קריירה ולימודים

על פיטורין ומשכורת: כל הפרטים על זכויות העובדים בזמן המבצע

עו"ד רבקה ורבנר הממונה הראשית על יחסי העבודה הסבירה על יחסי העבודה במשק בתקופה ביטחונית רגישה כמו מבצע "שומר החומות". באילו מקרים אסור למעסיק לפטר? ומי זכאי לפיצויים?
אביחי דלאל | 
סביבת עבודה (צילום יחצ)
שר הביטחון הכריז על מצב מיוחד בעורף, בטווח ישובים של עד 80 ק"מ מעזה. במצב שכזה, הממונה הראשית על יחסי עבודה, עו"ד רבקה ורבנר והיחידה ליחסי עבודה הגישו לציבור מידע והוראות כלליות בעניין יחסי עבודה במשק בתקופת מבצע "שומרי החומות".  אז למי מגיע פיצוי? את מי מותר לפטר? ומה קורה במצבים השונים  בעבודה? 
האם עובד הנעדר מהעבודה בגלל המלחמה זכאי לפיצוי?
"בהסכמים והסדרים שגובשו בתקופות לחימה, בעבר נקבע בי תושבי יישובים שהיו עד לטווח 40 ק״מ מהרצועה יהיו זכאים לפיצוי. במלחמת לבנון השנייה, למשל, חויבו המעסיקים לשלם שכר לעובדים, שנעדרו מהעבודה, בשל הנחיות כוחות הביטחון, שלא להגיע למקום העבודה. במלחמת המפרץ, למשל, נקבעו הסדרים של תשלום ושל זקיפת היעדרות על חשבון ימי חופשה. כך למשל, ניתן פיצוי בתקופת הלחימה בעופרת יצוקה, בכפוף לתנאים, שנקבעו בהסכם קיבוצי מיום 20 במאי 2009 (שחל על התקופה שבין דצמבר 2008 ועד ינואר 2009). כיום, הזכאות לשכר עובד, הנעדר מהעבודה עקב הוראות פיקוד העורף.
"במקומות ובימים שבהם ניתנו הוראות אלה, נשענת על הרכיבים הבאים: קיום הסכם קיבוצי בין הממשלה והמעסיקים לבין ההסתדרות, המחייב את המעסיקים לשלם שכר לעובדיהם, בגין ימי היעדרות, עקב הוראות של פיקוד העורף, או לעובד שנעדר ממקום עבודתו, כאשר מוסד החינוך של ילדו נסגר באזור. לצורך כך, תדרש הצהרת העובד בכתב, כי הילד (עד גיל 14 או ילד בעל צרכים מיוחדים כהגדרתו בחוק חינוך מיוחד), נמצא בהחזקתו הבלעדית של העובד, או שהעובד הינו הורה יחיד של הילד, או שבן זוגו של העובד\ת הוא עובד\ת או עובד\ת עצמאי, ולא נעדר מעבודתו, מעסקו או מעיסוקו במשלח ידו, לצורך השגחה על הילד. במקרים בהם בן הזוג אינו עובד\ת או עובד\ת עצמאי – נבצר ממנו להשגיח על הילד. השכר, שישולם, הוא השכר הרגיל, למעט תשלומים חד-פעמיים, תשלומים שנתיים, שעות נוספות מדווחות, כוננות, החזרי הוצאות וגילום מס בגינם. כן יש להמשיך בכל התנאים הסוציאליים בגין שכר זה. עד 20% מימי היעדרות העובדים, ניתן יהיה לקזז מיתרת ימי חופשתם. הסדר זה אינו חל על היעדרות מחמת מחלה, תאונה, חופשה או מילואים". 
אם המעסיק מחייב להגיע למקום העבודה, למרות הוראות פיקוד העורף להישאר בחדרי מיגון, האם חובה להתייצב או ניתן לפטר עובד שלא מגיע לעבודה, במפעל שאינו ממוגן?
"מעסיק, שיפטר עובד שנעדר מעבודתו, בהתאם להוראות פיקוד העורף, פועל בניגוד לחוק. בית הדין לעבודה מוסמך לבטל את הפיטורין. יודגש, חלה חובה על כל אזרח להישמע להוראות פיקוד העורף. זאת כקבוע בחוק להגנה על עובדים בשעת חירום".
האם אמורים עובדים, שמקום עבודתם היה סגור על פי הוראת פיקוד העורף, לקבל פיצוי?
"בעבר נקבע כי המעסיק, שמקום עבודתו היה סגור על פי הוראות פיקוד העורף, ישלם לעובדיו כרגיל את שכרם, והוא יוכל לתבוע את הפיצוי מהממשלה, בהתאם להסכם אליו יגיעו הצדדים (כך למשל, נקבע בהסכמים בעבר, כמו  בעקבות מלחמת לבנון השנייה ועוד)". 
במפעל, יש חדר ממוגן, אך רחוק, ואין באפשרות העובד להספיק להגיע בזמן אל המרחב המוגן, מה עושים?
"במקרים בהם לא ברור לעובד, האם המפעל מוגן, יש לפנות לקבלת הוראות מפיקוד העורף, בכל מקרה אין לחייבו לעבוד, באין מיגון, כדרישת כוחות הביטחון".
במקרה בו מקום העבודה עובד כרגיל, אבל העובד פוחד להגיע, ועל כן נעדר. האם יהיה זכאי לשכר, לעת היעדרותו?
"תשלום השכר מותנה בתנאים, שייקבעו בהסכם, ובהם קביעת פיקוד העורף כי מדובר במקום עבודה, שאינו מוגן. אם הנחיות פיקוד העורף קובעות שבאזור בו העובד מועסק, צריך להישאר במרחב מוגן, ולא לצאת לעבודה, יהיה זכאי העובד לתשלום שכר. לעומת זאת, אם מקום העבודה נמצא מחוץ לטווח הסכנה, אבל העובד לא הגיע לעבודה, כי פחד לצאת, הוא לא יהיה זכאי לשכר".

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה