כסף וצרכנות

הישראלים מסתערים על שוק מוצרי החשמל דווקא בפסח

למרות הנזקים הסביבתיים והבזבוז של חומרי גלם יקרים, ישראלים רבים הצהירו שיקנו מכשיר חשמלי חדש בחג הפסח, כמה מהרכישות מקורן במוצר שהתקלקל?
מערכת ice |  1
זיהום אוויר (צילום יוסי זמיר פלאש90)

לצד הנזקים הסביבתיים הרבים, ושימוש במתכות יקרות שמהוות משאב צריכה יקר, הישראלים ממשיכים לרכוש מוצרי חשמל, גם כשהמוצר הישן עדין תקין. כך עולה מסקר שיווקי חדש שמפרסמת חברת מוצרי החשמל Beko. "התחדשות במכשירי חשמל לבית מתרחשת כל השנה לפי הצורך, אך לקראת חגים כמו ראש השנה ופסח ניכרת עלייה בביקושים וברכישות". מתדהרים בהודעות הדוברות של החברה, אמנם שוכחים לציין את הנזק הסביבתי העצום.

בארגון הסביבה אדם טבע ודין, מסבירים כי דפוס צריכה בזבזני המאפיין את העולם המערבי, לצד התופעה הכלכלית-תרבותית של חיי מוצר קצרים יותר, מביאים לעלייה מתמשכת בכמות הפסולת החשמלית והאלקטרונית הנוצרת. כאשר כ-130,000 טון של פסולת אלקטרונית מיוצרים בכל שנה בישראל. פסולת זו מכילה חומרים רעילים רבים לצד מרכיבים בעלי ערך כלכלי פוטנציאלי כגון ברזל ומתכות יקרות ולכן היא יוצרת סיכון סביבתי ובריאותי ניכר ללא טיפול נאות, לצד היותה משאב כלכלי אותו ניתן לנצל. 
 



בנתונים העולים מהסקר המוזמן של חברת Beko, עולה אורח החיים הבזבזני. כאשר על פי הסקר: רבע מהישראלים מתכננים להתחדש במכשיר חשמלי גדול אחד לפחות, לפני החג. עוד עולה מן הסקר כי פחות מ30 % מהרכישות מקורן במוצר שהתקלקל. כאשר 34% מהצרכנים רוצים להתקדם למוצר חדשני יותר, 11% מחליפים את המוצר במסגרת שיפוץ הבית ו-11% יחליפו מוצר חשמלי בעת מעבר דירה. את האפשרות לתקן את המכשיר הישן לא טרחו לציין בסקר.

 
בהודעה שפרסם המשרד להגנת הסיבה לקראת החג, רונית אברהמי, מנהלת אגף חוקי אחריות יצרן, התייחסה לביקושים הגוברים למוצרי החשמל: "רבים רוכשים מוצרי חשמל ואלקטרוניקה חדשים. חשוב לדעת כי מניעה במקור היא הפתרון הטוב ביותר לפסולת –חשבו פעם נוספת: האם באמת יש צורך במוצר החדש? אולי אפשר לתקן את הישן?".

 


הסקר נערך בסוף חודש מרץ על ידי מכון רושינק בקרב 1,044 משיבים המהווים מדגם אקראי ארצי מייצג של גילאי 25- 64 המחוברים לאינטרנט.

תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    על מכשירים ישנים ,צריך אנדרואיד מתקדם (ל"ת)
    אפליקציות לא עובדות 04/2022/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור