רון לאודר: הבן של מלכת הקוסמטיקה שרכש את ערוץ 10

מי אתה רון לאודר? הוא נצר לאליטה עסקית אמריקנית, וידע לסלול את דרכו אל הפוליטיקה ואל צמרת ההנהגה היהודית העולמית – ובדרך, להפוך לאחת הדמויות המשפיעות בשוק התקשורת הישראלי.

מערכת ice | 
רון לאודר (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
רונאלד (רון) סטיבן לאודר, יליד 1944 הוא איש עסקים, פוליטיקאי ופילנתרופ אמריקאי-יהודי. לאודר משמש בין היתר כנשיא של הקונגרס היהודי העולמי וכחבר בדירקטוריון של ענקית הקוסמטיקה, אסתי לאודר. הונו נכון למרץ 2024 (על פי המגזין פורבס), עומד על כ-2.7 מיליארד דולרים.
 
ביוגרפיה עסקית
לאודר נולד בניו יורק. הוא אח צעיר ללאונרד ובן זקונים של ג'וזף לאודר ואסתי לאודר, יהודים ממוצא הונגרי. שנתיים לאחר הולדתו, הקימה אימו את מותג הקוסמטיקה הנושא את שמה, ואשר יהפוך עם השנים לאימפריה. לאחר שסיים את לימודיו התיכוניים, התקבל לאודר לבית הספר היוקרתי למנהל עסקים באוניברסיטת פנסילבניה ולאחר מכן למד באוניברסיטאות פריז ובריסל. ב-1964 הצטרף לעסק של אימו, כראש האגף הבינלאומי.
באמצע שנות ה-80 הודיע לאודר על עזיבת קונצרן הקוסמטיקה לטובת אתגרים חדשים: הוא מונה כעוזרו של קספר ויימברגר, מזכיר ההגנה, לענייני אירופה ונאט"ו, ובהמשך נבחר לשגריר ארה"ב באוסטריה. ב-1989 התמודד לאודר על מועמדות המפלגה הרפובליקאית למשרת מושל ניו יורק, והפסיד לרודי ג'וליאני. על אף אותו הפסד, לאודר הוא אחד התורמים הגדולים של המפלגה הרפובליקנית ולתומך אדוק שלה.
תיק תקשורת
על רקע נפילת הקומוניזם, החליט לאודר למקד את פעילותו העסקית במזרח אירופה – ועד 1995 הקים בה שתי חברות תקשורת שזכו להצלחה: CME, המחזיקה בעשרות ערוצים מסחריים במרבית מדינות מזרח אירופה; ו-RSL  המספקת שירותי טלקום.
עם הרוח הגבית ממזרח אירופה, נכנס לאודר גם אל שוק התקשורת הישראלי. ב-1996 הוא רכש את השליטה ב-JCS – חברת ההפקות הגדולה בישראל, ומי שסיפקה אז שירותים לעשרות רשתות זרות. ב-2004, באמצעות JCS, רכש לאודר רכש מניות בערוץ 10, שנקלע אז לקשיים כלכליים.
בראשית העשור הבא, כבר הפך לבעל השליטה העיקרי בערוץ. לאחר שגם תחת הנהגתו התקשה ערוץ 10 לאיים על ההגמוניה של ערוץ 2, סבלנותו של לאודר פקעה – מה שהוביל למכירת אחזקותיו בערוץ בהפסד המוערך בכ-500 מיליון שקלים. ב-2018 בישר לאודר על סיום פעילותה של JCS בישראל.
מתווך סודי, נדבן, אספן
לאודר נשוי לג'ו קרול, עימה התחתן ב-1967 והוא אב לארין וג'יין (שתיהן בכירות בחברת אסתי לאודר), ומתגורר בניו יורק. לאורך השנים פיתח לאודר היכרויות קרובה עם דמויות רבות השפעה בגזרות הממשל והכלכלה בישראל ומעבר לים. בעבר הוא נחשב למקורב לבנימין נתניהו. כך למשל, ב-1998, בזמן כהונתו הראשונה של נתניהו כראש ממשלה, פורסם כי לאודר שימש כשליחו לשיחות חשאיות בין ממשלות ישראל וסוריה בנושא שטחי רמת הגולן.
במהלך השנים נמתחה ביקורת על היחסים בין השניים – בעיקר בזמן שליטתו של לאודר על ערוץ 10, שהיה אז אחד משני הערוצים המסחריים היחידים בישראל. בעקבות תחקיר שפרסם העיתונאי רביב דרוקר ושודר ערוץ 10, במהלכו טען כי נסיעותיהם של נתניהו ומשפחתו לחו"ל מומנו על ידי גופי פרטיים – תחקיר שנודע בשם "ביבי טורס" ואף הוביל לבדיקה של מבקר המדינה והמשטרה, שלא העלתה ממצאים המצדקים פתיחת חקירה – הצטננו על פי הדיווחים היחסים בין השניים.
חלק נרחב מזמנו (ומכספו) מקדיש לאודר לסיוע לקהילות היהודיות ברחבי העולם, חיזוק הקשר בינן ובין מדינת ישראל ומאבק באנטישמיות. אחת הפעולות הבולטות שלו טמונה בהקמת "קרן לאודר לפיתוח קהילות יהודיות והשכלה יהודית בארצות מזרח אירופה". קרן זו תומכת כיום בעשרות מוסדות חינוך, מחנות ומרכזים קהילתיים יהודיים.
לאחר ששימש בין היתר כנשיא קק"ל בארה"ב, כנשיא קונגרס ראשי הקהילות היהודיות וכראש מנהל הכספים של הקונגרס היהודי העולמי, נבחר ב-2007  לאודר לעמוד בראש הקונגרס היהודי העולמי, תפקיד בו הוא מחזיק גם היום.
לצד פעילתו העסקית והפוליטית, מוכר לאודר כתורם נדיב. הוא תומך בין היתר בנויה גאלרי בניו יורק, והקים את בית הספר לממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן (המרכז הבינתחומי) בהרצליה. עוד עומד לאודר מאחורי הקמת בית הספר למנהל עסקים בווינה. בסוף שנות ה-90 של מילניום שעבר אף הזרים כספים לבית"ר ירושלים. שמו עלה לא פעם גם כמי שמועמד לרכוש את המועדון, מהלך שעד כה נשאר ברמת הכותרת העיתונאית.
לאודר נודע באוספים שהוא מחזיק – ובראשם אוסף אומנות מפואר הכולל אלפי יצירות ונאמד בשווי של כמיליארד דולרים. אחד הציורים המפורסמים בו הוא דיוקנה של אדלה בלוך-באואר, שצייר האומן האוסטרי גוסטב קלימט, שנרכש בידי לאודר ב-2006 תמורת 135 מיליון דולרים. אוסף מרשים אחר שלו מאגד כלי נשק ושריון מימי הביניים והרנסנס, ונחשב לאחד הגדולים בעולם.
ברזומה של לאודר גם ספר פרי עיטו "Fighting Violent Crime in America", וכמו שמלמדת הכותרת, מתמקד במלחמה בפשיעה האלימה בארצות הברית. בנוסף מזוהה לאודר כמי שסייע להחזרת יצירות אומנות שנבזזו על ידי הנאצים לבעליהם היהודים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה