רכב

טויוטה מסתבכת: החברה נתבעת במיליוני שקלים, האם הסתירה כשל?

בעקבות פסיקה באוסטרליה נגד ענקית הרכב טויוטה, הוגשה בשבוע שעבר לבית משפט המחוזי בתל-אביב תביעה ייצוגית לבצע RECALL ולפצות גם את הישראלים ב-350 מיליון שקל

אבי פוגל |  8
טויוטה לנד קרוזר (צילום unsplash)
בחודש אפריל השנה חייב בית משפט הפדרלי באוסטרליה את 'טויוטה' לפצות בין השאר בעלי רכבי דיזל לאחר שנפסק שידעו מבעוד מועד על פגמים מהותיים ברכבים. בעקבות הפסיקה שם הוגשה בשבוע שעבר לבית משפט המחוזי בתל-אביב תביעה ייצוגית לבצע RECALL ולפצות גם את הישראלים  ב-350 מיליון שקל.
בכל הנוגע לישראל, לפי התביעה, מדובר ברכבי טויוטה דיזל לנדקרוזר - LANDCRUISER והיילקס HILLIX של השנים 2015-2020. כתב התביעה טוען כי ברכבים אלה קיים במכלול ה- DPF פגם טבוע בתכנון, הנובע הן מפגמים מכניים והן מפגמים בלוגיקת הבקרה וכיולי התוכנה הנלווים. 
כתב התביעה: מתאר בין השאר את ליקויי הליבה של הפגם. בחשיפת הרכבים לנהיגה רגילה ורציפה במהירות 100 קמייש: במהירות זו המערכת שאמורה להגביר את הטמפרטורה לשם ביצוע רגנרציה (DOC) נסתם ונחסם, מה שמוביל להתחדשות לא מספקת, ומוביל לחסימת ה- DPF כולו.
הפגם הסדרתי, גורם לאחד או יותר מהתסמינים הבאים: ירידה בכוח המנוע של הרכב, צריכה מוגברת  של דלק, הפעלת נוריות חיווי באופן תכוף - המחייב טיפול במוסך וניקוי המכלול, צורך בהחלפה של חלקים ממערכת הזפת ומערכות קשורות או משורשרות למערכת,  פליטת עשן לבן סמיך, ריח רע ועוד.

בכתב התביעה הייצוגית מבקשים התובעים לחייב את טויוטה, ובפרט יוניון מוטורס, להודיע לבעלי הרכבים מיד עם היוודע לה אודות הפגם הסדרתי ברכבים, לוקחת אחריות על הפגם, מתקנת את הפגם על-חשבונה ומשיבה כספים למי שתיקן בעצמו ומפצה את בעלי הרכבים.



כאמור, כתב התביעה שהוגש לבית משפט המחוזי, נסמך על פסק דין באוסטרליה גם שם הוגשה תביעה ייצוגית נגד טויוטה וביום 7.4.2022 ניתן פסק דינו של בית המשפט הפדרלי באוסטרליה בתובענה בנוגע לאותם פגמים במכלול מערכת DPF שם חייב בית המשפט את טויוטה בתשלום פיצויים לחברי הקבוצה בסך 17.5% אחוזים מהמחיר הקמעונאי של הרכב. זאת, לאחר שבית המשפט בחן את העובדות המוסכמות על הצדדים, וקיבל חוות דעת מטעם מומחה שמונה על ידי בית המשפט.

בפסק הדין באוסטרליה נקבע כי 'טויוטה' היו מודעת היטב לפגם הסדרתי במכלול. נקבע כממצא עובדתי המסתמך גם על הודאות מפורשות של טויוטה אוסטרליה, כי החל מפברואר 2016 התקבלו אצלה אינספור תלונות על תסמיני הפגם במכלול, שהגיעו עד לחברת האם ביפן, בעקבות כך ביצעה טויוטה מספר תיקוני שדה ברכבים בעלי המכלול הפגום, עד לשינוי אופן ייצור המכלול ברכבים חדשים שיוצרו מחודש יוני ואילך.
 



כמו כן נקבע כי טויוטה אחראית לפגמים בייצור ולהטעיית הלקוחות אם במעשה או במחדל. טויוטה כאמור, חויבה לבצע RECALL לרכבים ולפצות את חברי הקבוצה בגין ירידת ערכם של הרכבים ועוד.

מטעם טויוטה ישראל נמסר: "התביעה המדוברת הוגשה ביום חמישי האחרון וטרם הגיעה ליוניון מוטורס. לכשתתקבל נלמד את כתב התביעה עם היצרנית טויוטה ונגיב בהתאם. ככל שידוע לנו בשלב זה התביעה קשורה בפסיקה שהתקבלה לפני מספר חודשים באוסטרליה ולכן טרם ברור הקשר לישראל".
 

תגובות לכתבה(8):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    לא לקנות טויוטה קאמרי
    ניצול בנס 08/2023/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אלוהים ישמור אותכם ממלכודת מוות,זו. אם החיים חשובים לכם..
    סגור
  • 7.
    מחיר המרוץ לעולם ירוק יותר?
    Moish 08/2022/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אתמול פולקסווגן ובמקרה הנדון ומבלי להקל על טויוטה ומחדליה, "זה כנראה מחיר המרוץ לעולם ירוק יותר", כלומר פתרונות להפחתת מזהמים לטווח קצר, בעוד שלטווח הארוך הירוק הופך לאפור כהה ואף שחור כי הבלאי המואץ למערכות "הירוקות" כמו מסנני חלקיקים חונקי מנוע, הקטנת נפחי מנוע ותוספת מערכות טורבו, גיר DSG ועוד ובמקרה הנדון סביר להניח המעבר החפוז לתקן דיזל יורו 6 והתוסף אוריאה. לעשות את הסיפור קצר, במבחן התוצאה לטווח הקצר מקצר חיי מכלולים ישנים שהוכיחו עצמם לטווח ארוך. מה יהיה? ימים יגידו, בינתיים דומה שעולם הרכב מאלתר פתרונות קצרות מועד לדרישות של ירוקים תאורתיקנים. מה ירוק יותר? ימים יגידו. בכל מקרה אם אומנם יתברר שהתביעות מוצדקות,"כמויש טויוטה" חש בוש ונכלם עבור טויוטה.
    סגור
  • 6.
    היפנים מייצרים ישראלים בתי משפט (ל"ת)
    אהי 08/2022/23
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 5.
    גם לי ידוע לי על תקלות בתכנון
    מיקי 08/2022/22
    הגב לתגובה זו
    0 1
    ואין עם מי לדבר עד שתהיה תאונה .
    סגור
  • 4.
    לא לקנות 2009 ומעלה. בכל היצרניות. (ל"ת)
    אביב 08/2022/22
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 3.
    יש לי כזה לנדקרוזר 2017:
    אבי 08/2022/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    קודם כל... רכב אגדה, אני על 4x4 כבר 25 שנה, זה ממש מהטובים, גם בכביש. לא היו לי בעיות למרות שיוניון האלו נתנו חרא שירות כשהייתי צריך אותם בנושא מערכת המולטימדיה המחורבנת שלהם. בעניין המדובר, לא ברור כתוב שכבר מהדגמים של יוני 2016 תיקנו את הדברים. לא ברור.
    סגור
  • 2.
    רכב עגלה לא יציב ללא מבחני ריסוק
    שי 08/2022/21
    הגב לתגובה זו
    2 1
    של המיגזר זה מגיע עם m 16 בטיחות פשוט בושה וכל העם רץ לקנות אותו חחח
    סגור
  • 1.
    למי אכפת
    צופה נלהב 08/2022/21
    הגב לתגובה זו
    1 1
    אם היה לי כסף ללנדקרוזר, זה היה בעיה שלי, למזלי ולמזל רוב האנשים שקנו קורולה ממש לא כואב לי
    סגור