מדדים ומחקרים

יום השואה 2022: כמה מהישראלים לא עומדים בצפירה?

המכון הישראלי לדמוקרטיה מפרסם תוצאות של סקר הבוחן את היחס של הציבור הישראלי לזיכרון השואה ולאירועים הממלכתיים ביום הזה | אלה הנתונים
מערכת ice | 
יום הזיכרון לשואה ולגבורה (צילום פלאש 90/ תומר נויברג)
לקראת יום השואה והגבורה ערך מרכז ויטרבי לחקר דעת קהל ומדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה סקר מיוחד על ידי פרופ' תמר הרמן וד"ר אור ענבי. הסקר מבוסס על מדגם ארצי מייצג בו לקחו חלק 605 מרואיינים מכלל האוכלוסייה הבוגרת בישראל בגילאי 18 ומעלה. טעות הדגימה המרבית לכלל המדגם היא 3.59%.
רוב גדול מאוד (81%) בציבור היהודי מעידים על עצמם כי הם עומדים בביתם בצפירה ביום הזיכרון לשואה. 60% מציינים כי הם צופים בשידורי טלוויזיה אודות השואה, 33% משתפים בעצרת זיכרון לשואה, 15% משתתפים באירועי "זיכרון בסלון". 9% בלבד אינם לוקחים חלק באף אחת מפעולות ההתייחדות אלה. 
פילוח לפי רמת דתיות מעלה כי פחות משליש (30%) מהחרדים מעידים כי הם עומדים בצפירה, אם כי בדומה לכלל הציבור היהודי זו צורת ההתייחדות השכיחה ביותר שלהם. 61% מהחרדים מעידים כי אינם לוקחים באף אחת מהפעילויות השונות ביום הזיכרון לשואה ולגבורה, זאת לעומת 5% מהחילונים, 3% מהמסורתיים דתיים ו-1% בלבד מהדתיים והמסורתיים הלא-דתיים.
בהמשך לוויכוח המתנהל בשנים האחרונות בנוגע להמשך המסעות של התלמידים למחנות ההשמדה - הרוב גדול (71%) מהציבור היהודי לא השתתפו במסע למחנות השמדה. מי שכן לקחו חלק במסע כזה השיעור הגבוה ביותר (16%) עשו זאת במסגרת בתי ספר, כאשר השיעורים הגבוהים ביותר הם בקרב הקבוצות הצעירות. מעל שליש (36%) מגילאי 18-44 מעידים כי נסעו למחנות ההשמדה, לעומת כחמישית בלבד (21%) מאלו שהינם מעל לגיל 44.  פילוח מעניין של הנתונים מראה כי מי שהיו במסעות למחנות ההשמדה משתתפים באירועי זיכרון בשיעורים גבוהים יותר. 

 
כ-60% מהציבור היהודי רואה בשואה אירוע היסטורי ייחודי ולא אירוע במסגרת קבוצה עולמית של אירועי רצח עם. מדובר בירידה של 16% משנת 2019. מפילוח לפי רמת דתיות עולה כי בקרב החילונים פחות ממחצית (49%) סבורים שהשואה ייחודית אבל  בקרב הקבוצות האחרות מדובר ברוב ובקרב החרדים נמצא השיעור הגבוה ביותר של מי שרואים בשואה אירוע ייחודי הוא בקבוצת החרדים (79%). 
פילוח לפי מחנות פוליטיים מעלה כי בימין רוב (68%) סבורים שמדובר באירוע ייחודי, במרכז (52%) כמחצית, ובשמאל מיעוט – רק מעט מעל שליש (38%). 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה