תיירות

פרילנסרית תבעה יחסי עובד-מעביד, אל על תשלם זכויות סוציאליות

בית הדין האזורי פסק לטובת פרילנסרית שעבדה במשך 22 שנה כמדריכת כושר במשרדי ההנהלה של אל על. בפסק הדין שניתן בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב נקבע כי: "מקרה מובהק בו כף המאזניים נוטה לכיוון ההכרה בתובעת כעובדת" 
מערכת ice | 
מטוס אל על (צילום Magma Images)

מדריכת כושר שהועסקה בחדר כושר לעובדי אל על במעמד של פרילנסרית במשך 22 שנה באל על תבעה את החברה ותקבל 170 אלף שקל, כך קבע בית הדין האזורי לעבודה.

בפסיקה נכתב כי על אף שההסכם בינה לבין חברת התעופה קבע כי היא פועלת כעצמאית, בכל זאת נוצרו בין הגורמים יחסי עובד-מעביד, ולכן מגיעים לה פיצויי פיטורים וזכויות סוציאליות.  
 


כידוע, מתוך שיקולים כלכליים, חברות רבות מעדיפות לעבוד כנגד חשבונית, דבר המפחית עלויות ואינו נדרש בזכויות סוציאליות כמו פיצויי פיטורים, הפקדה לקרן פנסיה, ימי חופשה, ימי מחלה, דמי הבראה וכו'. ובכל זאת, גם כאשר מועסק פרילנסר חותם על מסמך שלפיו הוא עצמאי – עדיין, בתי הדין לעבודה יכולים בדיעבד לקבוע כי בכל זאת התקיימו יחסי עובד־מעביד.   
 


פסק הדין של השופט דורי ספיבק ונציגת הציבור (מעסיקים) שרה אבן, ניתן בתביעה של פנינית גריידי, שמילאה תפקיד של מדריכת כושר לעובדי אל על. 


התובעת הדריכה 24 שעות בשבוע על פני חמישה ימים וקיבלה שכר שעתי.
בתקופה האחרונה לעבודתה השכר החודשי היה כ-6,250 שקל, אך בממוצע לאורך כל התקופה הוא היה 5,000 שקל לחודש.

מבחינה משפטית, המבחן הראשי לבחינת יחסי העבודה הוא מבחן ההשתלבות.
האם העובד השתלב במערך הארגוני של מקום העבודה ומהווה חלק אינטגרלי בו (פן חיובי), והאם הוא פועל בביצוע עבודתו במסגרת עסק משלו (פן שלילי). הפסיקה הכירה במבחני משנה נלווים כמו מבחן הכפיפות והפיקוח, מבחן הקשר האישי, התנהגות הצדדים, מבחן התלות הכלכלית, מבחן הציוד, והוותק של ההעסקה.
הסיבות שמנה בית הדין בפסיקתו הן: התובעת הועסקה במשך 22 שנה ברציפות באותה עבודה; סיפקה את שירותיה אך ורק לעובדי אל על במסגרת שעות שהוכתבו על ידי החברה; והציוד נרכש ותוחזק על ידי החברה.
בנוסף, התובעת קיבלה בגדי ספורט חדשים לשימושה, היא אכלה בחדר האוכל של העובדים (באמצעות תלושים שקיבלה), קיבלה כרטיסי אל על בהנחה, הוזמנה לאירועי חברה, קיבלה מתנות לחגים, יצאה לנופש עם עובדי החברה. בנוסף, היה עליה פיקוח וכשנעדרה היה עליה למצוא מחליפים (רובם עובדי אל על שהתאמנו בחדר כושר).
נקבע גם כי לתובעת הייתה תלות כלכלית כמעט מלאה באל על. 

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה