נדל"ן ותשתיות

הקלה ביוקר המחייה? זו המדיניות המהפכנית של עיריית ת"א

עיריית תל אביב יפו מכריזה על מדיניות דיור עירונית להקלה ביוקר המחייה במגורים. כל הפתרונות המוצעים ועיקרי התוכנית בפנים
מערכת ice | 
רון חולדאי (צילום פלאש 90/ מרים אלסטר)
ועדת ההנהלה של עיריית תל אביב יפו אישרה היום (שני) מדיניות דיור עירונית, העוסקת רובה ככולה בפתרונות מגורים מוזלים מעולם השכירות. מדובר במדיניות ארוכת טווח, אשר תציע מגוון פתרונות שיותאמו לכל עשירוני ההכנסה.
על התכנית עמלו צוות יועצים רב תחומי בהובלת אנשי המקצוע בעירייה במשך זמן רב, על מנת לספק פתרונות מיטביים לצרכים הקיימים בשטח. על מנת ליישם את המדיניות העירונית, תוקם בעירייה בשבועות הקרובים מינהלת חדשה לדיור, שתהיה אחראית, בין היתר, על קידום מדיניות ושינוי חקיקה בתחום הדיור מול משרדי הממשלה, על יישום מדיניות הדיור העירונית, ועל תכלול העשייה העירונית בתחום.
 
עיקרי תכנית הדיור, קובעים בין השאר כי כל תכנית למגורים שתקודם בעיר תל אביב-יפו תכלול דיור בהישג יד; סיוע בשכר דירה לעשירוני הכנסה 3-1; שכירות ארוכת טווח במחיר שוק, על ידי יצירת ייעוד קרקע חדש של דיור להשכרה; עבודה מול ממשלת ישראל והפעלת לחץ לשינויי חקיקה - קידום הצעת חוק לרגולציה בשוק השכירות הפרטית; עדכון קריטריוני הזכאות לדיור בהישג יד הקבועים בחוק והקמת מינהלת דיור עירונית, בכפיפות למנכ"ל העירייה, ליישום מדיניות הדיור וניהול מאגר הדיור המוזל בעיר.
נזכיר כי לעיריית תל אביב- יפו מורשת ארוכה של גיבוש מדיניות ועשייה בתחום הדיור. עוד בשנת 2008 פרסמה העירייה מסמך מדיניות חלוצי בנושא של דיור בר השגה, אשר המלצותיו הפכו ביולי 2011 (חודש לפני פרוץ המחאה החברתית) להחלטות אופרטיביות של מועצת העיר לדרכים שבהן יש לייצר דיור בהישג יד לראשונה בתל אביב - יפו, ולמעשה במדינה כולה. 
נכון להיום מאוכלסות בעיר מאות יחידות דיור בהישג יד, ואלפי יחידות דיור כאלה נמצאות בשלבי תכנון שונים. עיריית תל אביב - יפו פועלת לאורו של חזון עירוני, המתייחס למדיניות המגורים העירונית על כל היבטיה בראייה ארוכת טווח, ובמטרה לממש תמונת עתיד של עיר אטרקטיבית למגורים עבור מגוון אוכלוסיות, לאורך כל מעגל החיים.
 
מסמך מדיניות הדיור שגובש הוא תוצר של עבודה מאומצת שערכה כשנתיים וכללה לימוד מעמיק של מצב הדיור בעיר, על היבטיו הפיזיים והדמוגרפיים, לימוד מהנעשה בנושא בערים בעולם, ובמפגשים ייעודים עם בעלי תפקידים בתחום, גיבוש חזון ותפישה ייעודיים לתחום הדיור בטווח הקצר והארוך, ובניית כלים ליישום התפישה העירונית בשטח.
מכלול הנתונים שנאספו בשלב הלימוד, ובראשם סקר עמדות וצרכים מקיף שנערך בקרב תושבי העיר, העלו תמונה מדאיגה של תושבים, ובעיקר שוכרים (הכוללים שיעור משמעותי של משפחות עם ילדים ואוכלוסייה מבוגרת), הנאנקים תחת נטול עלות דיור כבד וחוששים מדחיקה מן העיר. עפ"י הסקר, 36% ממשקי הבית בעיר, בעלי דירות ושוכרים כאחד, סבלו בשנת 2020 מנטל עלות דיור של כ - 50% מסך הכנסותיהם.
מסקר אזורי שערכה העירייה עולה כי מצב עניינים זה אינו ייחודי לעיר, ומאפיין במידה רבה גם את הערים הגובלות בה. תמונת מצב זו חייבה התמקדות של מסמך מדיניות הדיור במשבר השגות הדיור החריף הפוקד את העיר, בדומה לערים גלובליות רבות אחרות בעולם. סקירת מדיניות הדיור העדכנית של חלק מערים אלה העלתה כי גם ערים ללא תשתית פיזית מבוססת של דיור בהישג יד, הצליחו להרחיב באופן משמעותי את פתרונות המגורים שהן מציעות לקבוצות אוכלוסייה מגוונות מבחינת מאפיינים חברתיים ורמות הכנסה, תוך שנים מספר. לאור כל זאת ביקש מסמך המדיניות למצוא את כלי היישום שיוכלו לחולל תפנית דומה גם בתל אביב - יפו והוא מציע שורה מגוונת של כלים שאת רובם ניתן ליישם מיידית ובאימפקט משמעותי.
כל פתרונות הדיור המוצעים הם מעולם השכירות במחיר מוזל ובמחיר שוק, שכן לעירייה אין יכולת לסייע לתושבים לרכוש דירה בעיר. ועדיין – נדרשת מעורבות ממשלתית משמעותית, להשלמת התמונה. את גיבוש המסמך הובילה היחידה לתכנון אסטרטגי במינהל הנדסה יחד עם צוות יועצים רב תחומי ובסיוע גורמים פנים עירוניים נוספים. ביניהם: המרכז למחקר כלכלי וחברתי, אגף תקציבים, השירות המשפטי ועוד רבים וטובים.
חשוב לציין, דיור בהישג יד נועד לתת מענה הולם לצרכי הדיור של אוכלוסיות ברמת הכנסה של עשירונים 7-3, שאינה מאפשרת להן לרכוש או לשכור דיור בתנאי שוק, מבלי שהדבר יפגע בהוצאות חיוניות אחרות, כגון: מזון בריאות וחינוך. דיור בהישג יד לא נועד לתת מענה לאוכלוסיות המוחלשות מעשירוני הכנסה 3-1, שעבורן נדרש מענה ממשלתי של דיור ציבורי או לפחות סיוע משמעותי במימון שכר דירה. 
רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו: "מזה זמן רב שאני מוטרד ממצוקת הדיור והמחירים המאמירים בשוק השכירות במדינה ובתל אביב-יפו. על אף שבישראל תחום הדיור מוסדר באופן כמעט בלעדי על ידי הממשלה, ולא על ידי הרשויות המקומיות, החלטתי שאנחנו חייבים לפעול, לא לתת לכוחות השוק להמשיך לשחק לטובת החזקים, ולא להותיר את בני המעמד הביניים והנמוך מאחור".
עוד הוסיף חולדאי כי "חוסנה של העיר הזו בתושבות והתושבים שמתגוררים בה, והופכים אותה למה שהיא. אעשה כל שביכולתי על מנת לשמור עליה ככזו. לכן, החלטנו לעשות צעד משמעותי נוסף להרחבת מגוון היצע הדיור המוזל בעיר ולגבש מסמך מדיניות עם החלטות אופרטיביות. בכך מצטרפת עיריית תל אביב-יפו לשורה של ערים מובילות בעולם שבהן דיור בהישג יד תופס נתח משמעותי מסך היצע הדיור בעיר. אני קורא לממשלת ישראל לשלב איתנו כוחות ולקדם את מגוון יוזמות חקיקה משלימות לרבות זו שהצגנו לגבי רגולציה בשכירות בשוק החופשי".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה