנין לשיקום עזה. הפתרון יהיה מניעת העברת סחורה תורכית לעזה ואז נראה אותם גיבורים
    סגור