כסף וצרכנות
מנכ"ל רשות הגנת הצרכן: "יש משבר אמון בין רשתות המזון לצרכנים"
בריאיון מיוחד עם מנכ"ל הרשות להגנת הצרכן, קובי זריהן, הוא חושף את עומק השבר בין הציבור לרשתות המזון. בלי הרבה סיסמאות, הוא מודה שיכולת הפיקוח מוגבלת, שהשוק מנצל את זה ושהצרכנים פשוט הפסיקו להאמין ברשתות המזון.

קובי זריהן. צילום: יח"צ
"זה חוק שקיים שנים. לאורך השנים ההתייחסות אליו הייתה מינורית פה ושם, בנגיעות, מבלי באמת לתת לו משקל מהותי. בתקופת הקורונה הוא התחיל לקבל יותר תשומת לב, וגם לאחר מכן, בתקופת המלחמה. סימון מחירים זו עבודה מאוד סיזיפית. צריך לעמוד אדם עם אקדח סימון, ולסמן מוצר אחר מוצר. בסופרים גדולים, יש בין 30 ל־50 אלף מוצרים. זו עבודה מתישה, שדורשת זמן רב, ולא הרבה אנשים מוכנים לעשות אותה. מה שקרה זה שבמהלך הקורונה ובמלחמה, נוצר מחסור חמור בכוח אדם.
"כן. ברגע שהרשויות 'פתחו את הדלת', כולם התחילו להתייחס לזה כאילו החוק בוטל והפסיקו לסמן מחירים. יכול להיות שיש בזה משהו. אולי זה באמת יצר איזשהו באז כך או כך, זה בהחלט לא תרם לנושא של סימון המחירים. מה שאנחנו עושים בשנה האחרונה הוא לתת דגש מאוד מאוד גדול לנושא הזה, למרות כמות המשאבים הדלה שיש לנו.
"אנחנו גוף ממשלתי, רשות ממשלתית. התקנים שלנו נקבעים על ידי משרד האוצר ונציבות שירות המדינה. התקציב שלנו הוא תקציב מדינה והוא זעום. אני אפילו מתבייש להגיד כמה. מרגע שנכנסתי לתפקיד אני במאבק על זה מול האוצר, מול משרד הכלכלה, מול ועדות הכנסת. כולם מבינים את החשיבות והצורך, כולם באים בטענות למה אין פיקוח, אבל בפועל, המשאבים פשוט לא מגיעים".
"בוודאי. צריך להבין סימון מחירים זה רק סעיף אחד קטן מתוך מכלול המשימות של הרשות. אנחנו עוסקים גם בעוקצים, בעבירות פיננסיות, בחקירות מורכבות, ברמאויות בתחום הנדל"ן, ביועצי השקעות ועוד המון תחומים. ואין לנו כמעט סמכויות לפעמים ממש עובדים בלי כלים. זה המצב, וזה קשה מאוד".
"קודם כל, אני לא חושב שסימון המחירים הוא הגורם המרכזי שמשפיע. בסופו של דבר, היום לכל צרכן יש בטלפון את כל החשבוניות הדיגיטליות עם כל המחירים של כל המוצרים, לאורך שנים. אם את באמת רוצה לעשות השוואות, תעשי את זה דרך החשבוניות הדיגיטליות. זו השוואה הרבה יותר מדויקת והרבה יותר אפקטיבית מסימון מחיר פיזי על מוצר".
"לא. זה הסתיים. ההקלה ניתנה לחודש אחד בלבד, באוקטובר 2023, מיד לאחר פרוץ המלחמה. זה נגמר כבר בתחילת נובמבר".
"הטענה הזו פשוט לא נכונה. אין שום הקלה. לא כיום, ולא הייתה מאז נובמבר. ניסו לקדם שוב הקלות בעקבות האירועים עם איראן, אבל סירבנו בתוקף, והבהרנו חד־משמעית אנחנו לא מקלים בשום דבר. נכון, אנחנו גם לא נרד על סניף אם נפל טיל 100 מטר ממנו, יש היגיון. אבל זה לא אומר שאנחנו מקלים או מחפפים. בכלל לא.
"הסיבה השנייה היא שלרשתות פשוט קשה לסמן את כל המוצרים בכל רגע נתון. לא בטוח ש-100% מהן מסוגלות לעמוד בזה באופן מושלם. תמיד יהיו תקלות. תמיד יהיה את הצרכן שיגיע עם בקבוק שמפו אחד שלא סומן ויעשה מזה רעש. אף אחד לא מצלם מדף שמסומן כמו שצריך ואומר "כל הכבוד". אגב, זה משהו שאני כן מתכוון לשנות. אני רוצה להתחיל לפרסם גם דוגמאות חיוביות, סניפים שפועלים בצורה ראויה, שהכול אצלם מסודר. לא רק להציג קנסות, אלא גם לתת הכרה למצטיינים. אני מאמין שזה יעודד אחרים להשתפר ולתת שירות טוב יותר לצרכנים".
"הבעיה האמיתית. היא למעשה בו הצרכן אומר: 'אני עומד עכשיו בסופר, מחזיק בקבוק שמפו ואני לא יודע כמה הוא עולה'. הסימון על המדף לא תמיד ברור, יש בלגן, המחיר לא קריא, קשה להשוות למוצרים אחרים שעלולים להיות זולים יותר. אלה הבעיות שאנחנו מכירים היטב. לכן, אנחנו ממקדים את האכיפה. בגלל שיש לנו כל כך מעט משאבים, אנחנו לא מתפזרים.
"עשינו מחקר מאוד גדול על הנושא הזה. והחשש המרכזי שחזר שוב ושוב היה זה שצרכנים אומרים "אם המחיר יוצג על צג דיגיטלי, זה אומר שלחיצה אחת תספיק כדי להעלות מחירים. אז יעלו לי את המחיר כל יום". זה מה שמפחיד אותם. הם לא תמיד מבינים, או אולי לא שמים לב, שלקמעונאים כבר היום אסור להעלות מחירים באיזה אופן שהם רוצים.
"בהחלט. זה אפשרי, ואנחנו כבר מתקדמים בהסכמות בעניין הזה. יש קונצנזוס רחב שלא מעלים מחירים במהלך שעות הפעילות של הסופר. כלומר, כל עוד הסניף פתוח, לא משנים מחירים. זו הסכמה שאנחנו מקבלים מרוב הקמעונאים. יש כאלה שאפילו מוכנים להתחייב לא להעלות מחירים במשך מספר ימים רצופים. אחד מהם אמר לי, 'אני מוכן להתחייב על שבוע שלם בלי שינויים'. אז הרצון לשמור על שקיפות קיים, אבל כל עוד הציבור לא בוטח בהם, קשה להתקדם. ולכן אני אומר גם לקמעונאים וגם לצרכנים, צריך לבנות מחדש את האמון. תנו שירות, תסדרו מדפים כמו שצריך, תראו כשמורידים מחירים, תדגישו את זה. כי מה שמפחיד את הצרכן זה לא הטכנולוגיה שהיא דווקא מצוינת, מה שמפחיד זה התחושה שמישהו "ידפוק" אותו בלי שהוא ישים לב. וזה עניין של תודעה, לא של מציאות".
"היום יש סורקי מחירים כמעט בכל סופר. קחי מוצר, סורקים וזהו, את יודעת את המחיר. אבל אז הם אומרים, "אני לא עובד בסופר, למה שאני אטרח לסרוק?" אבל כשמדובר בקופות בשירות עצמי, פתאום כן מתאים להם להיות "הקופאית", כי זה מקצר להם זמן. אז את רואה זו לא באמת בעיה של נוחות או טכנולוגיה. זה עניין של תודעה ופסיכולוגיה הרבה יותר ממה שזה עניין של מחירים בפועל. אך הצרכנים עדיין לא בשלים לצג הדיגיטלי".

אילוסטורציה קניות בסופר. קרדיט: שאטרסטוק
"לא. זו אך ורק תגובה של צרכנים שעומדים על הרגליים האחוריות, כי הם ניזונים ממקורות שאין להם בסיס. הם יוצאים מנקודת הנחה שאם הכול יהיה דיגיטלי ירמו אותם, והפחד הזה מנהל את ההתנגדות. זו הסיבה המרכזית. כל השאר הטכנולוגיה עצמה היא מצוינת. היא נותנת פתרונות טובים לכולם. אבל יש גם טענות של הקמעונאים: הם מדווחים שלסימון מחירים דיגיטלי יש עלויות מאוד גבוהות, שמוערכות במאות מיליונים.
"אז למה בעצם שהקמעונאים ירצו בזה? למה שהם יתמכו במהלך כזה? כאן בדיוק בעיניי יש בעיה בגישה. זו גישה לא נכונה. כי בסופו של דבר, זה יקרה היום, מחר, אין ברירה. אי אפשר להמשיך לאורך זמן עם סימון מחירים ידני. מה שצריך לקרות עכשיו הוא להתחיל לבנות מחדש את האמון. צריך להראות לצרכנים שהשירות שהם יקבלו יהיה טוב יותר לא רק בדיבורים, אלא בפועל. אם נצליח לעשות את זה, אני מאמין שההתנגדויות ירדו בהדרגה. אני בעצמי קונה בסופר בחו"ל ואין שם מחירים על המוצרים. יש שלטים ברורים, המוצרים מסודרים טיפ טופ, וזה עובד מצוין".
"בדיוק בגלל זה אני מדבר כל הזמן על אמון. אף אחד לא יכול להתחייב שיוריד מחירים, כי המחיר עצמו לא נקבע בגלל סימון המחיר. הוא נקבע בגלל אלף ואחת סיבות אחרות. אבל אז באים כל מיני פרשנים ואומרים: חומרי הגלם ירדו, ההובלה התייקרה, השכירויות ירדו, המחירים דווקא עלו אז בטח שיש כאן בעיה, מישהו גוזר עלינו קופון. ומה התוצאה? הציבור לא מאמין.
"נכון. חד משמעית. ברגע שנצליח לפתור את בעיית האמון, אפשר יהיה לעבור לצגים דיגיטליים בלי בעיה".
"אנחנו מבצעים אכיפה כל הזמן, אבל במינון מאוד נמוך, זה הקיבולת שיש לנו. אין לנו אפשרות לעשות יותר מזה. צריך להבין: חוקר או מפקח שנכנס לסופר ומבצע ביקורת, משקיע בין שעתיים לשלוש שעות, ואחר כך צריך גם לעבד את כל החומר. ורק אחרי זה מתחיל תהליך של קנס או צו. זה עוד כמה שעות עבודה. אחר כך יש תהליך של בדיקת כוונה, משיגים השגות, עושים סיכומים, ואז פונים לבית משפט. זה תהליך ארוך, מסורבל ובעייתי. אנחנו מנסים למצוא פתרונות אחרים, ואנחנו עובדים על זה".
"יש פער מאוד גדול בין הזמן שבו אנחנו עושים את הביקורת לבין הרגע שבו מוטל הקנס בפועל על הקמעונאי. לפעמים זה נמשך חודשים ארוכים. ויש לנו יכולת מוגבלת מאוד להביא את זה בכלל לבית המשפט. בשנים האחרונות, הרבה מהביקורות שביצענו בכלל לא הובילו לצווים, כי לא הצליחו לתרגם את הממצאים לקנסות, מסיבות שונות. המטרה שלי עכשיו היא לצמצם את פרק הזמן בין הביקורת לבין הקנס.
"לא. אנחנו מזהים את אותן הבעיות בכל הרשתות. כולן טוענות את אותו הדבר: שאין מספיק עובדים, ושאי אפשר לסמן 50,000 מוצרים בלי שתהיה איזו טעות. אם אנחנו נכנסים ורואים שמדובר בטעות נקודתית, נניח מוצר או שניים שלא סומנו בטעות אנחנו לא מטילים קנס. זה קורה. מישהו פספס, זה אנושי. אבל כשאנחנו רואים שמדובר בשיטה, כשמישהו מתקמצן על כוח אדם או בוחר סדרי עדיפויות אחרים, ושמדפים שלמים לא מסומנים, שם כבר ברור לנו שיש בעיה אמיתית, ואז אנחנו כן פועלים. טעויות אנוש לא יובילו לקנס. שיטה, כן".
"קיבלתי החלטה, בשיתוף עם גורמי הסחר, שכרגע לא מקדמים את זה. חשוב להבהיר שזה לא שאנחנו מתנגדים, העניין הוא שאם אקדם מהלך כזה כשהצרכנים עדיין לא בשלים לקבל אותו, הם ירגישו פגועים. הם ירגישו שלא דואגים להם, שלא שומעים אותם. בסוף, אני בתפקיד הזה כדי להגן על הצרכנים, ואני לא יכול לפעול בניגוד מוחלט למה שהם מרגישים. אנחנו מנסים לשנות את התפיסה הזו כל הזמן, וברגע שהיא תשתנה, גם השיח יבשיל.
עוד ב-
הכתבות החמות
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
4.סע הבייתהזה משנה 08/2025/31הגב לתגובה זו2 0פחות תירוצים יותר מעשיט, אתה בתפקיד סופר חשוב לצרכנים.. התירוץ שפקידי האוצר בולמים אותך לא קביל .. תהפוך כמה שיותר שולחנות אצל יתר השרים וראש הממשלה , לצרכנים מגיע הרבה יותר ואם אתה לא בכיוון פשוט תשאיר את המפתחותסגור
-
3.לא נכוןאא 08/2025/31הגב לתגובה זו2 0לא נכון שמתאים לנו להיות קופאים אבל כשמצמצמים את מס' הקופות העצמאיות לחצי התור מכפיל את עצמו ואז בלית ברירה הולכים לקופות העצמאיות. יש מספר חד ידי של סורקים בחנויות גדולות כמו רמי לוי/חצי חינם/שופרסל ולחפש אותן לוקיח זמן ולרוץ מצד לצד בחנות כדי לסרוק ולפעמים גם להשיב למקום. אדוני, התבלבלת או שאלה שמינו אותך טעו ובגדולסגור
-
2.קובי קח סל ולך לקניות או הביתהIb 08/2025/31הגב לתגובה זו3 0קובי - מרשה לי נכון ? מה הבעייה ? לוקחים סל והולכים לקניות . לא שקיפות ולא כלום - יש מספיק עובדים סביבךשכול יום עושים קניות כך שמהידע קייים. אם אתה לא מבין מצליח - לך הביתה ומייד. למה אדם שלא מצליח למלא את תפקידו מקבל שכר משרד רכב??? לך יהיה אחר אולי טוב יותרסגור
-
1.אחד האשמיםנוה 08/2025/31הגב לתגובה זו2 0המרכזיים ביוקר המחיה שמנסה לנקות את עצמו בית המשפט הוא הגורם הראשי מדוע צריך להביא את זה לבית המשפט אם הם רואים שיש פשע הם צריכים מיד לקנוס וגם עם 8 פקחים אפשר לעשות מהפכה להתלונן לא עוזרסגור



