סילבן אדמס: המיליארדר הציוני שמיחצן את מדינת ישראל

אביו היה איל נדל"ן קנדי ולמנכ"ל החברה המשפחתית איברוויל דיוולופמנט, הוא מונה בגיל 36. את הונו הוא משקיע בשיפור תדמיתה של מדינת ישראל בדעת הקהל העולמית, באמצעות הבאת אירועים בינלאומיים נוצצים לארץ. מי אתה סילבן אדמס?

מערכת ice |  1
סילבן אדמס (צילום ויקיפדיה, freepik)
סילבן אדמס הוא איש עסקים ומיליארדר יהודי קנדי-ישראלי. את עיקר כספו עשה באמצעות חברת הנדל"ן המשפחתית איברוויל דיוולופמנט (Iberville Developmensts). בתודעה הציבורית מוכר אדמס כפילנטרופ וכמי שפועל להאדרת שמה של מדינת ישראל בזירת העולמית באמצעות הבאת אירועים בינלאומיים גדולים לארץ הקודש. נכון לסוף 2021, הונו מוערך בכ-2.3 מיליארד דולרים.
ביוגרפיה עסקית
אדמס נולד וגדל בקנדה, בנם של מרסל ואנני. אביו ברח בשנת 1943 ממחנות הכפייה ומהנאצים והגיע לישראל באונייה. בהמשך לחם מרסל במלחמת העצמאות ולאחר הקמת המדינה נשלח מטעם הסוכנות היהודית לעיר הנמל מארסיי שבצרפת, שם סייע בהכנת עולים לקראת הגעתם לארץ. כעבור כמה שנים עבר מרסל לקנדה.
בארץ המייפל הקים מרסל את איברוויל דיוולופמנט, חברת נדל"ן שהפכה לאימפריה. את הבן סילבן שהשתלב בעסק המשפחתי, מינה למנכ"ל בשנת 1995, כשהוא בן 36. בריאיון ל"ישראל היום", מ-2016 סיפר אדמס: "אבא שלי עבד תחילה כשכיר בעסקי העור בקוויבק והצליח מאוד, ובמקביל החל להתנסות בעסקי נדל"ן למגורים. כשהצליח, הקים חברת נדל"ן ובהמשך עבר מנדל"ן למגורים לנדל"ן מסחרי. הוא היה מחלוצי הקמת המרכזים המסחריים בקנדה. מה שדוד עזריאלי ז"ל עשה כאן בארץ, אבי עשה בקנדה, ואגב, הם היו חברים טובים".
בנוגע להשתלבותו  בחברה המשפחתית, אמר: "מבין ארבעת הילדים במשפחה, אני הייתי בעל העניין והכישרון לעסקים, אז מבחינתי זה היה טבעי להשתלב בעסק המשפחתי. כשנכנסתי לחברה בגיל 25, אבא שלי אמר לי: אני רוצה שתגנוב ממני את החברה שלי. הוא התכוון שאני ממש אתאמץ להצליח ולכבוש אותה, וזה גרם לו סיפוק רב שהפכתי למנכ"ל והצלחתי להביא את החברה להישגים משמעותיים". 
כיום איברוויל דיוולופמנט היא מחברות הנדל"ן המוכרות והמצליחות בקנדה, עם רזומה הכולל שורה ארוכה של נכסים בצפון אמריקה. מרסל אדמס נפטר ב-2020 כשהוא בן 100.
בין מסי למדונה
סילבן נשוי למרגרט (השניים הכירו כמנדבים בקיבוץ חצור), אב לארבעה ילדים וסב לנכדים, הוא ציוני נלהב ועלה לישראל עם משפחתו באמצע העשור שעבר ומתגורר בקומות ה-20 וה-21 בפנטהאוז יוקרתי בתל אביב.
אדמס נחשב לישראלי היחיד שנכלל נכון להיום במיזם "התחייבות הנתינה" (The Giving Pledge) של וורן באפט וביל גייטס, במסגרתו מתייחבים החברים לתרום לפחות מחצית מהונם למטרות צדקה. בין תרומותיו הבולטות של אדמדס: כ-100 מיליון שקלים שהועברו למרכז הרפואי תל אביב (איכילוב) למטרת הקמת מרכז לרפואה דחופה. בנוסף הקים אדמס את ה"וולדרום" מסלול האופניים האולימפי היחיד בישראל (והראשון במזרחי התיכון), מרכז הספורט של ימק"א בירושלים, כמו כן תרם למיזם הישראלי להנחתת החללית "בראשית" על הירח.
אדמס גם חתום על פרס בוני ציון, אשר מבקש להוקיר את פעילותם ותרומתם של עולים חדשים ממדינות דוברות אנגלית. מאז 2013 מחולק הפרס בהתאם למגוון קטגוריות – תרבות אומנות וספורט, מדע ורפואה, חינוך, יזמות עסקית וטכנולוגיה, מנהיגות צעירה, פעילות התנדבותית וכן מפעל חיים.
בשנים האחרונות אדמס פועל במרץ בזירה ההסברתית למען האדרת שמה של ישראל בעולם, על ידי קיום אירועים בינלאמיים בארץ. במסגרת מימוש החזון הביא לירושלים את מרוץ האופניים היוקרתי ג'ירו ד'איטליה בהשקעה של 100 מיליון שקל, מימן את הופעתה של מדונה באירוויזיון בתל אביב, והנחית את נבחרות ארגנטינה (עם כוכבה ליאו מסי, בכיר כדורגלני תבל), ואורוגוואי, למשחק ידידות באיצטדיון בלומפילד.
את תחביבו כרוכב אופניים, לקח אדמס צעד קדימה. מתוך רצון לחשוף את הענף ולהגדיל את מספר הרוכבים בישראל, לצד הבאת הג'ירו ד'איטליה לישראל, הוא היה שותף למימון פעילותה קבוצת רכיבה בינלאומית – ישראל פריימר טק (לשעבר ישראל סייקלינג אקדמי), המשתתפת במרוצים החשובים בענף, וכוללת בשורותיה גם רוכבים ישראלים.
בריאיון ל-ynet ביולי 2021 התייחס אדמס לאתגר שלקח על עצמו והסביר: "זה פשוט מאוד – ישראל היא המותג שלי. מדינה שמושמצת בכל מקום ואני לא חושב שהישראלים מבינים עד כמה שלילי הסיקור החדשותי ברחבי העולם. זה הגיע למצב בו כשלוחצים על הרוב הדומם להביע דעה על ישראל – היא תהיה שלילית. ה-BDS עושה להם שטיפת מוח. הם רואים את המדינה כאזור מלחמה, לא שוקלים לבקר כאן. אני רוצה לשנות את הדעה של הרוב הדומם".
הפרויקט הבא אותו הוא מתכנן להביא אדמס לישראל, הוא שאפתני במיוחד: גביע העולם בכדורגל, באירוח משותף עם מצרים, סעודיה ואיחוד האמיריות.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    אדמס
    מומו 07/2023/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל הכבוד,ציוני נלהב שדואג למדינה,בניגוד לביבי שעושק את המדינה וגורם לנזק תדמיתי,דיקטטור.
    סגור