רכב
מהפכה בשוק הרכב: כך עומדים להשתנות כללי המשחק לחלוטין
הרפורמה המשמעותית ביותר נוגעת להגבלה חדה על רישיונות היבוא: עד לפני שנתיים התחדשו רישיונות כמעט אוטומטית, אך כיום הרגולטורים נחושים "להפגין שרירים" ולהתנות חידושים בכוח התחרותי של היבואן. רפורמה נוספת תאסור על יבואן עם נתח של מעל 10% להחזיק חברת ליסינג
ענף הרכב הישראלי עומד בפני תקופה של אי-ודאות חסרת תקדים, כאשר משרד התחבורה ורשות התחרות מתכננים סדרה של רפורמות דרמטיות שעשויות לשנות לחלוטין את פני השוק. הן מתגבשות ברמה האסטרטגית תוכניות רחבות היקף שיעצבו את התחרות בשנים הבאות.
על פי הפרסום בגלובס הרפורמה המשמעותית ביותר נוגעת להגבלה חדה על רישיונות היבוא: עד לפני שנתיים התחדשו רישיונות כמעט אוטומטית, אך כיום הרגולטורים נחושים "להפגין שרירים" ולהתנות חידושים בכוח התחרותי של היבואן. לפי ההצעה, יבואן המחזיק בנתח של מעלה מ-10% מהשוק ומייבא מכמה יצרנים יאלץ "לבחור" יצרן אחד ולוותר על השאר, בעוד יבואן עם נתח של 5%-10% לא יוכל לקבל רישיון למותג חדש כלל. זו לא סוגיה תיאורטית - לפחות שלוש בקשות לרישיונות חדשים תקועות כבר חודשים, ובקרוב יגיע מועד חידוש של חמישה רישיונות נוספים, כולל מותגים משמעותיים כמו צ'רי וקיה.
עוד פורסם כי רפורמה נוספת תאסור על יבואן עם נתח של מעל 10% להחזיק חברת ליסינג, צעד שמעורר דילמות כיוון שחברות הליסינג של יבואנים גדולים כמו כלמוביל, יוניון מוטורס וקרסו מוטמעות עמוק במערך המכירות שלהם, ומכירתן עלולה לפגוע מהותית בפעילותם. כמו כן משרד התחבורה מציע להגדיל מ-400 ל-1,500 את כמות הרכבים המותרת ליבוא במסגרת "תקינה לסדרות קטנות", הגדלה של פי ארבעה שיכולה לסייע ליבואנים מקבילים, בהנחה שצרכנים יסכימו להמר על דגמים שהמשכיותם בסימן שאלה. במקביל, תוארך תקופת "אפס קילומטר" מ-12 חודשים ממועד הייצור ל-13-14 חודשים ואולי יותר, צעד שיקל במיוחד על יבואנים עקיפים שסופגים הפסדים כשנאלצים לרשום רכבים על שמם.
רק אתמול רשות התחרות פרסמה היום חוות דעת הממליצה למשרד התחבורה שלא לחדש את רישיון היבוא של מותג הרכב הסיני GAC AION, המשווק בישראל על ידי אוריון מוביליטי מקבוצת יוניון. לפי ניתוח הרשות, המותג מתמקד בעיקר ברכבי קרוסאובר משפחתיים בגודל בינוני, שבהם מחזיקה קבוצת יוניון נתח שוק משמעותי של 18.3%, בעיקר בזכות דגמי טויוטה וג'ילי שהיא מייבאת.
עוד ב-
אתר "גלובס" פרסם כי רשות התחרות טוענת שחידוש הרישיון יאפשר לקבוצת יוניון להציע כלי רכב שמתחרים באותם סגמנטים דרך שלוש יבואניות שונות, מה שעלול לפגוע בתחרות פוטנציאלית בענף. עם זאת, מדובר בהמלצה בלבד והמשרד אינו מחויב לאמץ אותה, למרות שהסבירות לאי הארכת הרישיון נחשבת גבוהה.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה



