מייקל דל מייסד דל מחשבים: הון מוערך, ביוגרפיה עסקית ותרומתו לקהילה

מי אתה מייקל דל? כילד הוא גילה חוש עסקי מפותח כשהרוויח בגיל 12 אלף דולרים ממכירת בולים, וכסטודנט, הקים מחדרו במעונות האוניברסיטה חברת מחשבים שתהפוך למותג.

מערכת ice |  1
מייקל דל (צילום טוויטר/ מייקל דל)
מייקל סול דל, יליד 1965, הוא יזם, איש עסקים ומיליארדר יהודי-אמריקאי. דל הוא מייסד ומנכ"ל חברת המחשבים דל (Dell). הונו נכון למאי 2023 (לפי המגזין פורבס), עומד על כ-54.4 מיליארד דולרים.
ביוגרפיה עסקית
דל נולד בעיר יוסטון וכבר כילד מספרים כי גילה חוש עסקי מפותח: בגיל 12 גרף כ-1,000 דולרים ממכירת בולים, ובגיל 16 הכניס לכיסו עמלות שהסתכמו ב-18 אלף דולרים כשמשווק מנויים לעיתון יוסטון פוסט.
עם סיום התיכון, נרשם דל לאוניברסיטת טקסס, ובגיל 18 ייסד את PC's Limited, חברת מחשבים צנועה שפעלה מחדרו בקומה ה-27 במעונות. אגב, את הכסף לפתיחת החברה קיבל דל מסבו וסבתו, שהעניקו לו 1,000 דולרים כהלוואה. שנה מאוחר יוצר הציגה החברה את המחשב הראשון שפיתחה Turbo PC, ובזכות מכירה בהתאמה אישית ישירות ללקוחות, גרפה תוך 12 חודשים כשישה מיליון דולרים.
הצעד הבא היה התרחבות אל מעבר לגבולות ארצות הברית. המהלך הוכיח את עצמו במהרה וב-1988 שינתה החברה את שמה לדל מחשבים. עם השנים בנתה החברה מוניטין עולמי בזכות ייצור, פיתוח ותמיכה במגוון מוצרי מחשוב ואלקטרוניקה – ממחשבים אישיים דרך מחשבי כף יד ועד שרתים ואמצעים לאחסון נתונים וציוד היקפי. ב-2003 ועל רקע הצלחתה, שונה שם החברה שוב, הפעם לדל.
ב-2010 פורסם כי החברה תשלם לרשות לניירות ערך האמריקנית 100 מיליון דולרים ככופר, זאת כפיצוי על שימוש בתשלומים שקיבלה מאינטל כדי לנפח את רווחיה. דל עצמו נדרש לשלם כארבעה מיליון דולרים, בנוסף הפיצוי שנקבע לחברה.
ב-2016 השלימה דל את רכישת חברת EMS, המתמחה באספקת מוצרים, שירותים ופתרונות לאחסון וניהול. העסקה המוערכת בכ-60 מיליארד דולרים, היא מהגדולות בהיסטוריית התעשייה הטכנולוגית.
לצד חברת המחשבים, ייסד דל בשנות ה-90 את אופטיקל סנטר, רשת עולמית בעלת מאות סניפים (כולל בישראל) המציעה עדשות מגע, משקפי שמש, משקפי ראייה ומכשירי שמיעה. הון רב צבר דל גם מחברת ההשקעות האישית שלו MSD קפיטל, לה אחיזה בין היתר בבתי מלון ומסעדות.
הקשר הירושלמי
דל, נשוי לסוזן ואב לארבעה, הוא גם תורם נדיב: ב-2006 תרם 50 מיליון דולרים לאוניברסיטת טקסס לקידום המצוינות בבריאות ובחינוך, ואילו במאי 2017 תרם כמיליארד דולרים למלחמה בעוני. כמו כן, "משכן הראייה" שהקים במסגרת אופטיקל סנטר מציע משקפיים ומכשירי שמיעה במחירים מוזלים לבעלי מוגבלויות ולחיילים.
ב-2013 הוענקה לדל מדליית בנג'מין פרנקלין, על הישגים בתחום המדע וההנדסה, כשלצידו ברשימה היוקרתית שמות כמו ביל גייטס, נועם חומסקי ופרנסיס המילטון ארנולד. בין נכסי הנדל"ן שברשותו, גם דירות בירושלים אותן הוא משכיר לאנשי עסקים.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    משכן הראייה
    אריק שטיינר 08/2022/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא נראה לי ש"משכן הראייה" של אופטיקל סנטר קשור למייקל דל - את אופטיקל סנטר ואת "משכן הראייה" ייסד מר לאורנט לוי, צרפתי יהודי חרדי ונדבן. למיטב ידיעתי. אריק שטיינר מנכ"ל סונובה ישראל
    סגור