נדל"ן ותשתיות

שאול אמסטרדמסקי: "תל אביב הפכה רשמית לעיר לעשירים בלבד"

לא מסוגלים לקנות דירה במרכז? עכשיו זה מגובה בנתונים. מחקר מאוניברסיטת תל אביב מראה כי 80% מהאוכלוסייה אינם מסוגלים לרכוש דירה ברמת גן, תל אביב או ירושלים
מערכת ice | 
דירות בתל אביב (צילום pixabay)
הפרשן הכלכלי של כאן חדשות, שאול אמסטרדמסקי, פרסם לאחרונה נתונים שאסף פרופ׳ בן שחר מאוני' תל אביב, יחד עם אור סימן טוב, פרסמו. המדד שפורסם בודק מהי היכולת של ישראלים לקנות דירות, כפונקציה של מחירי הדירות מצד אחד, ושל ההכנסות שלהם מצד שני.
המדד מתייחס לדירת 4 חדרים, ולמשכנתא שההחזר עליה לא עובר את ה30% מההכנסה נטו. על פי הגרפים ניתן לראות כי בחצי השנה האחרונה עליית מחירי הדירות מצד אחד ועליית הריבית מצד שני העמידו את רוכשי הדירות במצב קיצוני.
 

מתוך המחקר של פרופ' בן שחר (פורסם ע"י שאול אמסטרדמסקי)
באחת מהפסקות המטלטלות במחקר של פרופ' בן שחר, הוא קובע כי משפחות מהעשירון השישי במשק (סמוך לאיזור השכר הממוצע) אינן יכולות לרכוש דירת 4 חדרים בין באר שבע לחיפה(!), וגם באמצעות הון עצמי גבוה, החזר המשכנתא החודשי יעמוד על כשליש מההכנסות שלהן.
 

מתוך המחקר של פרופ' בן שחר (פורסם ע"י שאול אמסטרדמסקי)
"למעשה, תל אביב הפכה רשמית לעיר לעשירים בלבד." כתב אמסטרדמסקי, "ההחזר החודשי של המשכנתא לדירת 4 חדרים טיפוסית, לפי המדד הזה, עומד על 15 אלף שקל בחודש. יש מעט, ממש מעט, משפחות שמסוגלות לעמוד בזה. בטח לאורך זמן. גם בירושלים המצב דומה. מה יכול לקרות מכאן? זו כבר טריטוריה לפרשנות, והפרשנות של כל אחד ואחת מכם ומכן טובה לא פחות משלי. בינתיים, הנתונים האלה ממש מטלטלים אותי."

מתוך המחקר של פרופ' בן שחר (פורסם ע"י שאול אמסטרדמסקי)
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה