מדדים ומחקרים

שיעור הילודה יורד - הכלכלה העולמית בסכנה? "כוח העבודה פוחת"

כדור הארץ ניצב בפני מהפכה דמוגרפית: עד שנת 2050 כ-75% מהמדינות בעולם צפויות לרדת מתחת לשיעור פריון של 2.1 תינוקות לאישה. בינה מלאכותית ורובוטיקה יסייעו לכח העבודה, אלא שתידרש גם התערבות פוליטית ופיסקלית. "מגמות עתידיות יחוללו שינויים בהרכב האוכלוסייה, ויובילו לשינויים בסביבה הגאופוליטית וברשתות ההגירה הגלובליות"
מערכת ice |  1
מפת העולם (צילום pexels)
ירידה בשיעורי הילודה העולמיים צפויה להביא לחולל מהפכה דמוגרפית במהלך 25 השנים הבאות, עם השלכות הרות גורל על הכלכלה העולמית. עד שנת 2050, כ-75% מהמדינות בעולם צפויות לרדת מתחת לשיעור הפריון החלופי באוכלוסייה שעומד על 2.1 תינוקות לאישה, כך מצא מחקר שפורסם ביום רביעי בכתב העת הרפואי The Lancet.
זה יותיר 49 מדינות - בעיקר באזורים בעלי הכנסה נמוכה באפריקה שמדרום לסהרה ואסיה - אחראיות לרוב הלידות החדשות. "מגמות עתידיות בשיעורי הפריון והלידות יחוללו שינויים בהרכב אוכלוסיית העולם, יובילו לשינויים ביחסים בינלאומיים ובסביבה הגיאופוליטית, ויבליטו אתגרים חדשים ברשתות הגירה וסיוע גלובליות", כתבו מחברי הדו"ח.
 
עד שנת 2100, רק שש מדינות צפויות לרשום שיעורי ילודה שמחליפים את האוכלוסייה: מדינות אפריקה צ'אד, ניגריה וקונגו, האיים השקטיים סמואה וטונגה, וטג'יקיסטן במרכז אסיה. לנוף הדמוגרפי המשתנה הזה יהיו השפעות חברתיות, כלכליות, סביבתיות וגיאופוליטיות "עמוקות", אמרו מחברי הדו"ח.
בפרט, כיווץ כוח העבודה בכלכלות מתקדמות ידרוש התערבות פוליטית ופיסקלית משמעותית, גם כשההתקדמות בטכנולוגיה מספקת תמיכה מסוימת. "ככל שכוח העבודה יורד, הגודל הכולל של המשק נוטה לרדת גם אם התפוקה לעובד תישאר זהה. בהיעדר מדיניות הגירה ליברלית, מדינות אלו יתמודדו עם אתגרים רבים", אמר ל-CNBC ד"ר כריסטופר מאריי, מחבר ראשי של הדו"ח ומנהל במכון למדדי בריאות והערכה.

 

"בינה מלאכותית ורובוטיקה עשויים להפחית את ההשפעה הכלכלית של ירידה בכוח העבודה, אבל חלק מהסקטורים כמו דיור ימשיכו להיות מושפעים מאוד", הוסיף. הדו"ח, שמומן על ידי קרן ביל ומלינדה גייטס, לא הציג נתון על ההשפעה הכלכלית הספציפית של השינויים הדמוגרפיים.
עם זאת, הוא הדגיש הבדל בין מדינות בעלות הכנסה גבוהה, שבהן שיעורי הילודה יורדים בהתמדה, לבין מדינות בעלות הכנסה נמוכה, שבהן הם ממשיכים לעלות. מ-1950 עד 2021, שיעור הפריון הכולל העולמי (TFR) - או המספר הממוצע של תינוקות שנולדו לאישה - ירד ביותר מחצי, וירד מ-4.84 ל-2.23, מכיוון שמדינות רבות התעשרו ונשים ילדו פחות תינוקות.
 
מגמה זו הושפעה משינויים חברתיים, כמו עלייה בהשתתפות נשים בכוח העבודה, וצעדים פוליטיים כולל מדיניות הילד האחד של סין. משנת 2050 עד 2100, שיעור הפריון הכולל העולמי אמור לרדת עוד מ-1.83 ל-1.59. שיעור ההחלפה - או מספר הילדים שזוג יצטרך כדי להחליף את עצמו - הוא 2.1 ברוב המדינות המפותחות.
זה מגיע גם כאשר האוכלוסייה העולמית צפויה לגדול מ-8 מיליארד כיום ל-9.7 מיליארד עד 2050, לפני שתגיע לשיא של כ-10.4 מיליארד באמצע שנות ה-2080, לפי האו"ם. כבר עכשיו, לכלכלות מתקדמות רבות יש שיעורי פריון הרבה מתחת לשיעור ההחלפה. עד אמצע המאה, קטגוריה זו אמורה לכלול את הכלכלות הגדולות סין והודו, כאשר שיעור הילודה של דרום קוריאה מדורג כנמוך ביותר בעולם ועומד על 0.82
 
בינתיים, מדינות בעלות הכנסה נמוכה צפויות לראות את חלקן בלידות חדשות כמעט מוכפל מ-18% ב-2021 ל-35% עד 2100. עד תחילת המאה, אפריקה שמדרום לסהרה תהווה מחצית מכלל הלידות החדשות, לפי הדו"ח. מוריי אמר שזה יכול להציב מדינות עניות יותר ב"עמדה חזקה יותר" לנהל משא ומתן על מדיניות הגירה אתית והוגנת יותר - מינוף שעלול להפוך חשוב ככל שמדינות יגדלו ונחשפות להשפעות של שינויי אקלים.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מזכיר את סיפורה של שיפחה (ל"ת)
    שי 03/2024/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור