נדל"ן ותשתיות

"הקיפאון בבנייה יגרום להפסד הכנסות של 32 מיליארד שקל השנה"

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו בוועידה הלאומית לבנייה ותשתיות באילת: "680 קבלנים יפסיקו פעילות השנה. הקיפאון בבנייה ובתשתיות יפגע אנושות במשק"
מערכת ice | 
ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ (צילום יחצ, pixabay)
תמונה קשה עולה מנתוני התאחדות הקבלנים והקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה, בוועידה הלאומית לבנייה ותשתיות באילת: ללא התערבות הממשלה צפויה העמקת קיפאון שווק הדיור ותשתיות, הפסקת פעילות 680 קבלנים השנה, זינוק במחסור בעובדים ובעלויות בנייה שיובילו לזינוק של מחירי הדירות.
"המשבר בענף הבנייה והתשתיות מסכן את המשק בישראל", אמר ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ. "בשנה האחרונה נרשמה צניחה של 43% בהכנסות הממשלה הישירות מנדל"ן. על בסיס נתוני תחילת 2023 אנו צופים ירידה של כ-33% נוספים השנה – כלומר ירידה של כ-15 מיליארד שקל בהכנסות ממסי הבניה שאליהם התרגלה וצניחה של כמעט 40% בהכנסות הכוללות של המדינה מהענף יחד, כולל מכירת קרקע. מדובר באבדן סכום עצום של 32 מיליארד שקל".
 
סרוגו הציג בכנס תוכנית לחילוץ הענף מהמשבר שמציעה התאחדות הקבלנים למדינה: התוכנית כוללת עסקאות חילוף (קומבינציה) שיתניעו את הבנייה והתשתיות ויניבו עשרות אלפי דירות לדיור בר השגה. ההתאחדות דורשת רשת בטחון של המדינה, שתבטיח כי הממשלה תרכוש דירות שיזמים לא יצליחו למכור, בדגש על פריפריה. תוספת מכסה מיידית של 30,000 עובדים זרים במקצועות שישראלים לא מבצעים. פריסת תשלומים של היזמים עבור קרקע ופיתוח במכרזי רשות מקרקעי ישראל. הפחתת עלויות פיתוח של יזמים, ופרסום מכרזי "תכנן ובנה".
מנכ"ל התאחדות הקבלנים בוני הארץ, יגאל סלוביק הציג נתונים מקיפים על מצב הענף והדגיש: "בשנה האחרונה זינקו הוצאות המימון בענף פי 4 ובמקביל נחתך ב-25% מספר היקף התחלות הבנייה, ולאור זאת זינק המחסור בדירות למשק ל-228 אלף יחידות דיור. ההשקעה בתשתיות הגיעה לשיא שלילי של עשור, המחסור בעובדים הקפיץ את הזמן הממוצע לבניית דירה ל-31 חודשים, מרכזי קרקע נכשלים בהיקף הולך וגדל ואין תוכנית ממשלתית מסודרת לטיפול בענף".
סלוביק הוסיף: "מאז שהועלה מס הרכישה על משקיעים, בסוף 2021, נגרעו מהמשק 7,700 דירות להשכרה. התחלות הבניה בתחום הזה בקיפאון, לכן קצב התייקרות שכר הדירה זינק השנה ב-9% עבור שוכרים חדשים. אנחנו מדברים על העתיד של מדינת ישראל ושל תושבי ישראל ואין תוכנית ואין שום עשייה שתסייע להם".
ראול סרוגו: "כדי לקדם את שוק השכירות ארוכת הטווח, קוראת ההתאחדות להפחית את מס רכישה על משקיעים, לקצר זמני חובה להשכרת הדירות בחוק עידוד השקעות הון, לקבוע הקלות במיסוי על הבנייה שיכללו קיזוז שוטף של מע"מ תשומות בנייה בפרויקטים משלבים דיור להשכרה והפחתת מס שבח בקרקע פרטית ללא הגבלות".  
תהילה ינאי, מנכ"לית חברת המידע העסקי Cocface BDI, הציגה תמונה עגומה של מצב קבלני הביצוע. לדבריה, "אנחנו צופים גידול של 8% ברמת הסיכון המשוקללת בענף ב-2023. ראינו שחיקה ברווחיות הקבלנים מאז אמצע 2021. בחצי הראשון של שנת 2023 זינק ב-40% מספר הקבלנים שנקלעו לקשיים ואנחנו צופים את הפסקת פעילותם של 680 קבלנים השנה. בנוסף, מהסקר השנתי שלנו בקרב מנהלי חברות הבנייה עולה, כי 55% מהם צופים ירידה משמעותית בפעילות הענף השנה לעומת 7% בלבד שהעריכו כך אשתקד. בנוסף, שליש מהם כבר מדווחים על קושי לקבל אשראי לביצוע הבנייה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה