כסף וצרכנות

"פירמידת הביטקוין" שהסעירה מדינה שלמה

עשרות אלפי קרבנות, כולל לפחות אחד ששילם בחייו, כבר זוהו במסגרת חקירת חברה שלפי החשד הבטיחה לאנשים לעשות כסף קל מהשקעה בקריפטו, אבל בפועל עשתה עם הכסף דברים אחרים לגמרי
יאיר מור |  1
ביטקוין (צילום freepik)
בריו דה ז'נרו, העיר השנייה בגודל אוכלוסייתה בברזיל, יחל בקרוב משפטו של גליידסון אַקַסיוֹ דוֹס-סַנְטוֹס בן ה-38, שלפי מאות מסמכים שהגיעו לידי סוכנות הידיעות אסושיאייטד פרס חשוד בניהול תרמית הפירמידה הגדולה בתולדות הקריפטו בברזיל, אם לא בעולם כולו – תרמית כה רחבה שלמרות שהיא נחקרת כבר קרוב ל-5 שנים הגודל המלא שלה עדיין לא ידוע.
דוס סנטוס התפטר ב-2014 מעבודתו כמלצר והקים חברה בשם G.A.S Consulting & Technology, שהציעה תחילה לתושבי ברזיל ומאוחר יותר גם מחוצה לה הזדמנות להשקעה קלה בקריפטו. המשקיעים גויסו תחילה באמצעות הכנסייה הגדולה בברזיל, שדוס סנטוס ניצל את קשריו בה לאחר שהחל בה לימודי כמורה. הכנסייה קיבלה עמלות על גיוס מאמינים לפירמידת הקריפטו של דוס סנטוס, אך כעת היא משתפת לדבריה פעולה עם חקירת המשטרה נגדו ומאשימה אותו ב"הטרדה וגיוס" של כמרים.
 
ההבטחה היתה פשוטה: משקיעים הונחו להפקיד כספים, רצוי במזומן, בחשבונות של "שותפי ניהול" בחברה של דוס סנטוס, שלכאורה קנו בהם ביטקוין עבור המשקיעים והיו אחראים לשלם להם החזר חודשי של 10% על סכום ההשקעה לתקופה של בין שנה לשנתיים וחצי, ובסופה גם להחזיר למשקיעים את הקרן. אך בפועל, לפי הרשויות, דוס סנטוס ואשתו, מירֶליס יוֹסֶלין דיאַז זֶרְפַּה, השתמשו בכספם של המשקיעים לרכישות אישיות, כולל דירת יוקרה, מטילי זהב, תכשיטים ומכוניות ספורט יקרות.
כאמור, בתחילת 2017 החלה המשטרה לחקור את דוס סנטוס, בחשד שהחברה מתנהלת באופן לא חוקי. במהלך השנים נמצאו ראיות לכאורה לכך שדוס סנטוס הזמין לפחות שלושה ניסיונות התנקשות ביזמים שהקימו חברות מתחרות – התנקשות אחת שהצליחה, ועליה הוא מואשם ברצח, ושתיים שכשלו ועליהן הוא מואשם בניסיונות לרצח.
באפריל 2021 פשטה המשטרה על מלון יוקרה ועצרה שני גברים ואישה שהיו באמצע העמסה של 7 מיליון ריאל (כ-4.2 מיליון שקל) בשטרות על מסוק, ובאוגוסט היא פשטה על יותר מ-10 נכסים שנקשרו לחברה של דוס סנטוס, כולל ביתו הפרטי, בו הוחרמו מכוניות הספורט, כסף מזומן בסכום של 13.8 מיליון ריאל וכוננים שעליהם ביטקוין בשווי פי 10 מזה. דוס סנטוס עצמו נעצר וכלוא בריו, אך תומכים שטוענים כי מדובר בגיבור שחור שנלחם במערכת הכלכלית המתוכננת להועיל ללבנים בלבד מפגינים מאז מחוץ לאולפני הטלוויזיה הלאומית ובית המשפט המקומי, בדרישה לשחרר אותו. גם הוא עצמו טוען לחפותו. עורכי דינו לא הגיבו לבקשת תגובה מצד אסושיאייטד פרס.
בסוכנות ציינו כי לפי המסמכים, מ-2015 עד אמצע 2021 הושקעו במצטבר דרך החברה של דוס סנטוס 38 מיליארד ריאל על ידי לפחות 27,000 קרבנות, רובם מברזיל אך חלקם מארה"ב, בריטניה, פורטוגל ואיחוד האמירויות. העיירה הקטנה בה הוקמה החברה, קאבּוֹ פְריוֹ שבה 230,000 תושבים, זכתה לשם "מצרים החדשה", ודוס סנטוס עצמו כונה "פרעה מלך הביטקוין".
אשתו של דוס סנטוס הספיקה לברוח מברזיל לפני גל המעצרים, ולפי הדיווח חיה כעת בפלורידה, לאחר שמשכה מהחשבונות שהיו מיועדים להשקעות של לקוחות החברה 4,300 ביטקוין בשווי 185 מיליון דולר.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    היכן שהדת מעורבת תמיד יוצא תבשיל המורכב מחאה...כך זה גם (ל"ת)
    בנצי 01/2022/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור