טלוויזיה

חתונה ממבט ראשון: הגיע הזמן לשלב אנשים עם מוגבלויות

ממש בימים אלו שתיים מהתוכניות הנצפות ביות בטלוויזיה הן תוכניות ריאליטי שעוסקות במציאת זוגיות ואהבה. בקשת משודרת "חתונה ממבט ראשון" וברשת "אהבה חדשה". יש בכוחן של שתי התוכניות לחולל מהפכה של ממש ביחס של החברה הישראלית כלפי אנשים עם מוגבלות
יונתן קרני | 
יונתן קרני (צילום יאיר שגיא)
כל אחד מאיתנו מכיר את הביטוי השגור "המדיום הוא המסר". מדובר באמירה של הפילוסוף מרשל מקלוהן שזיהה עוד ב-1964 שהמסר אכן חשוב, אבל המדיום שבו המסר מופיע חשוב אפילו יותר. הטלוויזיה המסחרית היא מדיום עם השפעה עצומה על החברה.
בכוחו של המסך הקטן לחולל שינויים גדולים ומשמעותיים, לשנות תפיסות עולם שגויות, לעודד ולקדם מחשבה ושיח בנושאים טעונים ומורכבים.
 
ההיסטוריה הטלוויזיונית מוכיחה כי לעיתים התכנים הנצפים בסלון הבית מניעים מהפכות חברתיות של ממש. כך לדוגמא בשנות ה-90 נכנסו לחיינו קומדיות המצבים האפרו-אמריקאיות בארה"ב שעוררו שיח וקידמו את הרצון לשוויון. בשנות ה-2000 נכנסו לחיינו תוכניות הריאלטי שהיוו דלק לעידן הרשתות החברתיות וכן הלאה. 
במציאות היום יומית, שינוי מקיף שבו החברה מקבלת את השונה רחוק מלהתממש.  שינוי כזה הוא תמידי, ובטח לא מושג במהירות פרק אחד של "הנסיך המדליק מבל אייר", ואפילו לא בעונה שלמה של "האח הגדול" שבה הצופים דרך בני הבית לומדים להכיר, ללמוד, לכבד ולהכיל זה את זה (וכמובן גם לריב ולשנוא קצת על הדרך).
הרבה מאוד גופים מקדמים את השינוי החברתי שבבסיסו שיווין וקבלת השונה. מושקעים בנושאים הללו מאמצים ומשאבים משמעותיים מאוד, אבל הדרך להצלחה היא ארוכה וקשה. לכן, נדרשת שותפות של כל השחקנים האפשריים, עם דגש על אלו עם הכוח הגדול – במקרה שלנו – גופי השידור המסחריים. לזכייניות הטלוויזיה בישראל יש את היכולת להיות מנוע חברתי ולכן צריכה להיות מידה של אחריות על מנת לסייע לקדם ערכים של שוויון, סובלנות וקבלה של האחר והשונה.
אחד הנושאים שנתקלים עדיין בתקרת זכוכית הוא היחס של החברה הישראלית לאנשים עם מוגבלות. כבר עברנו, כחברה, כברת דרך ארוכה בהבנת הצורך וחשיבות ההנגשה אך אחת הבעיות היא בתהום הפעורה הקיימת, לגבי היעדר ההבנה וההפנמה שלאנשים עם מוגבלות יש רצונות, שאיפות ורגשות בדיוק כמו לכל אחד אחר. גם הם מחפשים תעסוקה מממשת מפרנסת ומכבדת, גם הם מעוניינים להקים בית ומשפחה.
בשנים האחרונות, על המרקע שלנו, משודרות באופן קבוע תוכניות ריאליטי מסוגים שונים ומגוונים. תוכניות מבוססות אתגרים, תוכניות שעושות ניסויים חברתיים וגם תוכניות שמקדמות זוגיות ואהבה. עד עכשיו, השילוב של אנשים עם מוגבלויות בכל תוכניות הריאליטי הוא מאוד נקודתי ומצומצם, בטח שביחס למספרם בחברה.  
ממש בימים אלו שתיים מהתוכניות הנצפות ביות בטלוויזיה הן תוכניות ריאליטי שעוסקות במציאת זוגיות ואהבה. בקשת משודרת "חתונה ממבט ראשון" וברשת "אהבה חדשה". יש בכוחן של שתי התוכניות לחולל מהפכה של ממש ביחס של החברה הישראלית כלפי אנשים עם מוגבלות. לו שתי התוכניות היו משלבות בין הזוגות גם אנשים עם מוגבלות היה להן את היכולת לשבור ולשנות תפיסות שגויות שמושרשות במשך שנים, לעודד ולקדם מחשבה ושיח חדשים, ולהוביל לשינוי ביחס של החברה כלפי אנשים עם מוגבלות.
 
זוגיות ובניית משפחה הינה מרכיב מרכזי בזהות אדם, והרצון במציאת בן/בת זוג הינו משאלת לב של כל אדם. כחלק מלקיחת אחריות על חייהם באומץ, אנשים עם מוגבלות עסוקים בין השאר גם ברצון לטוות זוגיות, וחוששים באופן שמשקף תפיסת חברתית מעוותת, איך אנשים ללא מוגבלות יראו בהם פרטנרים, והחברה שבחוץ תקבל זוגיות שכזאת.

הזכייניות "קשת" ו"רשת" יכולות להוביל שינוי חברתי בכל הקשור ליחס של החברה לאהבה וזוגיות של אנשים עם מוגבלות. להסיר חסמים, לפרק תפיסות עולם ולסייע לחברה לקבל ולהכיל אותם בצורה מיטבית יותר. לכן, אני קורא לשתיהן להירתם ולהניף את הדגל, ולפעול על מנת שבעונות השידורים הבאות של תוכניות הריאליטי למציאת זוגיות ואהבה יופיעו על מרקע הטלוויזיה גם אנשים עם מוגבלות. בכך, מיליוני הישראלים הצופים יוכלו לראות שהמוגבלות הפיזית היא רק מרכיב קטן מזהות שלמה מורכבת ואנושית, ממש כמו כל אחד מהמשתתפים בתוכניות ששודרו עד כה.
הכותב: יונתן קרני, משמש כמנכ"ל עמותת "בית הגלגלים" - ארגון ארצי לצעירים ובוגרים עם מוגבלות פיזית, הכולל ששה בתים הפתוחים לאוכלוסיות שונות מכל חלקי החברה הישראלית 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה