נדל"ן ותשתיות

אלפי תושבי ירושלים בדרך לפינוי ענק: "המדינה הפקירה אותנו"

תושבי עיר הבירה זועמים על אי התערבות המדינה במחדל הקרקעות בירושלים עם רכישתן על ידי גארי ברנט ודרישות תשלום מופרכות כתנאי להישארות התושבים בדירות. בינתיים המו"מ מתנהל רק דרך הסיקור התקשורתי והתושבים נעים בין אי ודאות ללחצים ומפגינים: הסדרת החקיקה בכנסת לחוכרים "נותנים לבעלי הון לגרש אותנו מהבתים"
יהודה לוינגר |  15
הפגנת תושבי ירושלים (צילום אלעד סאסי)
מטה המאבק של השכונות בלב עיר הבירה, יוצאים היום (שני) בהפגנה אל מול אי התערבות הממשלה במחדל הקרקעות בירושלים עם רכישתו של איש העסקים גארי ברנט את הזכויות על החכירה מהפטריארכיה היוונית-אורתודוקסית ודרישות תשלום גבוהות לתושבים שבאם לא ישולמו - יפונו מבתיהם אותם רכשו בעבר. מטה המאבק בינתיים לא מוכן לוותר, ועורכת הדין מירי כהן עם ניסיון רב בתחום התכנון והבנייה מרכזת את המאבק המשפטי והחקיקה.
נזכיר: מדובר בשכונות בלב ירושלים כמו טלביה, רחביה, ראש רחביה, ניות, אבו טור וגבעת אורנים. בקרקעות ישנן אלף יחידות דיור, בתי מלון וגם חלק מהקרקע עליה יושבת הכנסת.
 
כאמור, תושבי השכונות קיימו היום הפגנה בכניסה למלון ענבל שם נערכה ועידת עיר הנדל"ן ירושלים של מרכז הבנייה הישראלי. תושבי השכונה מחו על הכוונה לגרשם בשנים הקרובות מבתיהם על ידי קבלנים ובעלי הון בראש איש העסקים גארי ברנט שביצעו, לדבריהם, ספסור בקרקעות וזאת ללא התערבות המדינה. תושבי השכונות הפכו בני ערובה בבתיהם, לדבריהם, זאת לאחר שלחכירת הקרקע של התושבים נותרו תקופות קצרות יחסית של מס שנים והקבלנים אשר רכשו את הקרקעות מאיימים לא לחדש אותם אם התושבים לא ישלמו סכומי עתק.
 
צילום: אלעד סאסי
התושבים מנגד מבקשים לאשר טיוטת חוק אשר הוגשה לכנסת ומעגנת ומגינה על התושבים מפני דרישות הקבלנים. הצעת חוק זו היא בדומה להצעות חוק דומות שכבר אושרו במדינות שונות  באירופה. הצעת החוק שהוגשה לכנסת, הוגשה בדומה  לחוק חכירת קרקעות בבריטניה שעודכן לאחרונה, והיא הושלמה בהתייעצות ישירה עם מנהלי מפתח במשרד המשפטים בבריטניה.
טענה נוספת שמעלים התושבים קשורה למו"מ מול ברנט על התשלום, שלדבריהם עולה רק דרך שיחה עם התקשורת וכתבים. "מדובר בתעלול יחצ"ני זול מהסוג הנמוך ביותר וניצול ציני של התושבים" הם מוסרים. עוד אומרים התושבים בהפגנה: "מר ברנט למד על ההפגנה  של התושבים ומנסה לנטרל אותה. אף תושב לא קיבל הצעה ואף אחד לא יודע מה הם תנאיה". כאן יש לציין שברנט או מי מטעמו כן ערך ישיבות עם דיירים, קבוצות דיירים ונציגויות. אך לא באופן גורף ולא מול המטה שמייצג, לפחות ממאות תושבי השכונות.
אז מה עומד על הפרק? תושבי השכונות, דרך עו"ד מירי כהן, דורשים שתהיה חקיקה מסודרת על חכירה. הדבר נהוג בהרבה מדינות בעולם שתושבים רוכשים נדל"ן על קרקע מוחכרת, ולרוב היא מוארכת אוטומאטית. התשלום בישראל כפי מה שנהוג היום מול רמ"י עומד על עד 5.5% מערך הדירה. זאת בשונה מההצעה של ברנט שקרובה ל-25% משווי הדירה אם לא יותר. 
התושבים מעלים תמיהות על העסקה של ברנט. מי עומד בקבוצת הרכישה יחד איתו, וכיצד המחיר קפץ מ-72 מיליון שקל בשנת 2016, לסכום עתק של 750 מיליון. אולם אלה שאלות שפרט לענייני רכילות אין בכך לכאורה. אבי, תושב אחד השכונות שהתראיין, אומר כי "ישראל מכרה קרקעות בעיר הבירה ולאף אחד אין מושג מי הם אותם אנשים, המדינה לא הייתה מעורבת". הוא מוסיף גם אזהרה: "ככל שאנשים יילחצו לקיר, נגלה דברים על העסקה". דברים שלדעתו ירימו כמה גבות.
נושא הסדרת החקיקה לדברי עו"ד מירי כהן קשורה בפן ארצי. הפטריארכיה הינה בעלת קרקעות הפרטית הגדולה בישראל, והנושא הוא בעייתי לא רק בירושלים אלא בעוד מקומות כמו לוד, מישור החוף, קיסריה, בגליל ועוד. כל המקומות האלה יוכלו לעבור ליזמים פרטיים שינצלו את הסיטואציה באם לא תהיה חקיקה מסודרת.
לדברי כהן, הייתה פנייה לחברי כנסת ואף הוגשה הצעת חוק של מיכאל ביטון בממשלה הקודמת. אך ההצעה לא הבשילה לאחר שהממשלה נפלה ועתה הם פועלים מול חברי כנסת מהקואליציה: "העולם קבע הגנה על חוכרים", אומרת כהן, "התאמנו את הצעת החקיקה למה שקורה בישראל והתאמנו את המחירים לרמ"י. הצעת החוק הייתה על השולחן לפני שהייתה רכישה והיא מייצרת איזון בין הבעלים לבין החוכרים, וגם עם תשלום של 5.5% יהיה רווח טוב ואנחנו לא גורמים לחיסרון כיס".
עו"ד מירי כהן מכירה היטב את התחום, עם ניסיון עשיר בתחום התכנון והבנייה מזה עשור, וכיהנה גם כסגנית ראש מטה הדיור באוצר. היא פועלת להסדרת החקיקה ומאמינה שזה הדבר הנכון: "איזון זכויות. יש כרגע איזון זכויות לא סביר וניתנת זכות הבכורה לבעלי הקרקע על פני אנשים שגרים שם שנים ולא האמינו שיגיעו לסיטואציה הזו. החקיקה הינה מאוזנת".
אבי, נציג השכונות, מבהיר כי מבחינת התושבים הם מצפים להתערבות המדינה בחקיקה ומפרט על הנזקים שכבר נגרמים ברגעים אלו. מחירי הדירות צוללים, מבוגרים וניצולי שואה לא יכולים לצאת לדיור מוגן מול פיקדון הדירה - כי הפיקדון אינו בטוח. על מה שנאמר בשם ברנט כי התושבים "לא יקבלו דירה בחינם", מבהירים התושבים: הוא מנסה לסחוט מבעלי דירות מבוגרים. התושבים מוכנים לשלם, ו-5.5% הוא מחיר הגון. אף אחד לא דמיין הפקרות שיזמים פרטיים וחברות לא ידיעות ידרשו תשלומים של מחירים הזויים, ברנט דורש, על פי התקשורת, 5,000 שקל למ"ר - דבר שעומד כמעט על רבע משווי הדירה. הוא גם דורש את זכויות התמ"א שלא שייכות לו אלא לחוכרים. המדינה הפקירה את התושבים. נותנים לבעלי הון לגרש אותנו מהבתים".
התושבים, יחד עם עו"ד מירי כהן, מאמינים כי הדיון יגיע בסופו של דבר לכנסת. אבל חבל שזה נמשך כ"כ הרבה זמן וייפתר ככל הנראה ברגע האחרון: "ישנן פגיעות נפשיות, זה מצב מאוד מלחיץ וקשה, והנזקים מצטברים, וגם על זה אנשים יצטרכו לתת את הדין. כולל המדינה. גארי בינתיים ממשיך עם ספינים בתקשורת. אין פתרון אחר חוץ מחקיקה".
בריאיון מוקדם יותר היום עם יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן, שאלנו את המצב של החקיקה עד כה. חבר הכנסת אכן מאשר שהצעת החוק לא הבשילה: "אין הצעת חוק כזו שעומדת עכשיו על השולחן", אמר והבהיר את החשיבות שלה: "ברור שאני בעד אבל אין הצעת חוק שעומדת כרגע על הפרק וזה לא בסמכות ועדת הכלכלה. צריך לעקוב ולראות איפה הדבר הזה עומד כרגע כי הנושא הוזנח ולא הגיע לפתחה של הועדה. צריך להיכנס לסוגיה הזאת מחדש ולטפל בה בצורה יסודית. חייבים למצוא פתרון לזה".
תגובות לכתבה(15):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 13.
    די להפחדה עצמית.
    משה 06/2023/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אף אחד לא יכול לפנות כל כך הרבה תושבים!!!
    סגור
  • 12.
    לא מובן איך הגעתם למספרים
    משה 06/2023/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הרי אם זה נכון שמבקשים מה 5 אלף למ"ר והממוצע ברחביה זה 45 אלף למ"ר אז זה יוצא קצת יותר מ10 אחוז ולא 25 אחוז.
    סגור
  • 11.
    תושבי ירושלים והכנסייה
    בן 06/2023/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה הם לא ידעו כשקנו את הדירה , אני בטוח שידעו כי בקניה המחיר היה חצי משאר הדירות ,
    סגור
  • 10.
    קנו בזול
    הלב נקרע רחמונס 06/2023/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    קנו בזול דירות ששוות מיליונים ומסרבים לשלם כמה מאות אלפים שגם כך יעשירו אותם מאוד. הב נוט דה ג'ואיש פיפל סאפרד אינף?
    סגור
  • 9.
    התושבים שם בעלי הון בעצמם שלא ישחקו אותה "שכונות" (ל"ת)
    עלאק 06/2023/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • טען עוד
  • 8.
    ועדת חקירה
    אזרח רגיל 06/2023/01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    התפרסמה בשנים האחרונות פרשיית קניית החלקות הללו מהכנסיה היוונית על ידי ח.כ. דרעי ואחיו .כל זאת לצורך ספסרות וכוונה לסחוט מהתושבים ,סכומים גבוהים בהרבה מדמי החכירה הקודמים . הסערה הציבורית בפתחה של הפרשייה ,גרמה לנסיונות הרגעה באמצעות פשרה ,לפיה ישלמו התושבים בעתיד את סכומי החכירה הקודמים . גם כאן ,נחוצה היתערבות בג"צ כדי להגן על התושבים חסרי האונים ממכת כרישי נדלן תאבי בצע ,חסרי מעצורים , דוגמת המיקרה השערורייתי שארע לתושבי " גבעת עמל" בתל אביב.
    סגור
  • 7.
    כתבה לא מובנת
    משתמש 05/2023/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם אתם רוצים לדווח על מקרה כזה, ולעלות מודעות אז תסבירו באופן ברור איך מצב כזה אפשרי במקום לחטור בעיקר ללציטוטים ולכוונת התושבים.
    סגור
  • 6.
    לא קרה כלום
    ניר 05/2023/31
    הגב לתגובה זו
    1 2
    כל תקופה מדינת ישראל מסלקת תושבים יהודים מבתיהם, אוי כמה זה קשה ומסוכן ולא מתקבל על הדעת שמדובר באזרחים לבנבנים. תשלמו או תזדיינו החוצה. אם הייתם נלחמים על הבתים שלנו אולי היינו מסתכלים עליכם.
    סגור
  • חזק וברוך מדויק (ל"ת)
    בוחבוט 06/2023/01
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 5.
    בוש.
    מרק 05/2023/31
    הגב לתגובה זו
    1 1
    לאיזה עוד שחיתות נגיע להעשיר את העשירים ולהעני עוד את העניים מצפה שבגץ יגן עליכם ולא על טיקון הקרקע ששדד את הכסף
    סגור
  • 4.
    שכונת הארגזים ונווה עמל
    נווה עמל 05/2023/31
    הגב לתגובה זו
    2 1
    יופי ,שידפקו את האשכנזים הפריוויליגים מרחביה כמו שדפקו את נווה עמל . אהה סליחה . כאן הממשלה תחוק- מייד כי זה השבט הנכון
    סגור
  • 3.
    החוכר הוא המסתכן. בהצלחה
    אריה 05/2023/31
    הגב לתגובה זו
    2 2
    מה יעשו עשירי רחביה ? מסכנים...
    סגור
  • 2.
    קפיטליזם במיטבו
    קפיטליזם במיטבו 05/2023/31
    הגב לתגובה זו
    1 2
    הטחצביבי גם קנה קרקעות... למה לא...כשאפשע להרוויח על חשבון האזרחים. אחרי הכל יש לו כמה בתים רחביה קטמון.
    סגור
  • שמאל
    עובד 05/2023/31
    הגב לתגובה זו
    1 1
    עוד הפצת דברים לא נכונים לא נמאס
    סגור
  • 1.
    עו״ד מירי כהן
    הון שלטון 05/2023/31
    הגב לתגובה זו
    2 1
    בבקשה ממך, תרימי את המסך משותפות ניות קוממיות. זה ישתלם לך וללקוחותיך. בהצלחה מכל הלב.
    סגור