טלוויזיה

אל ג'זירה בסכנת סגירה? "החוק הוא מבייש ורע"

הצעת החוק שיאפשר לשר התקשורת לסגור גופי שידור זרים הפועלים מישראל ומובילים קו ומסרים הפוגעים בביטחון המדינה, תעבור לקריאה שנייה ושלישית במליאה. מפלגות הימין מתחו בדיון ביקורת על סעיפי החוק: "דבר מופרך"
שירה יום טוב | 
רדיו (צילום shutterstock)
הוועדה לביטחון לאומי אישרה היום (רביעי) לקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק מניעת פגיעת גוף שידורים זר בביטחון המדינה (הוראת שעה – חרבות ברזל), התשפ"ד-2024. בדיון נשמעו קולות קואליציונים המתנגדים לסעיפי החוק, שמעביר את רוב ההחלטה לסגירת גופי שידור הפוגעים בביטחון ישראל, לידיו של בית המשפט.
הצעת החוק קובעת כי שר התקשורת יהיה רשאי לנקוט סנקציות שונות כלפי ערוצים זרים במקרים מסוימים בהם שידורי הערוץ גורמים איום לביטחונה של ישראל, לרבות צעד של סגירת הערוץ.
נקיטת צעדים נגד גוף שידור זר שמשדר מישראל, תהיה כפופה להסכמה של ראש הממשלה כי התכנים המשודרים של ערוץ זר המשדר בישראל פוגעים באופן ממשי בביטחון המדינה.
במצב כזה, רשאי שר התקשורת, בהסכמת ראש הממשלה ובאישור הקבינט או הממשלה להורות על פעולות, כגון: הפסקת שידורים של הערץ הזר, סגירת משרדי הערוץ הזר, מתן הוראה על הסרת אתר האינטרנט של הערוץ הזר או תפיסת מכשיר המשמש לאספקת תכנים, אליו לא תבוצע חדירה. עוד מוצע, כי בפני ראש הממשלה, שר התקשורת והקבינט או הממשלה תובא לפחות חוות דעת מקצועית אחת מגורמי הביטחון בדבר התשתית העובדתית התומכת כי שידורי הערוץ הזר פוגעים באופן ממשי בביטחון המדינה, טרם קבלת ההחלטה. 
הוראה של שר התקשורת וראש הממשלה תובא לפני נשיא בית משפט מחוזי או סגנו תוך 24 שעות, והוא רשאי להחליט לשנות או לקצוב את תקופת תוקפה. עוד קובעת ההצעה, כי תוקף ההוראה תעמוד למשך 45 ימים עם אפשרות הארכה למשך 45 ימים נוספים. החוק יעמוד בתוקפו עד ליום 31.7.24, עד סיום ההכרזה על מצב מיוחד בעורף או עד לסיום הפעולות הצבאיות המשמעותיות בהן נוקט צה"ל במסגרת מלחמת חרבות ברזל.
 
שר התקשורת, ח"כ שלמה קרעי, אמר, "העיקרון שהחלטה של ממשלת ישראל צריכה לעבור ביקורת שיפוטית שכזו היא דבר מופרך. עם זאת, יש תועלת וחשיבות להעברת החוק. ניתן לתקן את החוק בהארכת הוראת השעה. אנחנו בשעת מלחמה  ויש דרישות ביטחוניות שמכריחות אותי לפעול".  
במהלך הדיון נשמעה ביקורת מחברי הקואליציה על העמדת הוראה לביקורת שיפוטית במקום שימוש בהליך ערעור. ח"כ צבי סוכות, טען כי ההצעה לא תסגור את אל ג'זירה ותאפשר להם להמשיך לשדר. "הדבר הכי חמור שאנו נותנים בחקיקה כוח לבית המשפט לאשר החלטה שאושרה כחוק על ידי הממשלה. החוק הוא מבייש ורע. נצביע בעד בגלל משמעת קואליציונית".
איל זנדברג, ממשרד המשפטים, אמר כי יש צורך באישור מהותי של בית המשפט. "בלי הרכיב הזה אנו לא רואים איך ההצעה הזו תצלח את המבחן החוקתי". לאחר הצבעה אישרה הוועדה את הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית והיא תועבר למליאת הכנסת.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה