כסף וצרכנות

ישראל לא תשתתף בחגיגה: מה הפסידה המדינה מנפילת חוק הקנאביס?

שוק הקנאביס העולמי מגלגל למדינות שמתירות לגליזציה כ-20 מיליארד דולר, כאשר בשווייץ ההכנסה היא כ-500 מיליון דולר ובארצות הברית הסכומים גבוהים הרבה יותר. מעבר לכך, ישראל גם יכולה להוריד את הפשיעה, להוסיף מקומות עבודה ולהזניק את הכלכלה
כפיר אדר |  3
מניות הקנאביס (צילום freepik, Istock)
חוק הקנאביס לא עבר אמש (רביעי) במליאת הכנסת, כאשר הניסיון של חברת הכנסת שרן השכל מתקווה חדשה לא צלח והאופוזיציה הצליחה להגיע למליאה כדי להפיל את ההצעה, זאת כאשר גם חלקים בקואליציה ובראשם רע"מ הפילו את היוזמה.
כמובן שבשל כך, מדינת ישראל פספסה הזדמנות להביא אפיק הכנסה נוסף למדינה, המוערך בסופו של דבר במיליארדי שקלים בעתיד, היה מביא מקומות עבודה חדשים, מוריד את שיעור הפשיעה משום שהיה הופך את המצרך הלא חוקי לכזה שנגיש למשתמשים ובכך גם פוגע במשפחות הפשע המציפות את השוק כיום. יתרה מכך, גם אנשי עסקים התחילו להשקיע בשוק ומביאים עוד נתיב השקעה לבעלי הון נוספים.
המדינה כמובן יכולה הייתה לגבות מיסים, היטלים ומשיגה הכנסות גבוהות שהיו מסייעות בצמיחת הכלכלה ויוצרת ענף חדש שמן הסתם סביבו יש הרבה דרכים למנף את הכלכלה המקומית. הלגליזציה הצליחה להביא להכנסות רבות בשורה של מדינות, כאלו השוות בגודלן בישראל ואף קטנות יותר. על פי בדיקה של ice, ניתן לראות בדיוק מה פספסה המדינה באי העברת החוק.
על פי מקורות בתעשיית הקנאביס העולמית, גודל שוק הקנאביס החוקי העולמי הוערך ב-20.6 מיליארד דולר בשנת 2019 וההערכה היא שקצב הצמיחה השנתי הצפויה הוא כ-28.5% במהלך 2021-2027 לצבירה של 118.9 מיליארד דולר בסוף פרק הזמן של הניתוח.
בשווייץ, אחת המדינות המתקדמות באירופה, לה אוכלוסייה בת 8.8 מיליון איש, החזקת קנאביס הפכה חוקי בשנת 2012, ומאז 2017 קנביס עם THC נמוך (כלומר פחות מ -1%) נמכר כמעט בכל חנות טבק. יש אפשרות להחזיק עד 10 גרם לשימוש עצמי. ממשלת שוויץ מטילה מס אחיד של 40 דולר לקילוגרם וכן 25% מההכנסות הקמעונאיות של חנויות הרשאיות למכור.
השוק החוקי משגשג גם בימים אלו ואינו מראה סימנים להתפוגגות, מה שהביא למשרד האוצר השוויצרי הכנסות גבוהות במיוחד. בשנת 2018, ההכנסות ממסים בלבד הגיעו ל-15.1 מיליון פרנק שוויצרי (16 מיליון דולר), עלייה של כמעט פי 40 לעומת 400 אלף פרנק שוויצרי מספר שנים קודם לכן.
לבסוף, קנאביס לשימוש מבוגרים נותר ללא ספק סם הפנאי הנצרך ביותר בשווייץ, לפי ההערכות, שוק הקנאביס בשווייץ מוערך בכ-500 מיליון דולר, מהווה הכנסה בשווי של עד 300 מיליון דולר. הנפח הכולל הנצרך מדי שנה יהיה בין 40 ל-60 טון, או עד פי 7 מהנפח של כל שאר חומרי הסמים ביחד.
ומה לגבי פורטוגל? מדינת בת 10.1 מיליון איש, שהייתה הראשונה אי שם כבר ב-2001 שאישרה לגליזציה מלאה ואיפשרה החזקה של עד 25 גרם קנאביס לשימוש עצמי כמו גם 5 גרם חשיש. בשנת 2018 קנאביס הכניס 3.77 מיליון יורו (4.69 מיליון דולר) להכנסות שנתיות ממס בליסבון בלבד אם הוא יהיה חוקי, בהתבסס על ממוצע קנאביס אמריקאי. מסים. בפורטוגל כולה ה
דוגמא נוספת יכולה להיות מדינת קולורדו בארצות הברית בה כ-5.9 מיליון אזרחים. למדינות בארה"ב עם מריחואנה חוקית יש שליטה מלאה בכל היבטי השוק, החל ממקור ופרודוקטיביות ועד חקיקה ללא הסכמים חוזיים חיצוניים, מיסים, רישוי, יעוד והקצאת הכנסות. זהו שוק כלכלי בר קיימא המנוהל בגבולות המדינות מלמעלה למטה, מההיצע לביקוש.
התוצאה מכך היא שמכירת מריחואנה במדינות אלו חיזקה את ההכנסות ממסים באופן פרוע מעבר לציפיות. להלן כמה דוגמאות מהירות: בשנת 2019 בלבד, מדינת קולורדו גבתה יותר מ-302 מיליון דולר במסים ועמלות נוספות על מריחואנה. על פי מחלקת ההכנסות בקולורדו, המכירות הסתכמו ביותר מ-1.7 מיליארד דולר בשנת 2020.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    חוק שבא לשרת בעלי הון על חשבון בריאות הציבור
    מולי ברגר 07/2021/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כתבה מוזמנת. לא אובייקטיבית. הלובי של אהוד ברק עובד שעות נוספות
    סגור
  • 2.
    שרן השכל וגדעון הציונים בעד סימום העם-רע"מ נגד..
    רזי 07/2021/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כפיר, אתה מונע מאינטרסים? יכול לפרט? אתה רוצה לתת לקוראים של נתוני אמת? פרסם את הראיון עם התובע של קולורדו על הנזק האדיר של הלגליזציה. אם לא תפרסם,נדע שאתה עובד בשביל חברי הכנסת המושחתים שרוצים מדינה מסוממת ועלובה.
    סגור
  • 1.
    משאל עם
    אסף 07/2021/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ולא החלטה של כמה חארות בכנסת
    סגור